Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

To-i-én-gæt (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/5 2014, 14:23 (3847 dage siden)

Her er ikke meget at gå efter; men det skal der heller ikke være. Dertil er I alt for skrappe.

Billede 1: Lokaliteten har engang været tilsluttet en station, men endte sine dage som sidespor på fri bane.

Billede 2: Her har engang - som man kan se - været "noget". Men mon hvad? Herudover er der "lusk" med i spillet.

Billede 1+2: Begge lokaliteter ligger på samme jernbanestrækning med ca. 6½ kilometers mellemrum og der har aldrig været holdesteder mellem de to lokaliteter. Strækningen befares af Lyntog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Billede 1.
[image]
Billede 2.

To-i-én-gæt

af L.H. Jensen, 13/5 2014, 14:48 (3847 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er ikke meget at gå efter; men det skal der heller ikke være. Dertil er I alt for skrappe.

Billede 1: Lokaliteten har engang været tilsluttet en station, men endte sine dage som sidespor på fri bane.

Billede 2: Her har engang - som man kan se - været "noget". Men mon hvad? Herudover er der "lusk" med i spillet.

Billede 1+2: Begge lokaliteter ligger på samme jernbanestrækning med ca. 6½ kilometers mellemrum og der har aldrig været holdesteder mellem de to lokaliteter. Strækningen befares af Lyntog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Billede 1.
[image]
Billede 2.

God eftermiddag!

Tja, det er jo om ikke i min "baghave", så dog i et område, hvor jeg bevæger mig en del rundt ...

Mon ikke billede 1 er fra Rockwool i Doense ...? Sidesporet er afbrudt, og der er bygget lagerbygninger ud over de interne spor.

Og billede 2, hmmm ..., jeg gætter på, at der er tale om resterne af gangbroen ved Tobberup, og at der er "lusk" i opgaven, fordi billedet er taget, så man kun kan se det nærmeste hovedspor, hvorved banen kommer til at se enkeltsporet ud ...

Godt forsøgt, hr. Boberg - men for nemt!


vh
LH

To-i-én-gæt

af OLL, Ballerup, 14/5 2014, 01:15 (3846 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her er ikke meget at gå efter; men det skal der heller ikke være. Dertil er I alt for skrappe.

Billede 1: Lokaliteten har engang været tilsluttet en station, men endte sine dage som sidespor på fri bane.


[image]
Billede 1.

Når jeg kigger på Google Earth og på tidshorisonten og billeder tilbage derfra til 2005, kan jeg ikke se denne "skulptur" står på pladsen. Hvad er grunden til den blev anbragt der?

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

To-i-én-gæt

af Uffe Olsen, 14/5 2014, 07:43 (3846 dage siden) @ OLL

Hej

Sporstopperen blev i 1977 anbragt for enden af sporet,
men for nogle år siden blev bygningen i baggrunden op-
ført på eller ved sporet.

PS: Det har aldrig haft sporforbindelse til Doense station så
det må da hele tiden været sidespor på fribane,det havde været meget bedre
hvis der havde været sporforbindel fra syd.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.

To-i-én-gæt ( sporplan Rockwoll Øster Doense )

af h087 ⌂, køge, 14/5 2014, 09:18 (3846 dage siden) @ Uffe Olsen

:-)

1998

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

To-i-én-gæt

af L.H. Jensen, 14/5 2014, 10:07 (3846 dage siden) @ Uffe Olsen

Hej

Sporstopperen blev i 1977 anbragt for enden af sporet,
men for nogle år siden blev bygningen i baggrunden op-
ført på eller ved sporet.

PS: Det har aldrig haft sporforbindelse til Doense station så
det må da hele tiden været sidespor på fribane,det havde været meget bedre
hvis der havde været sporforbindel fra syd.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.

Nu må nogen rette mig, hvis jeg husker helt galt ...

Men jeg mener nu, at sidesporet rent faktisk lå indenfor Doenses I-signal. Da stationen blev nedlagt, blev I-signalet fra nord stående, nu blot som dækningssignal (samme system som Bjerregrav og muligvis også Skalborg) for sidesporet. Signalet må være forsvundet, da sidesporet blev nedlagt.

Som sagt: jeg kan huske forkert ;-)


vh
LH

Avatar

To-i-én-gæt

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/5 2014, 10:14 (3846 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej

Sporstopperen blev i 1977 anbragt for enden af sporet,
men for nogle år siden blev bygningen i baggrunden op-
ført på eller ved sporet.

PS: Det har aldrig haft sporforbindelse til Doense station så
det må da hele tiden været sidespor på fribane,det havde været meget bedre
hvis der havde været sporforbindel fra syd.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.


Nu må nogen rette mig, hvis jeg husker helt galt ...

Men jeg mener nu, at sidesporet rent faktisk lå indenfor Doenses I-signal. Da stationen blev nedlagt, blev I-signalet fra nord stående, nu blot som dækningssignal (samme system som Bjerregrav og muligvis også Skalborg) for sidesporet. Signalet må være forsvundet, da sidesporet blev nedlagt.

Som sagt: jeg kan huske forkert ;-)

Tillykke til Lars Henning for det fine - og korrekte - dobbeltgæt. Jeg vil senere vende tilbage med et par fotos fra lokaliteterne.

Jeg kan bekræfte Lars Hennings opfattelse af indkørselssignalets/dækningssignalets placering med den tilføjelse, at da sidesporet blev etableret, blev I-signalet rykket lidt mod nord for at få sidesporet til at ligge på Doense station.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

To-i-én-gæt

af L.H. Jensen, 14/5 2014, 10:33 (3846 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej

Sporstopperen blev i 1977 anbragt for enden af sporet,
men for nogle år siden blev bygningen i baggrunden op-
ført på eller ved sporet.

PS: Det har aldrig haft sporforbindelse til Doense station så
det må da hele tiden været sidespor på fribane,det havde været meget bedre
hvis der havde været sporforbindel fra syd.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.


Nu må nogen rette mig, hvis jeg husker helt galt ...

Men jeg mener nu, at sidesporet rent faktisk lå indenfor Doenses I-signal. Da stationen blev nedlagt, blev I-signalet fra nord stående, nu blot som dækningssignal (samme system som Bjerregrav og muligvis også Skalborg) for sidesporet. Signalet må være forsvundet, da sidesporet blev nedlagt.

Som sagt: jeg kan huske forkert ;-)


Tillykke til Lars Henning for det fine - og korrekte - dobbeltgæt. Jeg vil senere vende tilbage med et par fotos fra lokaliteterne.

Jeg kan bekræfte Lars Hennings opfattelse af indkørselssignalets/dækningssignalets placering med den tilføjelse, at da sidesporet blev etableret, blev I-signalet rykket lidt mod nord for at få sidesporet til at ligge på Doense station.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Mange tak, Thomas! Det lettede at blive bekræftet i, at trods alderens trykken, er hukommelsen stadig nogenlunde intakt. Langtidshukommelsen i al fald - for jeg har glemt, hvad jeg fik til aftensmad i går ...:-|
vh
LH

To-i-én-gæt

af Uffe Olsen, 14/5 2014, 11:14 (3846 dage siden) @ L.H. Jensen

Hej

Sporstopperen blev i 1977 anbragt for enden af sporet,
men for nogle år siden blev bygningen i baggrunden op-
ført på eller ved sporet.

PS: Det har aldrig haft sporforbindelse til Doense station så
det må da hele tiden været sidespor på fribane,det havde været meget bedre
hvis der havde været sporforbindel fra syd.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.


Nu må nogen rette mig, hvis jeg husker helt galt ...

Men jeg mener nu, at sidesporet rent faktisk lå indenfor Doenses I-signal. Da stationen blev nedlagt, blev I-signalet fra nord stående, nu blot som dækningssignal (samme system som Bjerregrav og muligvis også Skalborg) for sidesporet. Signalet må være forsvundet, da sidesporet blev nedlagt.

Som sagt: jeg kan huske forkert ;-)


Tillykke til Lars Henning for det fine - og korrekte - dobbeltgæt. Jeg vil senere vende tilbage med et par fotos fra lokaliteterne.

Jeg kan bekræfte Lars Hennings opfattelse af indkørselssignalets/dækningssignalets placering med den tilføjelse, at da sidesporet blev etableret, blev I-signalet rykket lidt mod nord for at få sidesporet til at ligge på Doense station.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Mange tak, Thomas! Det lettede at blive bekræftet i, at trods alderens trykken, er hukommelsen stadig nogenlunde intakt. Langtidshukommelsen i al fald - for jeg har glemt, hvad jeg fik til aftensmad i går ...:-|
vh
LH

Hej

OK Det er rigtigt at sidesporet fra staten signalmæssigt har hørt under Doense
station, men spormæssigt har der aldrigt været forbindelse til Doense station.

Venlig hilsen
Uffe Olsen

To-i-én-gæt

af Gjæst, 14/5 2014, 15:43 (3846 dage siden) @ Uffe Olsen

OK Det er rigtigt at sidesporet fra staten signalmæssigt har hørt under Doense
station, men spormæssigt har der aldrigt været forbindelse til Doense station.

Jeg synes ikke disse udsagn hænger sammen. Kan du ikke forklare hvorfor du mener at "spormæssigt har der aldrigt været forbindelse til Doense station"?

Eneste forklaring kunne være at stationen hed Øster Doense.

(Tidl. ansat i Rockwool International).

To-i-én-gæt

af Uffe Olsen, 14/5 2014, 16:21 (3845 dage siden) @ Gjæst

OK Det er rigtigt at sidesporet fra staten signalmæssigt har hørt under Doense
station, men spormæssigt har der aldrigt været forbindelse til Doense station.


Jeg synes ikke disse udsagn hænger sammen. Kan du ikke forklare hvorfor du mener at "spormæssigt har der aldrigt været forbindelse til Doense station"?

Eneste forklaring kunne være at stationen hed Øster Doense.

(Tidl. ansat i Rockwool International).

Hej

Det var Rockwool´s ønske at få sporforbindelsen fra den sydlige del af fabriksområdet til Doense station,men ham der ejede huset,der ligger ved det
sydøstligste hjørne af fabriksområdet,ville ikke sælge det.
Derfor måtte man lave forbidelsen i nordenden,det ville have været meget nemmere
for rangeringen at kunne lave omløb på Doense station,uden at skulle ud på strækningssporet. Den løsning man fik der betød at rangertrækket skulle køre Hobro-Doense-Skørping-Hobro.Der kunne være lavet omløb på fabriksområdet men så skulle begge spor ryddes og det var for besværligt,
så derfor blev det aldrig praktiseret.

Venlig hilsen
Uffe Olsen.
(Tidligere ansat RW Doense).

Avatar

Øster Doense udflytning af I-signal

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/11 2014, 18:35 (3666 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg kan bekræfte Lars Hennings opfattelse af indkørselssignalets/dækningssignalets placering med den tilføjelse, at da sidesporet blev etableret, blev I-signalet rykket lidt mod nord for at få sidesporet til at ligge på Doense station

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]

[image]
Spor- og betjeningstavle revideret 20. september 1977. Sidesporet er tegnet ind på planen.
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-1121/Thomas Boberg Nielsen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak