Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/4 2014, 22:19 (3796 dage siden) @ Fysikeren

Det ser spændende ud :-)
(Info: Ironi kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af LasseG, 28/4 2014, 23:56 (3796 dage siden) @ Fysikeren

Som det fremgår af nedenstående link, så vender linje M tilbage for en kort stund til sommer. Den vil køre fra Hillerød til Ny Ellebjerg i forbindelse med sporspærring pga. anlægget af Nordhavnsvej.

http://www.dsb.dk/kundeservice/for-rejsen/trafikinformation/sporarbejde-i-sommeren-2014/

Det er jo klart at valget er sket fordi skiltet allerede finde på rullen i s-togene og man har vel valgt ikke at bruge linje E for at skabe en klar info om at den kører via Ringbanen - det største problem vil så være at man kun kan kører med en enkelt SA eller SE+SE. Selvom det er sommerferie er det spørgsmål om det er nok..

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Jakob Nielsen, I s-toget cyklede til stationen, 29/4 2014, 07:02 (3795 dage siden) @ LasseG

"> > Som det fremgår af nedenstående link, så vender linje M tilbage for en kort stund til sommer. Den vil køre fra Hillerød til Ny Ellebjerg i forbindelse med sporspærring pga. anlægget af Nordhavnsvej.


http://www.dsb.dk/kundeservice/for-rejsen/trafikinformation/sporarbejde-i-sommeren-2014/


Det er jo klart at valget er sket fordi skiltet allerede finde på rullen i s-togene og man har vel valgt ikke at bruge linje E for at skabe en klar info om at den kører via Ringbanen - det største problem vil så være at man kun kan kører med en enkelt SA eller SE+SE. Selvom det er sommerferie er det spørgsmål om det er nok.."

Hvorfor kan man ikke lukke det ekstra sæt af mellem hellerup og ny ellebjerg eller kun åbne nogle døre lige som ved ombygningen af Nørreport omkring år 2000 til forbindelse med metroen?

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Niels Bak, 29/4 2014, 08:34 (3795 dage siden) @ Jakob Nielsen

Hvis der er brug for mere end et enkelt sæt, så er der det også mindst frem til Ryparken, hvor folk kan skifte til de øvrige linjer ind mod byen. Så at lukke dem i Hellerup ville bare give kaos af folk, der skal flyttes mm.

Linje M vender tilbage for en kort stund

af LasseG, 29/4 2014, 12:49 (3795 dage siden) @ Jakob Nielsen

"> > Som det fremgår af nedenstående link, så vender linje M tilbage for en kort stund til sommer. Den vil køre fra Hillerød til Ny Ellebjerg i forbindelse med sporspærring pga. anlægget af Nordhavnsvej.


http://www.dsb.dk/kundeservice/for-rejsen/trafikinformation/sporarbejde-i-sommeren-2014/


Det er jo klart at valget er sket fordi skiltet allerede finde på rullen i s-togene og man har vel valgt ikke at bruge linje E for at skabe en klar info om at den kører via Ringbanen - det største problem vil så være at man kun kan kører med en enkelt SA eller SE+SE. Selvom det er sommerferie er det spørgsmål om det er nok.."


Hvorfor kan man ikke lukke det ekstra sæt af mellem hellerup og ny ellebjerg eller kun åbne nogle døre lige som ved ombygningen af Nørreport omkring år 2000 til forbindelse med metroen?

Det kan man også godt for et tog bestående af SA+SE eller 3xSE, der burde være plads til at vende toget i Ny Ellebjerg selvom hele toget så ikke kommer til perron. Med SA+SE kan toget faktisk også komme helt til perron på stykket fra Hellerup til og med Flintholm (men undtaget Bispebjerg).

Jeg mistænker at der ikke er plads til at få SA+SA indenfor signalerne i Ny Ellebjerg.

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik Bo, 29/4 2014, 17:32 (3795 dage siden) @ Fysikeren

Linie M ? Vender tilbage ?? Hvor har linie M kørt tidligere og hvornår ???

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Fysikeren, 29/4 2014, 17:49 (3795 dage siden) @ Erik Bo

Linie M ? Vender tilbage ?? Hvor har linie M kørt tidligere og hvornår ???

Ringbanen indtil den blev omdøbt til F+ i 2002.

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 30/4 2014, 10:43 (3794 dage siden) @ Fysikeren

Der var jo også engang et par linjer der hed linje K og linje L.
Men på disse blev - så vidt jeg husker - kun anvendt 3. generations S-togsmateriel litra FC+MC. og så vidt jeg husker, var det før hamsterne (4. generation) kom på banen, så disse har sikkert ikke linjerullerne til disse to linjer.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Fysikeren, 30/4 2014, 11:56 (3794 dage siden) @ Erik H

Valget af M er sandsynligvis netop fordi 4G-togene har det rette skilt i forvejen.

Udover det, så markerer det måske en ny trend, hvor man ved markant ændrede linjer vil benytte en sådan Midlertidig betegnelse. Hvilket nok egentlig er meget godt rent informationsmæssigt for passagerne.

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 30/4 2014, 13:12 (3794 dage siden) @ Fysikeren

Ja det kan der måske være noget om.
I hvert fald ville det være misvisende fortsat at kalde den omlagt linje for linje E, da hvis der ikke er forvirring i forvejen skulle der da nok blive det. Så alt i alt er "linje M"idlertidig et godt valg.

"M"ed venlig hilsen;-)
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Peter Matros, Holbæk, 30/4 2014, 14:40 (3794 dage siden) @ Erik H

Når jeg nu ser på dette "Linie M" kommer jeg til at tænke på da der var sporvogne i København havde de jo en "Linie Buh" der bik ud til Dyreskuet på Bellahøj. Så det der med Linie "Midlertidigt" Er da ikke noget nymodens. Men derudover er det en fiks måde at gøre opmærksom på at der er altså noget ved den daglige togdrift på den pågældende linie som er ændret.

Desværre er der mange der er "vanedyr", mig selv inklusivt, som når man ser en eller anden ny line der skal derhen hvor man "plejer" at komme med det tog, eller den bus, så bliver man forvirret. Der er mange der så tager bilen. Det er jeg så afskåret fra, da jeg ikke har nogen bil. Så må man til gengæld sætte sig ekstra godt ind i om det er linie X, eller linie Y man skal med.

--
[image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af kiminfarum, 30/4 2014, 15:51 (3794 dage siden) @ Erik H

Der var jo også engang et par linjer der hed linje K og linje L.
Men på disse blev - så vidt jeg husker - kun anvendt 3. generations S-togsmateriel litra FC+MC. og så vidt jeg husker, var det før hamsterne (4. generation) kom på banen, så disse har sikkert ikke linjerullerne til disse to linjer.

Mvh.
Erik H

Linje K kørte mellem Østerport og Køge 91-95.
Ved ibrugtagning af 4G kørte de i starten kun på linje K. Som var en ekstra linje.
På den måde var de nemme at tage ud hvis der skulle opstå tekniske problemer.

- Kim

Linje M - liniehistorie

af Leif Jørgensen, København Ø., 30/4 2014, 16:22 (3794 dage siden) @ kiminfarum

Vi må vist lige sætte tingene lidt på plads med noget historie:

Linie K
Oprettet i 1992 ved at den hidtidige myldretidslinie Ax blev ændret til at køre i dagtimerne mandag-lørdag. Der kørtes mellem Solrød Strand og Østerport (uden stop Friheden - Sjælør) ligesom linie Ax. Ved introduktionen af +-linier i 1993 omdøbtes linie K til linie A+ men med samme linieføring og standsningsmønster. I 1995 forlængedes linie A+ til Køge og fik samtidig stop på Sjælør. Efter forskellige andre ændringer nedlagdes linien i 2007.

Linie L
Oprettet i 1989 mellem Høje Taastrup og Holte med stop ved alle stationer undervejs. Der kørtes i dagtimerne mandag-lørdag. Ved introduktionen af +-linier omdøbtes linie L til linie B+ men med samme linieføring og standsningsmønster. Linien gennemgik ikke yderligere ændringer, før den nedlagdes i 2007.

Linie M
Oprettet i 1989 fra Frederiksberg via Vanløse til Hellerup med stop ved alle stationer undervejs. Fra starten kørtes i hele driftstiden, men fra 1994 kun i dagtimerne alle dage. Linien afkortedes fra Frederiksberg til Solbjerg i 1998, til Vanløse i 2000 og til C.F. Richs Vej i 2002. Senere i 2002 omdøbtes linie M til linie F+ og forlængedes samtidig til Klampenborg. I den anden ende forlængedes den i etaper til Ny Ellebjerg, inden linien nedlagdes i 2007.

De første 4. generations S-tog indsattes på linie A+ i 1996 og har derfor hverken kørt på linie K eller L. 3. generations S-togene har kørt på linie L men næppe på linie K. Om de har kørt på linie M, skal jeg ikke kunne sige.

Med venlige liniehistoriske hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 30/4 2014, 17:15 (3794 dage siden) @ kiminfarum

Nu vi er ved S-togslinienumrene, så undrer det mig en lille smule, at der aldrig har været en "linje D" eller for den sags skyld en "linje G". Mht. G så skyldes dette måske at bogstaverne G og C ligner hinanden lidt for meget - i hvert fald på afstand.
Jeg kan huske tilbage i 1968, kort før åbningen af S-togsdriften til Hillerød, der spekulerede jeg på hvad denne linje ville få af linjenummer - det blev som bekendt linje E

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Leif Jørgensen, København Ø., 30/4 2014, 17:43 (3794 dage siden) @ Erik H

Forklaringen er vel at bogstaverne B, C, D, E og G minder meget om hinanden lydmæssigt. Risikoen for at både personale og passagerer kommer til at høre forkert er betydelig, ikke mindst på de centrale stationer, hvor der i forvejen er meget støj.

Der har i øvrigt heller ikke været nogen linie I eller J, men det er nu nok nærmere, fordi de vil kunne forveksles ved håndskrift.

Med venlige bogstav-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 30/4 2014, 21:02 (3794 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nu snakken kører om linjenumre eller rette linjebogstaver, så kommer jeg til, at tænke på hvorfor man gik væk fra at vise destinationen på hhv. fronten og bagenden af 4. generations S-togene. Nu vises kun linjebogstavet. På 1. 2. og 3. generations S-tog vistes der destinationen og i starten af "hamsternes" (4. generations S-togenes) levetid, men det gik man tilsyneladende væk fra. Måske er destinationsrullerne helt afmonteret på disse tog. På bla. Movias busser er der jo lysdioder, der i realiteten kan vise hvilken destination det måtte være, men selvfølgelig vil det sikkert være en meget stor udgift, at lave dette på samtlige litra SA og litra SE vogne!

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Fysikeren, 4/5 2014, 12:11 (3790 dage siden) @ Erik H

Nu snakken kører om linjenumre eller rette linjebogstaver, så kommer jeg til, at tænke på hvorfor man gik væk fra at vise destinationen på hhv. fronten og bagenden af 4. generations S-togene. Nu vises kun linjebogstavet. På 1. 2. og 3. generations S-tog vistes der destinationen og i starten af "hamsternes" (4. generations S-togenes) levetid, men det gik man tilsyneladende væk fra. Måske er destinationsrullerne helt afmonteret på disse tog. På bla. Movias busser er der jo lysdioder, der i realiteten kan vise hvilken destination det måtte være, men selvfølgelig vil det sikkert være en meget stor udgift, at lave dette på samtlige litra SA og litra SE vogne!

Skiltet var på 4. generation ubrugeligt, for lille skrift. Derudover har det næppe haft den helt store informationsværdi. Før toget kommer, har passagerne formentlig orienteret sig på skærmene, og efter ankomst på dem over døren.

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Thomas, 4/5 2014, 12:36 (3790 dage siden) @ Fysikeren

Kunne man ikke vise bogstaverne i både venstre og højre side ? Det sker ofte at rullerne viser sort eller forkert.
Men det ville selvfølgelig ikke vært godt hvis der stod A til venstre og C til højre.
Automatikken svigter, hvis rullerne kunne betjenes manuelt (i fronterne) ville de altid stå rigtigt.

Linje M vender tilbage for en kort stund

af LasseG, 4/5 2014, 19:51 (3790 dage siden) @ Thomas

Automatikken svigter, hvis rullerne kunne betjenes manuelt (i fronterne) ville de altid stå rigtigt.

Sludder! - Lkf'erne vil hurtigt glemme at stille dem, særligt hvis de er vandt til at automatikken klare det.

I den sidste tid hvor der kørte 2G s-tog på S-banen glemte de fleste Lkf'er at lave udkald før de stationer som de skulle da de jo normalt kørte med et tog som klarede det for dem.

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 4/5 2014, 13:24 (3790 dage siden) @ Fysikeren

Jeg kan ikke rigtig se, at skriften med destinationen skulle være for lille på 4. G S-togene, da skriften på både 1. 2. og 3. G. S-togene da heller var særlig stor.
Derfor tænker jeg på, om ikke man have kunnet montere et destinationsdisplay, som på busserne, med lysdioder, det ville kunne ses i både dagslys og i mørke.
Det er dog kun en tanke! Et sådant display anvendes jo på mange mindre baner, såvel som DSB driver og på privatbanerne.

God søndag

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af glade-koege ⌂, køge, 5/5 2014, 12:12 (3789 dage siden) @ Erik H

Har selv flere gange klaget over man ikke på sæt 1 til 8 skifter til lys dioder... da disse sæt ofte har fejl på næstne alle rulle skilte.. men dsb S-tog har ikke vendt tilbage med andet svar end det kigger man på da man godt er klar over de er fejl ramt.

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Erik H, Frederikssund, 5/5 2014, 14:49 (3789 dage siden) @ glade-koege

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med "sæt 1 til 8"
Jeg ville da mene at denne ombygning skulle gælde for alle 4.G S-toge.

Med hensyn til DSB´s vattede svar, skal man ikke gøre sig for mange forhåbninger om der virkelig bliver taget fat om problemet. Jeg går selv og venter på et svar fra DSB i anden anledning, men det træææææææker ud! Jeg så engang i en jernbanebog, at DSB stod for "De Sover Bare";-) og det passer egentlig ret godt.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Niels Bak, 5/5 2014, 20:36 (3789 dage siden) @ Erik H

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med "sæt 1 til 8"
Jeg ville da mene at denne ombygning skulle gælde for alle 4.G S-toge.

Med hensyn til DSB´s vattede svar, skal man ikke gøre sig for mange forhåbninger om der virkelig bliver taget fat om problemet. Jeg går selv og venter på et svar fra DSB i anden anledning, men det træææææææker ud! Jeg så engang i en jernbanebog, at DSB stod for "De Sover Bare";-) og det passer egentlig ret godt.

Mvh.
Erik H

Eller det gamle slogan: "Vent og se med DSB" *GG*

Linje M vender tilbage for en kort stund

af E987, 5/5 2014, 20:39 (3789 dage siden) @ Erik H

DSB står for De Sløve Baner

Avatar

Linje M vender tilbage for en kort stund

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 29/4 2014, 18:16 (3795 dage siden) @ Erik Bo

Her ses Linie M ved Lersøen den 6. februar 1990.

[image]

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

Linje M vender tilbage for en kort stund

af KimC, 29/4 2014, 21:47 (3795 dage siden) @ Henrik Thomsen

Bare folk nu ikke tror at linje M er metroen..

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak