Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/4 2014, 10:09 (3871 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 28/4 2014, 10:21

Fin overskrift, ikk'?

Den kunne måske også have heddet: "Derfor er det så dyrt, at etablere et trinbræt."

En af de sidste ting, jeg brugte kræfter på i DSB i 1998, var at udarbejde et beslutningsoplæg om retablering af Mosskov trinbræt (mellem Skørping og Arden på strækningen Randers-Aalborg). Baggrunden var, at der kunne etableres to "skovperroner", der nok skulle leve op til diverse sikkerhedsforskrifter, men som udstyrsmæssigt skulle falde godt ind i omgivelserne og blot bestå af "jordperroner" (med fast perronkant) og måske et læskur også i "skovdesign".

Trinbrættet skulle betjenes af de 3 MR-løb, der på daværende tidspunkt kørte mellem Aalborg og Langå.

Banedanmark var naturligvis alt for dyre i deres overslag - det ville koste spidsen af en jetjager at etablere de to skovperroner. Jeg kendte imidlertid den daværende direktør for Hjørring Privatbaner og hans baneafdeling kom med et overslag, der var til at betale og som overholdt alle sikkerhedsmæssige forskrifter.

Projektet nåede aldrig længere, for DSB omorganiserede for gud ved hvilken gang og jeg fik en stilling i en anden del af DSB.

Og hvorfor kom jeg så til at tænke på det? Jo, fordi jeg læste følgende i JP Aarhus:

http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE6672154/rejsekortet-pa-aarhus-naerbane/

Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ville koste at bygge to perroner i Mosskov i dag med de (u)rimelige krav der stilles til perronaptering, billetautomat, rejsekortstandere, belysning, højttalere, beskiltning osv. osv. osv.

Hvis ellers det sikkerhedsmæssige blev overholdt, burde det være muligt "at gøre en undtagelse" og etablere et trinbræt "i skovdesign".

Hvilke tog, der i dag skulle betjene et sådan trinbræt, skal jeg lade være usagt. Men det er da sigende, at Aalborg Nærbane ankommer til Skørping i minuttal 09, hvor togsæt og personale "holder og glor" (pausen er naturligvis personalet forundt), indtil togsættet i minuttal 00 (dvs. 51 minutter senere) returnerer til Aalborg/Lindholm. Man kunne sagtens nå at køre til Mosskov (køretiden er 2 minutter) og vende og tilbage igen med et par tog om formiddagen og igen et par tog om eftermiddagen. Det er der mange børnehaver og skoleklasser, der til hverdag ville sætte pris på - for ikke at nævne et hav af motionister, skovelskere og MTB-ryttere om lørdagen.

Tidsmæssigt vil det måske allerede være muligt i dag: Ankomst til Skørping minuttal 09, ankomst Mosskov minuttal 11, afgang Mosskov minuttal 15, ankomst Skørping minuttal 17 (lyntoget mod syd passerer Skørping i minuttal 17). Snert, men ikke umuligt, hvis ellers viljen er til stede.

Og når ERTMS er etableret om 2-2½ år, er der med den nuværende køreplan ingen tekniske forhindringer for at køre til Mosskov og vende.

Nordjyske Jernbaner skal efter det nuværende oplæg køre Hjørring-Skørping i halvtimesdrift fra 2016. Ærgerligt, at Hobro ikke blev regionens sydlige vendepunkt, for det havde koblet Arden og Hobro på Aalborg Nærbane og havde givet Mosskov en større chance. Men lad os nu se, hvilken køreplan, de disker op med. Måske kan der også fra 2016 vendes i Mosskov med udvalgte tog.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af Morten Flindt Larsen, 29/4 2014, 12:02 (3870 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas,

Det er ikke dyrt at etablere et trinbræt, når blot tilstrækkeligt mange mennesker bruger det. Vi har masser af velbenyttede trinbrætter i dette her land (f.eks. på den københavnske S-bane); ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne. Så overordnet set er det ikke så dyrt at anlægge og drive standsningssteder. Mange af dem koster stort set det samme i anlæg.

Dét, der er dyrt, er derimod at etablere standsningssteder, hvor formålet med dem er, at de primært skal bruges af nogle få passagerer, der får deres rejser betalt af det offentlige (børnehaver og skoler), eller hvor togene kun skal holde nogle få gange på bestemte ugedage, måske endda kun i sommermånederne som Mosskov i gamle dage. Sådanne steder er meget bedre tjent med busbetjening, især når det som her er en erklæret hensigt, at standsningsstedet ikke skal kunne benyttes af betalende rejsende, der rejser på Rejsekort (hvilket snart størstedelen af danskerne gør). Nuvel, så kommer folk ikke med deres elskede futtog i skoven, men mon ikke DSB overlever dette? Der har jo trods alt aldrig været transporteret så mange millioner rejsende med DSB's tog , som der bliver nutildags. Nogle får tusinde fra eller til gør ingen nævneværdig forskel.

Noget der er meget dyrt, er lønudgifterne til togpersonale i togene og bemandet billetsalg på stationerne, mens rejsekortstandere har tjent sig selv ind i sparede lønudgifter i løbet af ganske få år - når blot det altså indtænkes, at der skal være et minimum af rejsende til at bruge dem. Det er også dyrt, hvis folk ikke kan købe deres billet i en billetautomat (bemandet billetsalg er endnu dyrere), om ikke andet så for de rejsende selv, når de bliver fanget i togenes stikprøvevise billetkontrol.

Naturligvis skal perroner overholde sikkerhedskravene, men fuldstændig at negligere, at et standsningssted også skal give indtægter fra et vist minimum af betalende daglige rejsende, det er ikke blot MEGET dyrt (det har vi set f.eks. med Kildedal trinbræt på Frederikssundbanen, der formentlig må nedlægges), det er også respektløst overfor de skatteborgere, der skal "betale gildet". Så derfor tror jeg ikke på, at der kommer til at standse tog i Mosskov fra 2016.

Vh
Morten

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af Gæst, 29/4 2014, 14:31 (3870 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne.

En endestation, som er et trinbræt - det lyder både selvmodsigende og ikke ret praktisk. Hvor?

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af LasseG, 29/4 2014, 16:06 (3870 dage siden) @ Gæst

ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne.


En endestation, som er et trinbræt - det lyder både selvmodsigende og ikke ret praktisk. Hvor?

Ny Ellebjerg

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af Gæst, 29/4 2014, 17:04 (3870 dage siden) @ LasseG

ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne.


En endestation, som er et trinbræt - det lyder både selvmodsigende og ikke ret praktisk. Hvor?


Ny Ellebjerg

...som jo ligger på Vigerslev station, så det "gæls" vel ikke rigtig?

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af LasseG, 29/4 2014, 22:19 (3870 dage siden) @ Gæst

ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne.


En endestation, som er et trinbræt - det lyder både selvmodsigende og ikke ret praktisk. Hvor?


Ny Ellebjerg


...som jo ligger på Vigerslev station, så det "gæls" vel ikke rigtig?


Trinbrættet Ny Ellebjerg fungere som endestation for linje F så nej?

Trinbrættet er i øvrigt første/sidste standsningssted i både publikums- og tjenestekøreplan.

Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen

af Fysikeren, 29/4 2014, 16:31 (3870 dage siden) @ Gæst

ja hovedparten af standsningsstederne på de danske jernbaner er i dag trinbrætter, selv endestationerne.


En endestation, som er et trinbræt - det lyder både selvmodsigende og ikke ret praktisk. Hvor?

Jeg tror ikke budskabet skal forstås som stationer/trinbrætter i sikringsteknisk forstand, men mere i forhold til billetsalg.

Jernbanebøger

Banernes Biler

Banernes Biler. Pris 310 kr.

Læs mere
DSB MY1110ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak