Region Sjælland nedlægger Tølløsebanen (Jernbanen i dag)
Når man læser beslutningsgrundlaget, så virker det nu ikke helt hen i vejret at overveje en nedlæggelse af banen. Ifølge estimaterne kan man lave busruter der til sammen kan tiltrække flere passagerer end man mister ved at nedlægge banen. Derudover kommer man jo ikke uden om, at regionen skal finde pengene et eller andet sted, hvis banen skal bevares. Enten ved at skære i andre buslinjer, eller finde pengene andre steder, f.eks. ved oprensning af jordforurening, som der nævnes.
At man så allerede snakker om, at de frigivne tog kan bruge til Roskilde-Køge, er så en anden side af sagen.
HTJ har ikke rigtig nogen pendlerbetydning, når der ikke er direkte tog til store arbejdspladsbyer, jf dagens artikel om befordringsfradrag og pendlerafstande. Vestsjælland er netop kendetegnet med største afstand mellem bopæl og arbejdsplads, hvilket kunne tyde på en ikke ubetydelig det arbejdstagere som kører langt og til store byer (København måske?) og dertil kører Tølløsebanen ikke. Jeg tror ikke at Slagelse og Holbæk er de store trækplastre for jobsøgende i HTJ's opland.