Rejsekort - Aarhus Nærbane - Mosskov - Odderbanen (Trafikpolitik)
Fin overskrift, ikk'?
Den kunne måske også have heddet: "Derfor er det så dyrt, at etablere et trinbræt."
En af de sidste ting, jeg brugte kræfter på i DSB i 1998, var at udarbejde et beslutningsoplæg om retablering af Mosskov trinbræt (mellem Skørping og Arden på strækningen Randers-Aalborg). Baggrunden var, at der kunne etableres to "skovperroner", der nok skulle leve op til diverse sikkerhedsforskrifter, men som udstyrsmæssigt skulle falde godt ind i omgivelserne og blot bestå af "jordperroner" (med fast perronkant) og måske et læskur også i "skovdesign".
Trinbrættet skulle betjenes af de 3 MR-løb, der på daværende tidspunkt kørte mellem Aalborg og Langå.
Banedanmark var naturligvis alt for dyre i deres overslag - det ville koste spidsen af en jetjager at etablere de to skovperroner. Jeg kendte imidlertid den daværende direktør for Hjørring Privatbaner og hans baneafdeling kom med et overslag, der var til at betale og som overholdt alle sikkerhedsmæssige forskrifter.
Projektet nåede aldrig længere, for DSB omorganiserede for gud ved hvilken gang og jeg fik en stilling i en anden del af DSB.
Og hvorfor kom jeg så til at tænke på det? Jo, fordi jeg læste følgende i JP Aarhus:
http://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/ECE6672154/rejsekortet-pa-aarhus-naerbane/
Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ville koste at bygge to perroner i Mosskov i dag med de (u)rimelige krav der stilles til perronaptering, billetautomat, rejsekortstandere, belysning, højttalere, beskiltning osv. osv. osv.
Hvis ellers det sikkerhedsmæssige blev overholdt, burde det være muligt "at gøre en undtagelse" og etablere et trinbræt "i skovdesign".
Hvilke tog, der i dag skulle betjene et sådan trinbræt, skal jeg lade være usagt. Men det er da sigende, at Aalborg Nærbane ankommer til Skørping i minuttal 09, hvor togsæt og personale "holder og glor" (pausen er naturligvis personalet forundt), indtil togsættet i minuttal 00 (dvs. 51 minutter senere) returnerer til Aalborg/Lindholm. Man kunne sagtens nå at køre til Mosskov (køretiden er 2 minutter) og vende og tilbage igen med et par tog om formiddagen og igen et par tog om eftermiddagen. Det er der mange børnehaver og skoleklasser, der til hverdag ville sætte pris på - for ikke at nævne et hav af motionister, skovelskere og MTB-ryttere om lørdagen.
Tidsmæssigt vil det måske allerede være muligt i dag: Ankomst til Skørping minuttal 09, ankomst Mosskov minuttal 11, afgang Mosskov minuttal 15, ankomst Skørping minuttal 17 (lyntoget mod syd passerer Skørping i minuttal 17). Snert, men ikke umuligt, hvis ellers viljen er til stede.
Og når ERTMS er etableret om 2-2½ år, er der med den nuværende køreplan ingen tekniske forhindringer for at køre til Mosskov og vende.
Nordjyske Jernbaner skal efter det nuværende oplæg køre Hjørring-Skørping i halvtimesdrift fra 2016. Ærgerligt, at Hobro ikke blev regionens sydlige vendepunkt, for det havde koblet Arden og Hobro på Aalborg Nærbane og havde givet Mosskov en større chance. Men lad os nu se, hvilken køreplan, de disker op med. Måske kan der også fra 2016 vendes i Mosskov med udvalgte tog.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort