Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/4 2014, 00:40 (3883 dage siden)

Letbanen Aarhus bliver måske op til 500 mio kr dyrere end forventet:

http://epn.dk/brancher/transport/land/ECE6650616/kaempe-hul-i-togprojekts-kasse/

og nogle er bange for en ny Ansaldo skandale, idet Ansaldo STS, der i følge JP Aarhus er favorit til at vinde kontrakten, og Ansaldobreda har samme ejer.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af JensenJ, 17/4 2014, 01:10 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder allerede farligt! Har sgu ondt af Århusianerne!

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Gæst, 17/4 2014, 07:00 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det lyder ikke så godt. Måske man bare burde blive ved med at køre med Desirotog.

Mvh

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af steenth, 17/4 2014, 09:32 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

og nogle er bange for en ny Ansaldo skandale, idet Ansaldo STS, der i følge JP Aarhus er favorit til at vinde kontrakten, og Ansaldobreda har samme ejer.

Ansaldo STS skal ikke levere togsæt, men teknik som de har leveret til metroen til København - de er sammen med Stadler Pankow, der skal levere togsæt. Vi har haft det op her.

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Svend, 17/4 2014, 10:50 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der mangler lige en halv milliard kroner .....:-|

Det bliver spændende at se, hvor/hvordan man klarer dette lille problem. En del af løsningen kan være, at der spares lidt (meget) her og der, herunder overvejer at køre elektriske sporvogne helt til Grenå og Odder.

Nu når vi er ved letbanen. Er der nogen der ved, hvilket sikkerhedssystem og -regler der ønskes anvendt ved kørsel på de egentlige jernbanestrækninger? Kørsel efter BoStrabs regler vil - så vidt jeg er orienteret - betyde at hastigheden ikke kommer op over 80 km/t.

--
Svend

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af BoergeOf61, Randers C, 17/4 2014, 12:01 (3883 dage siden) @ Svend

Det bliver spændende at se, hvor/hvordan man klarer dette lille problem. En del af løsningen kan være, at der spares lidt (meget) her og der, herunder overvejer at køre elektriske sporvogne helt til Grenå og Odder.

Jeg er enig i, en løsning kan være besparelser, men kan ikke overskue, om der spares noget ved brug af elektriske sporvogne til Grenå og Odder. Jeg tænker modsat, det vil være billigere at beholde de eksisterende tog mellem Grenå og Odder, og det vil være nemmest at reducere letbanenettet til det, der er penge til.

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Fysikeren, 17/4 2014, 12:07 (3883 dage siden) @ BoergeOf61

Det er jo planen at køre to linjer, såvidt jeg har forstået; en linje fra Odder via Randersvej til Hornslet med 2-12 afgange i timen afhængig af delstrækning, og en linje fra Aarhus via Risskov til Grenaa med en afgang i timen. Køres den sidste med dieseltog, så kan elektrificering gennem Risskov og Hornslet-Grenaa spares væk.

Til gengæld skal man have set på, hvilke dieseltog der skal køre til Grenaa, herunder hvordan fællesstrækningen fra Aarhus til omkring Østbanetorvet tilbagelægges. Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.

Dog er finansieringen og ejerskab af projektet og banen lettere kompliceret. Dels er der en nybygget letbane, en ombygget privatbanen og en ombygget statsbane, hvor staten gennem Banedanmark fortsat vil eje og vedligeholde Grenaabanen (jf. den politiske aftale om letbanen)

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af LasseG, 17/4 2014, 12:53 (3883 dage siden) @ Fysikeren

Til gengæld skal man have set på, hvilke dieseltog der skal køre til Grenaa, herunder hvordan fællesstrækningen fra Aarhus til omkring Østbanetorvet tilbagelægges. Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.

Man kan vel bare kigge ud i verden, eksempelvis kører Kassel (og Nordhausen) med kombineret disel og elektriske sporvogne eller tram-train:

http://www.dlr.de/fs/Portaldata/16/Resources/dokumente/vk/Vortrag_Alstom_060202.pdf

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af BoergeOf61, Randers C, 17/4 2014, 13:07 (3883 dage siden) @ Fysikeren

Det er jo planen at køre to linjer, såvidt jeg har forstået; en linje fra Odder via Randersvej til Hornslet med 2-12 afgange i timen afhængig af delstrækning, og en linje fra Aarhus via Risskov til Grenaa med en afgang i timen. Køres den sidste med dieseltog, så kan elektrificering gennem Risskov og Hornslet-Grenaa spares væk.

Er det ikke kun strækningen på Randersvej, der er påbegyndt?

Til gengæld skal man have set på, hvilke dieseltog der skal køre til Grenaa, herunder hvordan fællesstrækningen fra Aarhus til omkring Østbanetorvet tilbagelægges. Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.

I princippet kunne den bestå af to spor, hvor forbindelse mod hhv. Grenå og Odder kræver skift fra letbane til jernbane.

Dog er finansieringen og ejerskab af projektet og banen lettere kompliceret. Dels er der en nybygget letbane, en ombygget privatbanen og en ombygget statsbane, hvor staten gennem Banedanmark fortsat vil eje og vedligeholde Grenaabanen (jf. den politiske aftale om letbanen)

I financieringen og ejerskabet indgår også kommuner, som er forbundet med Aarhus med en anden statsbane.

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/4 2014, 20:00 (3883 dage siden) @ BoergeOf61

Det er jo planen at køre to linjer, såvidt jeg har forstået; en linje fra Odder via Randersvej til Hornslet med 2-12 afgange i timen afhængig af delstrækning, og en linje fra Aarhus via Risskov til Grenaa med en afgang i timen. Køres den sidste med dieseltog, så kan elektrificering gennem Risskov og Hornslet-Grenaa spares væk.


Er det ikke kun strækningen på Randersvej, der er påbegyndt?

Der bliver også bygget i banegraven, under ringgadebroen.
Her skal letbanen krydse jernbanesporene fra Langå, for at komme under sporene til Skanderborg, for igen at køre op mod Oddersporet.
Så vidt jeg har forstået, kan der i fremtiden ikke køre almindelige tog imod Odder, på grund af stigningen på denne strækning.
Jeg kan dog ikke tro, at man fjerner muligheden for at køre med snerydnings tog på strækningen...

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af jaer, 17/4 2014, 14:22 (3883 dage siden) @ Fysikeren


Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.

Det tvivler jeg på, da det hele tiden, og til Letbanens store fortvivelse, har været meningen, at alm. godstog fortsat skal kunne køre til Grenå.

/Jan

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Fysikeren, 17/4 2014, 16:36 (3883 dage siden) @ jaer

Det er mig bekendt kun det ene spor øst for Aarhus H der skal kunne klare godstogene, og vel at mærke kun om natten.

Så kan f.eks. to Desiro mødes på strækningen, eller bare en Desiro og et letbanetog uden at skrabe hinandens sider?

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Erik H, Frederikssund, 17/4 2014, 17:29 (3883 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det skal nok "gå godt":-P når Ansaldo har fingrene med i det. Mon så ikke 500 mio. er i underkanten af en budgetoverskridelse!
en som man siger: historien gentager sig!

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Gjæst, 17/4 2014, 23:44 (3882 dage siden) @ Erik H

Det skal nok "gå godt":-P når Ansaldo har fingrene med i det. Mon så ikke 500 mio. er i underkanten af en budgetoverskridelse!
en som man siger: historien gentager sig!

Styr jer nu lige, venner.

" ... og nogle er bange for en ny Ansaldo skandale, idet Ansaldo STS, der i følge JP Aarhus er favorit til at vinde kontrakten, og Ansaldobreda har samme ejer."

At Ansaldo STS og Ansaldobreda har samme ejer, siger intet som helst om risikoen for at der kan opstå problemer med Ansaldo STS's leverance. Jeg har f. eks. også arbejdet i et firma ejet af Ansaldo, og der foregik ingenting som kunne sammenlignes med hvad der er sket i Ansaldobreda.

Leder i JP Aarhus: Letbanen

af Gæst, 23/4 2014, 16:22 (3877 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En meget rodet leder. Hvis pointen er at staten skal komme med flere penge, er det det vel ikke smart at skyde på Letbanen og deres foretrukne byder. Ej heller de politikere som bakker op om projektet.

Er projektet ved at smelte med?

Mvh

Leder i JP Aarhus: Letbanen

af ThomasTT, 23/4 2014, 16:34 (3877 dage siden) @ Gæst

En meget rodet leder. Hvis pointen er at staten skal komme med flere penge, er det det vel ikke smart at skyde på Letbanen og deres foretrukne byder. Ej heller de politikere som bakker op om projektet.

Er projektet ved at smelte med?

Mvh

Der er mange sære ledere i de lokale aviser i Aarhus når det kommer til trafik. det virker til at hovedsigtet er at få skældt lidt ud på København.

Nej det smelter ikke ned. Beløbene er for små og projektet for stort

Leder i JP Aarhus: Letbanen

af Svend, 23/4 2014, 17:03 (3877 dage siden) @ ThomasTT

Beløbene er for små og projektet for stort

Der er da også i den grad ført en zig-zag kurs i Aarhus. Rådgiverne har sikkert tjent det de skulle indtil nu på at give forskellige gode råd.......

--
Svend

Leder i JP Aarhus: Letbanen

af ThomasTT, 23/4 2014, 18:05 (3877 dage siden) @ Svend

Beløbene er for små og projektet for stort


Der er da også i den grad ført en zig-zag kurs i Aarhus. Rådgiverne har sikkert tjent det de skulle indtil nu på at give forskellige gode råd.......

uden tvivl.. men det her skal nok blive gennemført.
Alt efter årsagen tror jeg egentlig eskalerende udgifter er en større trussel mod letbane-planerne i Aalborg og odense, da der her er tale om "rene" letbaner, der reelt bare kan laves om til busser i egen bane.

Avatar

Leder i JP Aarhus: Letbanen

af BoergeOf61, Randers C, 23/4 2014, 16:39 (3877 dage siden) @ Gæst

Det er ikke engang korrekt, at staten ikke bidrager til bl.a. Aarhus Letbane. Iflg. www.letbanen.dk/anlaeg/anlaegsselskabet/ ejer 47% af anlægsselskabet.
Nu undrer det mig, hvor de andre kommuner i Letbanesamarbejdet blev af. De har betalt bidrag til letbanen, men er åbenbart ikke med i anlæg og drift af fase 1.

En nærliggende tanke kan være, at Aarhus gerne vil have pengene men helst uden modydelse.

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Niels Munch, 23/4 2014, 17:41 (3877 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Mon ikke også pressens ængstelighed vil blive berørt under dette kommende møde i IDA Rail (f.h.
Selskabet for Jernbanetransport, JeTra):

"Aarhus letbane på vej til at blive realiseret"

Der er adgang for alle interesserede uanset IDA-medlemskab, forud tilmelding er dog påkrævet.

Bedste hilsener
Niels

Ups!!! Er letbanens underskud nu på 700 mio kr.?

af Mester, 10/5 2014, 11:54 (3860 dage siden) @ Mester

Ifølge Aarhus' teknikrådmand får Aarhus for lidt statstilskud målt i forhold til letbanerne i Odense og København. Og rygter vil vide, at underskuddet risikerer at blive 700 mio. kroner i stedet for de allerede udmeldte 400 mio kroner.

http://stiften.dk/aarhus/letbanen-i-aarhus-faar-markant-mindre-i-statsstoette

http://stiften.dk/aarhus/letbaneudgifter-spraenger-alle-rammer

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/6 2014, 07:40 (3819 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er ingen problem at løse økonomiske problemer, hvis man har i hundredvis af ikke-disponerede millioner i papkassen i baglokalet:-D.

http://jyllands-posten.dk/aarhus/politik/ECE6817616/letbanens-oekonomi-er-sikret/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af Nordexpress, 20/6 2014, 09:42 (3819 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er altid fint for et projekt, hvis der kommer en mand forbi med en konvolut eller en brun papkasse med sedler.

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet

af L.H. Jensen, 20/6 2014, 10:39 (3819 dage siden) @ Nordexpress

Det er altid fint for et projekt, hvis der kommer en mand forbi med en konvolut eller en brun papkasse med sedler.

"Jeg" har et sporrenoveringsprojekt til 50 mill. - hvis nogen har gode ideer til finansiering, hører jeg gerne ...

God weekend!

vh
LH

Veterantog kalenderDSB ME1518

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak