Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Grenaa (Generelt)

af Gæsten, 7/5 2014, 20:25 (3788 dage siden)

Er der nogen der ved hvornår der rangeres til og fra BASF i Grenaa med MR? Er der faste tider eller er det bare efter behov?

Avatar

Grenaa havnebane - sidespor til BASF i 2003

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/5 2014, 21:08 (3788 dage siden) @ Gæsten

Er der nogen der ved hvornår der rangeres til og fra BASF i Grenaa med MR? Er der faste tider eller er det bare efter behov?

Nu er det jo ikke hverdagskost, at der køres til/fra BASF i Grenaa. Så hvis der er nogen, der får fotograferet et par MR/MRD på vej til/fra BASF på Grenaa havnebane og vil give lov til at billederne må vises på www.havnebaner.dk, vil det være dejligt.

Jeg kvitterer på forhånd med et ikke tidligere offentliggjort billede fra BASF.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Ukendt tankvogn på sidesporene til BASF på Grenaa havnebane 22. juni 2003. Jeg noterede, at der var tale om "den eneste godsvogn øst for Grenaa station". Det var i øvrigt et af mine sidste analoge billeder - man kan se, at fotografiapparatet er ved at være defekt og lukker lys ind i billedets venstre side. Er der i øvrigt nogen, der kan forklare, hvorfor der er placeret et rangergrænsemærke på BASFs område? Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Grenaa havnebane - MR hos BASF i 2010 (10 billeder)

af Morten Larsen, Nørresundby, 8/5 2014, 10:05 (3787 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er der nogen der ved hvornår der rangeres til og fra BASF i Grenaa med MR? Er der faste tider eller er det bare efter behov?


Nu er det jo ikke hverdagskost, at der køres til/fra BASF i Grenaa. Så hvis der er nogen, der får fotograferet et par MR/MRD på vej til/fra BASF på Grenaa havnebane og vil give lov til at billederne må vises på www.havnebaner.dk, vil det være dejligt.

Jeg kvitterer på forhånd med et ikke tidligere offentliggjort billede fra BASF.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

I 2010 fik jeg taget disse billeder (som Thomas gerne må bruge), da Grenåbanen var afbrudt mellem Aarhus H. og Torsøvej grundet vejarbejder ved en overkørsel. Derfor var et antal MR stationeret i Grenaa midlertidigt, og man kunne opleve mindre reperationer/vedligehold hos BASF, for enden af havnebanen i Grenaa.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Mvh Morten L.

Avatar

Grenaa havnebane - MR hos BASF i 2010 (10 billeder) - tak

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/5 2014, 10:11 (3787 dage siden) @ Morten Larsen

I 2010 fik jeg taget disse billeder (som Thomas gerne må bruge)

Kære Morten

Jeg siger mange tak! Yderst fine billeder!

Bedste hilsner

Thomas

Grenaa havnebane - MR hos BASF i 2010 (10 billeder)

af F.Elkjær, 8/5 2014, 15:00 (3787 dage siden) @ Morten Larsen

Flotte billeder i flot vejr fra Grenå - man foranledes til at tænke. Har der nogensinde været konkrete forslag om, planmæssigt at lade persontogene fortsætte fra Grenå station og ned/hen til havnen?
F.Elkjær

Grenaa havnebane - MR hos BASF i 2010 (10 billeder)

af Niels Munch, 8/5 2014, 15:24 (3787 dage siden) @ F.Elkjær

Har der nogensinde været konkrete forslag om, planmæssigt at lade persontogene fortsætte fra Grenå station og ned/hen til havnen?

"Ved etableringen af Grenå-Hundested færgeruten var det naturligvis HFHJ, der sørgede for togforbindelse i tilslutning til færgernes sejlplan; på Jyllandssiden kom der efterhånden nogen togforbindelse mellem Grenå station og havn, først i form af "badetog", senere med Ebeltoftbanens tog. DSB var naturligvis ikke begejstrede for GHF, som jo snart viste sig som en konkurrent til Kalundborg-Århus overfarten; men fra 1936 kunne der dog udstedes direkte billetter fra københavnske stationer via HFHJ-GHF, og efterhånden lagdes ingen hindringer i vejen for den nye rutes gennemgående billetudstedelse. Der blev endog i somrene 1952 og 1953 etableret gennemgående tog Grenå-Randers-Ålborg og omvendt.
.....
Der var dog håb om, at denne nemme forbindelse skulle genopstå, når GHF fik sit nye færgeleje i Grenå, men det viste sig ugørligt at forlænge Grenå havnebane hertil. Mærkværdigvis skete akkurat det samme, da GHF holdt flyttedag i Hundested".

Kilde: "Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane 1947-1972" af P. Thomassen (DJK nr. 33, 1972).

Emnet blev berørt i *denne tråd*.

M.v.h.
Niels

Grenaa havnebane - MR hos BASF i 2010 (10 billeder)

af jaer, 8/5 2014, 18:36 (3787 dage siden) @ Morten Larsen


I 2010 fik jeg taget disse billeder (som Thomas gerne må bruge), da Grenåbanen var afbrudt mellem Aarhus H. og Torsøvej grundet vejarbejder ved en overkørsel.

"Vejarbejder", det er da vist så meget sagt. Banen var afbrudt for at erstatte overkørsel 224, Grenåvej, med en bro.

/Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak