Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/4 2014, 23:23 (3872 dage siden)

Jernbanen (ikke Metroen) til Kastrup Lufthavn er ikke bygget til at betjene de lokale indbyggere i Kastrup.

Den overvejede jernbane Brabrand-Silkeborg er overvejet at skulle betjene de lokale indbyggere i bl.a. Låsby.

I Aarhus har man i årtier skændtes om, om man skulle flytte Tirstrup Lufthavn tættere til Aarhus. En mulig placering er umiddelbart syd for Låsby.

I disse dage er en mulig placering af en ny lufthavn ved Låsby igen oppe i de lokale medier.

Helt naturligt er den nye Låsby "station" placeret ved den nye Lufthavn og ikke ved Låsby by:

http://www.jyllands-posten.dk/incoming/article6671310.ece/ALTERNATES/h-free/Lufthavn-ve...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af bl, Greve, 27/4 2014, 10:30 (3872 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spændende projekt. Og det bliver interessant at høre, hvad de gode Låsby-borgere og andre beboerne i nærheden mener om at få en så støjende nabo som en lufthavn.

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Morten812 ⌂, Randers, 27/4 2014, 13:02 (3872 dage siden) @ jaer

Nu er det jo ikke sikkert borgmesteren udtaler sig på vegne af alle i Låsby..... Specielt ikke når man tager i betragtning af Låsby ikke ligger i Århus Kommune....

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 12:56 (3872 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Låsby er da vist ikke meget tættere på Århus, end den nuværende lufthavn er.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 27/4 2014, 13:10 (3872 dage siden) @ BoergeOf61

Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus. Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland. Nu vil nogen så sige, at det klarer Billund fint nok, men des større opland man kan samle i én lufthavn, des bedre rutenetværk kan lufthavnen opbygge. Aarhus by har kun rundt regnet 10% af indbygger vest for Storebælt, så "resten af Vestdanmark" er ikke et uvæsentligt bidrag til lufthavnen. Silkeborg, Ikast, Herning, Holstebro, Struer, Skive, Viborg og Randers har til sammen ca. lige så mange indbyggere som Aarhus, og for de fleste af dem, vil Låsby være bedre end Tirstrup og Karup (der knap og nap kan holde liv i en rute). Derfor vil det i forhold til at tiltrække ruter være fornuftigt at anlægge en lufthavn her.

Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle. Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 14:13 (3872 dage siden) @ Fysikeren

Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus.

Det synes jeg, du bør fortælle ledelsen i Aarhus Lufthavn. Yderligere er det mit indtryk, at det primært er Aarhus' erhvervsliv, der ikke gider køre ret langt for at komme til en lufthavn.

Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland.

Ikke i forhold til Djursland. Det er da vist mest Silkeborg, der kommer tættere på, mens Grenå, Ebeltoft og Randers kommer længere væk. Randers har selvfølgelig også Aalborg.

Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.

Det er jeg til gengæld enig i.
Sjovt nok er kollektive trafikforbindelser ikke et tema for Tirstrup Lufthavn, og antydes heller ikke i det anslåede befolkningsunderlag for en evt. lufthavn i Låsby. Tirstrup Lufthavn har kun én lufthavnsbus, som betjener Aarhus, og betjenes desuden af den ordinære buslinie 212 Randers - Ebeltoft, som primært er en skolebus. Jeg tvivler på, det er en times kørsel med kollektiv trafik, der er brugt til beregning af kundeunderlag for en lufthavn ved Låsby.

Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?

En sådan shunt kræver næppe en lufthavn. Der er i forvejen direkte tog mellem Herning og Vejle. Det kniber mere med andre byer omkring Aarhus, som er forbundet med busser men ikke direkte med tog.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 27/4 2014, 15:42 (3872 dage siden) @ BoergeOf61

Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus.


Det synes jeg, du bør fortælle ledelsen i Aarhus Lufthavn. Yderligere er det mit indtryk, at det primært er Aarhus' erhvervsliv, der ikke gider køre ret langt for at komme til en lufthavn.

Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland.


Ikke i forhold til Djursland. Det er da vist mest Silkeborg, der kommer tættere på, mens Grenå, Ebeltoft og Randers kommer længere væk. Randers har selvfølgelig også Aalborg.

I fugleflugt er der ret præcist lige langt til de to steder, de andre byer er ret små ;)

Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.


Det er jeg til gengæld enig i.
Sjovt nok er kollektive trafikforbindelser ikke et tema for Tirstrup Lufthavn, og antydes heller ikke i det anslåede befolkningsunderlag for en evt. lufthavn i Låsby. Tirstrup Lufthavn har kun én lufthavnsbus, som betjener Aarhus, og betjenes desuden af den ordinære buslinie 212 Randers - Ebeltoft, som primært er en skolebus. Jeg tvivler på, det er en times kørsel med kollektiv trafik, der er brugt til beregning af kundeunderlag for en lufthavn ved Låsby.

Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?


En sådan shunt kræver næppe en lufthavn. Der er i forvejen direkte tog mellem Herning og Vejle. Det kniber mere med andre byer omkring Aarhus, som er forbundet med busser men ikke direkte med tog.

Enig, shunten kan sagtens overvejes uden en lufthavn. Den kunne give direkte nonstop-lyntog morgen og aften København-Aalborg (og videre til Frederikshavn), men i forhold til at forbinde Vejle og Herning, så vil man med den "nye bane" komme via Horsens og Silkeborg samt evt. Skanderborg alt efter rute, og med muligt dobbeltspor hele vejen, er køretiden måske ikke meget længere og oplandet meget større.

Men intet forhindrer at man tænker i en helhed: Ny lufthavn, ny bane Aarhus-Silkeborg, shunt vest for Aarhus samt opgradering af Silkeborg-Herning med el og evt. dobbeltspor i en samlet pakke med blandet statslig og privat finansiering.

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 16:14 (3872 dage siden) @ Fysikeren

I fugleflugt er der ret præcist lige langt til de to steder, de andre byer er ret små ;)

Du misforstod. Jeg mente, at fra Djursland er der længere til Låsby end til Tirstrup, og det muligvis også er tilfældet fra Randers. Derfor er det ikke helt korrekt, at Låsby er tættere på hele Vestdanmark.

Enig, shunten kan sagtens overvejes uden en lufthavn. Den kunne give direkte nonstop-lyntog morgen og aften København-Aalborg (og videre til Frederikshavn), men i forhold til at forbinde Vejle og Herning, så vil man med den "nye bane" komme via Horsens og Silkeborg samt evt. Skanderborg alt efter rute, og med muligt dobbeltspor hele vejen, er køretiden måske ikke meget længere og oplandet meget større.

Det var mere de interne forbindelser mellem fx. Randers, Silkeborg, Viborg, Herning og Horsens, jeg tænkte på. De er forbundet med busser, mens Randers og Horsens er de eneste af de nævnte, der er forbundet med direkte jernbane. En togrejse Randers - Viborg kræver kun en omvej over Langå, en togrejse Silkeborg - Horsens kræver kun en omvej over Skanderborg, mens de andre kombinationer kræver en omvej over Aarhus.

I forhold til det beregnede kundeunderlag er det for spredt til, det er realistisk med højest en times rejsetid med kollektiv trafik for alle de potentielle kunder. Der er tydeligvis tænkt på køretid med privat bil.

Men intet forhindrer at man tænker i en helhed: Ny lufthavn, ny bane Aarhus-Silkeborg, shunt vest for Aarhus samt opgradering af Silkeborg-Herning med el og evt. dobbeltspor i en samlet pakke med blandet statslig og privat finansiering.

Nej, men en ny lufthavn tilføjer modsat ikke meget nyt.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af E987, 27/4 2014, 17:29 (3872 dage siden) @ Fysikeren

Hvordan vil du føre dit forslag ud i virkeligheden, når det er LETBANEN Aarhus-Silkeborg, det drejer sig om? Så kan du IKKE køre til ret mange af de nævnte byer.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 27/4 2014, 17:41 (3872 dage siden) @ E987

Fordi jeg antager, at jeg har mere styr på planerne end dem, der har udtalt sig.

Ja, der har været snak om letbane fra Aarhus via Galten til Silkeborg, men såvidt jeg ved, er man gået bort fra de planer til fordel for en regulær jernbane. Især fordi den kan integreres med det øvrige net og fortsætte til Herning. Selv hvis man læser visionerne for letbaner i Aarhus og omegn, så er planerne ændret til jernbane til Silkeborg.

Læs evt. her: http://www.letbanen.dk/media/80667/samspil2025_13032014.pdf

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Niels Munch, 27/4 2014, 18:51 (3872 dage siden) @ Fysikeren

Fordi jeg antager, at jeg har mere styr på planerne end dem, der har udtalt sig.

[image]

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af ThomasTT, 3/5 2014, 15:33 (3866 dage siden) @ Niels Munch

Men Fysikeren har jo ret. Der er ingen tvivl om, at forslaget bygger på den rigtige jernbane. At journalister og/eller idemagerne ikke kender forskellen viser bare, hvor ufattelig ringe bevidsthed, der stadig er om jernbanen i Jylland. Heldigvis bliver det bedre, men for alt for mange handler alt stadig kun om biler og motorveje.

Låsby er en bedre ide end Thomasminde, men jeg tror lufthavnsdebatten i Aarhus meget vel kan ende med en Billund-Hedensted jernbane i stedet, især nu, hvor den første del er blevet vedtaget.

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 3/5 2014, 17:07 (3866 dage siden) @ ThomasTT

Låsby er en bedre ide end Thomasminde, men jeg tror lufthavnsdebatten i Aarhus meget vel kan ende med en Billund-Hedensted jernbane i stedet, især nu, hvor den første del er blevet vedtaget.

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 3/5 2014, 19:34 (3866 dage siden) @ BoergeOf61

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Det tror jeg faktisk ikke man sådan bare kan.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af OLL, Ballerup, 3/5 2014, 21:02 (3866 dage siden) @ Michael Deichmann

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Det tror jeg faktisk ikke man sådan bare kan.

Det kan man ikke. Man kan ikke bare skifte en lufthavns navn, fordi man vil, medmindre det har med historisk betydning, eller hvis byen den ligger i skifter navn. Kastrup og Roskilde deler samme navn (Copenhagen Airport, Kastrup/Roskilde), fordi de begge er ejet af Københavns Lufthavn.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 3/5 2014, 21:05 (3866 dage siden) @ OLL

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Det tror jeg faktisk ikke man sådan bare kan.


Det kan man ikke. En lufthavn må ikke bare skifte navn, medmindre det har med historisk betydning, eller hvis byen den ligger i skifter navn. Kastrup og Roskilde deler samme navn (Copenhagen Airport, Kastrup/Roskilde), fordi de begge er ejet af Københavns Lufthavn.

Der er vel intet juridisk der forhindrer en lufthavn i at skifte navn. Straks værre med dens lufthavnskoder.

Odense Lufthavn har jo skiftet navn til Hans Christian Andersen Airport (lidt pjattet navneskift i mine øjne).

Men at Billund Lufthavn bliver til Aarhus Lufthavn, Billund (eller noget i den retning) tvivler jeg på. Togforbindelsen derud kan ikke blive alt for god uden meget større investeringer, end der er lagt op til. Så hellere synergien med ny bane til Silkeborg og lufthavn ud til banen. Det giver også bedre opkobling til Midtjylland.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af OLL, Ballerup, 3/5 2014, 21:13 (3866 dage siden) @ Fysikeren

Der er vel intet juridisk der forhindrer en lufthavn i at skifte navn. Straks værre med dens lufthavnskoder.

Odense Lufthavn har jo skiftet navn til Hans Christian Andersen Airport (lidt pjattet navneskift i mine øjne).

Men at Billund Lufthavn bliver til Aarhus Lufthavn, Billund (eller noget i den retning) tvivler jeg på. Togforbindelsen derud kan ikke blive alt for god uden meget større investeringer, end der er lagt op til. Så hellere synergien med ny bane til Silkeborg og lufthavn ud til banen. Det giver også bedre opkobling til Midtjylland.

Som du selv skriver, har Odense lufthavn skiftet navn, til noget historisk betydning, som jeg også skrev var noget man godt må med en lufthavn, men der må ikke ændres på den by den ligger i, da det skal svare til hvor du befinder dig, og med tætheden i Danmark bliver det svært.
Du har ret i at ICAO og IATA koderne ikke bare kan udskiftes/ændres og derfor må du heller ikke ændre en lufthavns navn da de sidste 2 bogstaver i ICAO koden indikere hvilken by lufthavnen hører til.

ICAO Kastrup: EKCH
ICAO Roskilde: EKRK
ICAO Billund: EKBI
ICAO Aarhus: EKAH

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 4/5 2014, 22:37 (3864 dage siden) @ OLL

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Det tror jeg faktisk ikke man sådan bare kan.


Det kan man ikke. Man kan ikke bare skifte en lufthavns navn, fordi man vil, medmindre det har med historisk betydning, eller hvis byen den ligger i skifter navn. Kastrup og Roskilde deler samme navn (Copenhagen Airport, Kastrup/Roskilde), fordi de begge er ejet af Københavns Lufthavn.

Man kan kalde lufthavnen lige hvad man vil og der er der masser af eksempler på at de skifter navn - men koderne forbliver de samme.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af OLL, Ballerup, 4/5 2014, 22:54 (3864 dage siden) @ Michael Deichmann

Det vil efterhånden ikke overraske. Iflg. JP har Aarhus allerede tanker om at omdøbe Billund Lufthavn til Aarhus Lufthavn, så Billund og Tirstrup lufthavne får samme kode.

Det tror jeg faktisk ikke man sådan bare kan.


Det kan man ikke. Man kan ikke bare skifte en lufthavns navn, fordi man vil, medmindre det har med historisk betydning, eller hvis byen den ligger i skifter navn. Kastrup og Roskilde deler samme navn (Copenhagen Airport, Kastrup/Roskilde), fordi de begge er ejet af Københavns Lufthavn.

Man kan kalde lufthavnen lige hvad man vil og der er der masser af eksempler på at de skifter navn - men koderne forbliver de samme.

Du har åbenbart ikke læst mit andet indlæg.
Ændringer af lufthavnes navne kan ske, hvis det har af historisk betydning ELLER hvis den by den ligger i ændrer navn. En lufthavns navn kan ikke bare fordi en by vil have det.

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Winther, Karlskov, 3/5 2014, 22:24 (3865 dage siden) @ BoergeOf61

Hej
Det her lyder som en Århus historie.
De har nok ikke lige husket at spørge dem der ejer Billund Lufthavn
om de også syntes at det vil være fantastisk at omdøbe deres lufthavn
til Århus.
Her er aktionærlisten over Billund Lufthavn A/S.
Vejle Kommune (34,3 %), Kolding Kommune (25,9 %), Billund Kommune (15 %), Horsens Kommune (10,7 %), Fredericia Kommune (6,9 %), Hedensted Kommune ( 6,1 %), Ikast-Brande Kommune (1,0 %) og Skanderborg Kommune (0,1 %).
Mvh.
Bent

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af E987, 27/4 2014, 14:17 (3872 dage siden) @ Fysikeren

Det er jo LETBANEN, der skal køre Aarhus-Silkeborg(-Herning) og IKKE et almindeligt tog, så det bliver jo kun Aarhus, Silkeborg og Herning, der får "glæde" af denne lufthavn.
Der er også forslag fremme om Thomasminde, hvis ikke I har set det.

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 14:22 (3872 dage siden) @ E987

Der er også forslag fremme om Thomasminde, hvis ikke I har set det.

Det er et gammelt forslag, som jeg har set, og som giver bedre mening, end Låsby gør. Den stærste svaghed ved Thomasminde er nok den tætte trafik på Aarhus' indfaldsveje.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Niels Bak, 28/4 2014, 08:29 (3871 dage siden) @ E987

Selv om man RÅBER at det er en LETBANE, så er det altså en regulær jernbane, der planlægges med. Forslaget om at det skulle være en letbane hele vejen til Silkeborg er taget af bordet for år siden.

Til gengæld, så blev placeringen ved Låsby taget af bordet, sidst der blev snakket flytning fordi den vil få indflyvning over hhv. Århus og Silkeborg, og det er man nok nødt til at forholde sig til.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Jens Peter, 27/4 2014, 20:28 (3872 dage siden) @ Fysikeren

> Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus. Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland. Nu vil nogen så sige, at det klarer Billund fint nok, men des større opland man kan samle i én lufthavn, des bedre rutenetværk kan lufthavnen opbygge. Aarhus by har kun rundt regnet 10% af indbygger vest for Storebælt, så "resten af Vestdanmark" er ikke et uvæsentligt bidrag til lufthavnen. Silkeborg, Ikast, Herning, Holstebro, Struer, Skive, Viborg og Randers har til sammen ca. lige så mange indbyggere som Aarhus, og for de fleste af dem, vil Låsby være bedre end Tirstrup og Karup (der knap og nap kan holde liv i en rute). Derfor vil det i forhold til at tiltrække ruter være fornuftigt at anlægge en lufthavn her.


Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.

Så vidt jeg kan se ud af foreslaget skal lufthavnen altså kun betjenes af en letbane. Er det meget bedre en Billund så.

[/b]Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Rasmus Mikkelsen, 27/4 2014, 21:03 (3872 dage siden) @ Jens Peter

Lufthavn i Låsby? Ellers tak. Som traktorfører i blandt andet Låsby ser jeg at der hvert år forsvinder mere og mere frugtbart landbrugsjord. I øjeblikket er motorvejen ved at blive bygget og den giver bøvl og besvær på visse punkter, og er det ikke rigeligt med en larmende motorvej? Jo tak mere end rigeligt.

Desuden er der lufthavne i Tirstrup, Aalborg, Billund, Thisted, Karup, Skrydstrup, Vandel og Sønderborg. Ret mig hvis jeg har glemt en enkelt eller to, men er det ikke rigeligt til os her i Jylland? Det er jo sådan set kun erhvervslivet der næsten får "jern på" og står og savler hver gang der bliver snakket om en ny international lufthavn. Tag lige og slå koldt vand i blodet for er der ikke udgifter nok for tiden til alt muligt andet som vi skal have færdigt først? Vi er et lille land hvor midlerne ikke er ubegrænsede, så vi må sætte tæring efter næring.

Med venlig hilsen en traktorfører på 16. år og samtidig frivillig hos DSB Museumstog

Rasmus Mikkelsen

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Niels Kruse @, Vojens, 28/4 2014, 07:05 (3871 dage siden) @ Rasmus Mikkelsen

Desuden er der lufthavne i Tirstrup, Aalborg, Billund, Thisted, Karup, Skrydstrup, Vandel og Sønderborg. Ret mig hvis jeg har glemt en enkelt eller to,

Esbjerg, Stavning, Vamdrup, derimod ser det ikke ud til at Vandel er operativ.

Niels.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 3/5 2014, 23:44 (3865 dage siden) @ Niels Kruse

Desuden er der lufthavne i Tirstrup, Aalborg, Billund, Thisted, Karup, Skrydstrup, Vandel og Sønderborg. Ret mig hvis jeg har glemt en enkelt eller to,


Esbjerg, Stavning, Vamdrup, derimod ser det ikke ud til at Vandel er operativ.

Problemet i Jylland er ikke mangel på lufthavne, men mangel på én lufthavn der ligger centralt. Alt for mange små lufthavne til at sprede trafikken, så de ikke rigtigt kan samle passagerer nok til et ordentligt netværk. Dertil en tilhørende jernbane, der ikke bare er en sidebane til en regionalbane.

Oplandet i Jylland og Vestsverige er - rundt regnet - ca. det samme, 2,5 mio. indbyggere. Sammenlign evt. så Billund og Göteborg lufthavne i ruter og passagertal; umiddelbart er jeg ikke i tvivl om, at Göteborg klarer den bedst, fordi de kan samle trafikken et sted. Ja, der er andre lufthavne i Vestsverige, men ingen der er reelle konkurrenter for netværksselskaber, dvs. ingen kamp som mellem Aarhus, Aalborg og Billund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Billund_Airport
http://en.wikipedia.org/wiki/Göteborg_Landvetter_Airport

Men debatten hører vel knap og nap hjemme her på dette forum.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 4/5 2014, 09:15 (3865 dage siden) @ E987

Skrev specifik, at der er andre lufthavne i Vestsverige (bl.a. også i Halmstad, Jönköping osv.), men at de reelt ikke tiltrækker netværksselskaber væk fra Göteborg.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Bent Jensen, 4/5 2014, 10:18 (3865 dage siden) @ Fysikeren

en lille sidebemærkning om lufthavne i Jylland, de flyselskaber der i øjeblikket flyver på Tirstrup vil have garanti for at der er lufthavn der i adskillige år, jeg tror det var sun air der vil have denne garanti læste en dag i teksttv om dette-

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 4/5 2014, 11:39 (3865 dage siden) @ Bent Jensen

jeg tror det var sun air der vil have denne garanti læste en dag i teksttv om dette-

Det læste jeg også. Jeg læste også en anden bemærkning et sted, som fik mig til at tænke på Sun-Air. Det var en bemærkning om, der manglede et flyselskab med base i Tirstrup. Sun-Air har haft en base med to fly i Tirstrup i mange år, men er åbenbart overset, nok fordi de flyver for British Airways. Det er endda et lille, dansk selskab.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af ThomasTT, 4/5 2014, 15:33 (3865 dage siden) @ Fysikeren

Desuden er der lufthavne i Tirstrup, Aalborg, Billund, Thisted, Karup, Skrydstrup, Vandel og Sønderborg. Ret mig hvis jeg har glemt en enkelt eller to,


Esbjerg, Stavning, Vamdrup, derimod ser det ikke ud til at Vandel er operativ.


Problemet i Jylland er ikke mangel på lufthavne, men mangel på én lufthavn der ligger centralt. Alt for mange små lufthavne til at sprede trafikken, så de ikke rigtigt kan samle passagerer nok til et ordentligt netværk. Dertil en tilhørende jernbane, der ikke bare er en sidebane til en regionalbane.

Oplandet i Jylland og Vestsverige er - rundt regnet - ca. det samme, 2,5 mio. indbyggere. Sammenlign evt. så Billund og Göteborg lufthavne i ruter og passagertal; umiddelbart er jeg ikke i tvivl om, at Göteborg klarer den bedst, fordi de kan samle trafikken et sted. Ja, der er andre lufthavne i Vestsverige, men ingen der er reelle konkurrenter for netværksselskaber, dvs. ingen kamp som mellem Aarhus, Aalborg og Billund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Billund_Airport
http://en.wikipedia.org/wiki/Göteborg_Landvetter_Airport

Men debatten hører vel knap og nap hjemme her på dette forum.

egentlig er lufthavnsdebatter ret relevante for dette forum, når man tænker på, at de første to vedtagne nye strækninger i Jylland i nyere tid er motiveret af lufthavne og yderligere strækninger er tænkelige alt efter, hvad der besluttes angående en ny lufthavn.

Der kommer ikke EN altdominerende lufthavn i Jylland. Aalborg er alt stærk i lokalområdet til at forsvinde men med en forkert beliggenhed til at blive den væsentligste lufthavn. Til gengæld kan man droppe alt nord for Hobro i de overvejelser.

Låsby er et virkelig godt bud. Formentlig det bedste. Virkeligheden er bare, at man har forsøgt at få en ny lufthavn i 70 år. Det møder altid voldsom modstand. Det kunne være et fint sidste forsøg. Måske er der en mulighed, eftersom det er lang mere jernbanebaseret end tidligere forslag og ikke ligger i selve Aarhus kommune.

Men hvis det fejler igen, må man erkende virkeligheden og udbygge banen til Billund. Jeg er ikke enig i, at det er overvældende dyrt. En Jelling-Hedensted bane ville næppe koste mere end en ny lufthavn i Låsby.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af ThomasTT, 4/5 2014, 15:13 (3865 dage siden) @ Jens Peter

> Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus. Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland. Nu vil nogen så sige, at det klarer Billund fint nok, men des større opland man kan samle i én lufthavn, des bedre rutenetværk kan lufthavnen opbygge. Aarhus by har kun rundt regnet 10% af indbygger vest for Storebælt, så "resten af Vestdanmark" er ikke et uvæsentligt bidrag til lufthavnen. Silkeborg, Ikast, Herning, Holstebro, Struer, Skive, Viborg og Randers har til sammen ca. lige så mange indbyggere som Aarhus, og for de fleste af dem, vil Låsby være bedre end Tirstrup og Karup (der knap og nap kan holde liv i en rute). Derfor vil det i forhold til at tiltrække ruter være fornuftigt at anlægge en lufthavn her.


Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.

Så vidt jeg kan se ud af foreslaget skal lufthavnen altså kun betjenes af en letbane. Er det meget bedre en Billund så.

[/b]Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?

Det kunne give virkelig gode rejsetider. Helt ned til vejle kunne tiden holdes under en time. Det burde heller ikke være noget problem at sikre minimum halvtimesdrift.

En hel række små byer og stationer i Aarhus-området kunne også forbindes med både lufthavn og hinanden, hvis man forbandt Låsby med skanderborg-banen nord for ry.

Noget dyrere - nok på niveau med den netop vedtage billund-bane - ville det være med en Låsby-Hammel-Laurbjerg forbindelse, men så ville både Randers og Viborg-Skive også have direkte forbindelse. Der skal dog bygges af høj standard for at undgå længere rejsetider for flertallet, der skal til Aarhus.

Låsby er en virkelig god beliggenhed som følge af Galtenbanen og ville formentlig kunne udkonkurrere Billund over tid. Som følge af togfonden er der måske også en logik i at flytte lufthavnen længere mod nord, da fyn formentlig i videre omfang vil bruge kastrup i fremtiden

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 4/5 2014, 18:52 (3865 dage siden) @ ThomasTT

Hvorfor ikke en bane fra Rødkærsbro til Silkeborg? Så kan tog køre Aarhus - Silkeborg - Viborg - Skive - Struer. Udover Viborg burde få gavn af en lille investering syd for Langå med en shunt her.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Svend, 4/5 2014, 19:02 (3865 dage siden) @ Fysikeren

en bane fra Rødkærsbro til Silkeborg?

Over Kjellerup :-) Men formentlig uden den særlige perron på gaden i Silkeborg :-D

--
Svend

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af Fysikeren, 4/5 2014, 19:29 (3865 dage siden) @ Svend

Hehe, ja, skulle det have den mindste gang på jorden, så skal banen udgå lidt vest for Silkeborg og tilsluttes banen lidt vest for Rødkærsbro i en linjeføring mod nord direkte til Viborg, så Rødkærsbro får næppe glæde af det ;)

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af ThomasTT, 4/5 2014, 22:28 (3864 dage siden) @ Fysikeren

Hvorfor ikke en bane fra Rødkærsbro til Silkeborg? Så kan tog køre Aarhus - Silkeborg - Viborg - Skive - Struer. Udover Viborg burde få gavn af en lille investering syd for Langå med en shunt her.

det ville være fint, men mon ikke det bliver svært - som i rasende dyrt - at komme ind i Silkeborg by nordfra, når sporet løber meget sydligt. Det ligner broer, tunneller og hele festen.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af f.ormstrup, 4/5 2014, 19:31 (3865 dage siden) @ ThomasTT

Låsby er en virkelig god beliggenhed som følge af Galtenbanen og ville formentlig kunne udkonkurrere Billund over tid. Som følge af togfonden er der måske også en logik i at flytte lufthavnen længere mod nord, da fyn formentlig i videre omfang vil bruge kastrup i fremtiden

Meget muligt, men er Danmark ikke dækket ind med lufthavne. Kastrup, Billund og Ålborg alle med jernbaneforbindelse (nuværende eller kommende) og et godt opland.
Hvis der findes en lufthavn der er placeret centralt er det da Billund. Der er gode forbindelser til trekantsområdet (et af danmarks 3 vækstområder) Disse bliver ovenikøbet bedre med den kommende jernbane. Forbindelserne mod vest(Esbjerg, Varde)er ikke de bedste. Nordpå til Herning, Silkeborg, Horsens er vejene lige blevet opgraderet og den ny jernbane vil ganske givet løfte den kollektive trafik.

p.s. Husk også at Århus er en skole- ikke en erhvervsby.

--
mvh
Flemming

Avatar

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af BoergeOf61, Randers C, 4/5 2014, 21:50 (3864 dage siden) @ f.ormstrup

Meget muligt, men er Danmark ikke dækket ind med lufthavne. Kastrup, Billund og Ålborg alle med jernbaneforbindelse (nuværende eller kommende) og et godt opland.

Det er muligt. Mens Danmark således har planer om jernbaner mellem lufthavne, roder andre egne af Europa videre med forbedring af jernbanenet i Shift2Rail.

p.s. Husk også at Århus er en skole- ikke en erhvervsby.

Kommunen har både erhverv og uddannelser.

Forslag om lufthavnsstation i Låsby

af ThomasTT, 4/5 2014, 22:44 (3864 dage siden) @ f.ormstrup

Låsby er en virkelig god beliggenhed som følge af Galtenbanen og ville formentlig kunne udkonkurrere Billund over tid. Som følge af togfonden er der måske også en logik i at flytte lufthavnen længere mod nord, da fyn formentlig i videre omfang vil bruge kastrup i fremtiden


Meget muligt, men er Danmark ikke dækket ind med lufthavne. Kastrup, Billund og Ålborg alle med jernbaneforbindelse (nuværende eller kommende) og et godt opland.
Hvis der findes en lufthavn der er placeret centralt er det da Billund. Der er gode forbindelser til trekantsområdet (et af danmarks 3 vækstområder) Disse bliver ovenikøbet bedre med den kommende jernbane. Forbindelserne mod vest(Esbjerg, Varde)er ikke de bedste. Nordpå til Herning, Silkeborg, Horsens er vejene lige blevet opgraderet og den ny jernbane vil ganske givet løfte den kollektive trafik.

p.s. Husk også at Århus er en skole- ikke en erhvervsby.

Selvfølgelig er Aarhus en erhvervsby. Selvom Aarhus i vidt omfang bruger Kastrup via Aarhus lufthavn er Aarhus kommune stadig den største leverandør af kunder til Billund over 100 km væk.

Men i øvrigt vil jeg jo netop gerne have lufthavnen et godt stykke væk fra Aarhus for at få det største kundegrundlag. Det ideelle er jo bare, at der skal være en hurtig jernbaneforbindelse, så nærheden til Aarhus bevares selv over en vis afstand.

Billund er ikke ringe, hvis der investeres noget mere i jernbanen. Der er lige lovlig langt til Aarhus, og så er det driftsmæssigt svært at få tilstrækkelig med afgange, fordi Billund/ Grindsted trods alt er ret små byer, men det burde kunne fungere. Jeg tror også det bliver løsningen i længden men for nuværende virker der til at være vilje - og penge - bag et forsøg på Låsby, der jo altså også vil være attraktiv langt fra Aarhus, fx struer, Holstebro , Skjern,

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak