I fugleflugt er der ret præcist lige langt til de to steder, de andre byer er ret små ;)
Du misforstod. Jeg mente, at fra Djursland er der længere til Låsby end til Tirstrup, og det muligvis også er tilfældet fra Randers. Derfor er det ikke helt korrekt, at Låsby er tættere på hele Vestdanmark.
Enig, shunten kan sagtens overvejes uden en lufthavn. Den kunne give direkte nonstop-lyntog morgen og aften København-Aalborg (og videre til Frederikshavn), men i forhold til at forbinde Vejle og Herning, så vil man med den "nye bane" komme via Horsens og Silkeborg samt evt. Skanderborg alt efter rute, og med muligt dobbeltspor hele vejen, er køretiden måske ikke meget længere og oplandet meget større.
Det var mere de interne forbindelser mellem fx. Randers, Silkeborg, Viborg, Herning og Horsens, jeg tænkte på. De er forbundet med busser, mens Randers og Horsens er de eneste af de nævnte, der er forbundet med direkte jernbane. En togrejse Randers - Viborg kræver kun en omvej over Langå, en togrejse Silkeborg - Horsens kræver kun en omvej over Skanderborg, mens de andre kombinationer kræver en omvej over Aarhus.
I forhold til det beregnede kundeunderlag er det for spredt til, det er realistisk med højest en times rejsetid med kollektiv trafik for alle de potentielle kunder. Der er tydeligvis tænkt på køretid med privat bil.
Men intet forhindrer at man tænker i en helhed: Ny lufthavn, ny bane Aarhus-Silkeborg, shunt vest for Aarhus samt opgradering af Silkeborg-Herning med el og evt. dobbeltspor i en samlet pakke med blandet statslig og privat finansiering.
Nej, men en ny lufthavn tilføjer modsat ikke meget nyt.