Stationsskilt ved DSB
Er der nogen der ved i hvilken periode DSB havde denne type Statiosskilte som bl. a stod på Østerport Station?
Billedet er et udklip fra en avis.
Er der nogen der ved i hvilken periode DSB havde denne type Statiosskilte som bl. a stod på Østerport Station?
Billedet er et udklip fra en avis.
Jeg ved, at Østerport havde denne type skilt på perronerne i 1950´erne, De er ligesom forsynet med "svalehaler" i enderne, men hvem ved hvornår DSB ændrede stationsskilte til et andet design?
Perioden kan jeg ikke klare, men her et par eksempler.
R-maskine Århus H ca. 1920 (Århus kommunes biblioteker).
Århus Ø 1970.
Vh
Georg
Så Anders nu har du måske fået svaret om avisudklippet.
Gode billeder, der netop viser den nævnte skiltetype.
I forbindelse med et andet projekt er jeg kommet i kontakt med Københavns Museum. Det har ført mere med sig. Museet har et par stationsbilleder fra Østerport uden årstal, men med den perronskilte-type som på billederne fra Georg Schmidt.
På Erik V. Pedersens hjemmeside ses billeder fra Kystbanen fra 1964, hvor perronskiltet er ændret til en anden type, men på ovenstående billede fra Århus Ø fra 1970 er de gamle skilte stadig på perronen. Designændringen er måske foretaget etapevis fra landsdel til landsdel.
Da jeg selv er aktiv på et lokalhistorisk arkiv, ved jeg, hvor irriterende det er at have ”løse ender”. Eftersom Østerbro Lokalhistoriske Arkiv ikke kan hjælpe, og efter aftale med Københavns Museums billedarkiv, prøver jeg her i forummet. Hvem kan oplyse, hvornår DSB havde perronskilte som på Georg Schmidt´s billeder?
Jeg mener at have læst at stationsskiltene af emalje med den røde kant blev indført samtidig med de første S-baner i 1934.
Hvis vi skal afgrænse perioden i "den øvre ende", kan vi her konstatere, at denne type skilt også var "på banen" 26.08.1978:
http://www.jernbanen.dk/forum/images/uploaded/201102221957494d64153dc68b9.jpg
(Se flere billeder i tråd om Pjedsted)
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Da jeg passerede Lunderskov mandag den 11. juli 2011 kl. 21.06 på vej sydpå i EN 473, så jeg, at der på hovedbygningen i Lunderskov stadig hænger et rødt-hvidt stationsskilt. Og der var (endda) tale om typen med "luft" mellem det røde rektangel og kanten af skiltet.
Jeg troede faktisk, at de rød-hvide skilte var historie.
Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Vejen
Fruens Bøge
Mvh
Jens
Da jeg passerede Lunderskov mandag den 11. juli 2011 kl. 21.06 på vej sydpå i EN 473, så jeg, at der på hovedbygningen i Lunderskov stadig hænger et rødt-hvidt stationsskilt. Og der var (endda) tale om typen med "luft" mellem det røde rektangel og kanten af skiltet.
Jeg troede faktisk, at de rød-hvide skilte var historie.
Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Trustrup
--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk
Nykøbing Fl, som det blev skrevet i ældre dage.
To skilte på hver side af Gedserbanen ved banelinjen langs sukkerfabrikken i den sydlige ende af stationsområdet.
Er der nogen der ved i hvilken periode DSB havde denne type Stationsskilte som bl. a stod på Østerport Station?
Emaljeskiltene blev fremstillet til opsætning fra år 1932 ...og frem til 1960'erne
FØR den tid var det mere eller mindre hjemmegjorte og -malede træskilte, som nemt kunne blive falmet og ødelagt af vind og vejr.
I løbet af 1980'erne blev de FØR omtalte hvid-emaljerede stations- og perronskilte med rød-brun tekst på, påbegyndt udskiftet - til de mørkeblå kunststof-skilte med hvid tekst, som vi kender i dag
--
Hilsen Erik
www.my1287.dk
I løbet af 1980'erne blev de FØR omtalte hvid-emaljerede stations- og perronskilte med rød-brun tekst på, påbegyndt udskiftet - til de mørkeblå kunststof-skilte med hvid tekst, som vi kender i dag
Afløseren for emaljeskiltene var de hvide skilte med sort skrift, som blev indført fra 1972. Skiltene er senere udskifte med den blå type med hvid skrift, som bruges i dag.
Skiltene er udført i aluminiumsplade med påtrykt tekst, der indsættes i et ekstruderet aluminiumsprofil.
/Henrik
Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?
Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.
Nørresundbys skilt er af den type, hvor det røde rektangel går helt ud til skiltets kant.
Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Hej
Vejen og Lunderskov har allerede været nævnte men her er et par billeder:
Stationsforstanderen fortalte at man havde gemt skiltet da de nye skulle op og da stationen blev fredet kunne man henvise til det og det "smukke skilt" fra før på sin rette plads.
Vejen 3.april 2009, weekendmyldretog til højre.
Gæt selv hvor
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?
Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.
Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade
Eller sagt på en anden måde, det var det i hvert fald da jeg var forbi tilbage i august 2011.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
Har "vi" andre bud på, hvor de eventuelt stadig findes?
Under gårsdagens tur Aalborg-Skagen-Aalborg kunne konstateres, at såvel Nørresundby som Kvissel stadig er forsynet med rød-hvide stationsskilte.Kvissels skilt er af den type, hvor der er luft mellem rektanglet og skiltets kant.
Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade
Eller sagt på en anden måde, det var det i hvert fald da jeg var forbi tilbage i august 2011.
Jep - men originalen kan til gengæld ses oppe på loftet på selvsamme station.
Det er der mulighed for her i Påsken, hvor Frederikshavn Modeljernbaneklub holder åbent hus kl. 13-16 både idag og imorgen, i forbindelse med kunstudstillingen i stueetagen på Kvissel Station.
Det ældste stationsskilt (med Johnston-skrift) hænger i klubbens opholdsrum, mens det næste-nyeste (med Helvetica-skrift) hænger i anlægsrummet - og udenfor ved perronerne hænger naturligvis de nyeste udgaver (med Via-skrift).
Alle interesserede er velkomne - entréen er en rund 10'er
--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade
Kære Thomas
Ja, det kan det sagtens have været. Jeg iagttog det kun inde fra toget og har ikke taget noget fotografi af det.
Bedste hilsner
Thomas
Kvissel's stationsskilt er et "fake", det er blot en bemalet krydsfinérplade
Og der er fake stationsskilte andre steder.
F.eks. her ved Kølsen på de for længst nedlagte Himmerlandsbaner.
Og sågar også ved Nederhede på samme baner. Det på trods af, at der aldrig har været hverken station eller billetsalgssted ved Nederhede, ja ikke engang et trinbræt. I de få år fra 1929 til 1932, toget kunne bringes til at standse ved Nederhede, holdt det bare dér, hvor en markvej krydsede banen. I de tre år blev der solgt 259 billetter i alt ...
Tvis har også stadig sit stationsskilt hængende, ja ja ved godt at Tvis kun er en krydsningsstation i dag..
Flere af Trolhedebanens stationskilte hænger stadig på de nedlagte stationsbygninger.
Faaborg og Løgstør er blandt de stationsbygninger, som også har de rødbrune/hvide skilte (eller har haft dem indtil for nyligt), og der er givetvis en del andre.
Med venlig hilsen,
FS1954
Tæller den her med (når nu der har været andre "fake" skilte på listen)?
Skiltet (eller et mage til) sad på Græsted Station under Veterantræffet i maj 2013, og det her skulle sådan set være et af de ægte fra DR's/Nordisk Films rekvisitlager.
Det er Mads Skjerns Morris 10 Six som Torben "Træsko" Petersen og Lise Nørgaard står ved (og den er IKKE en fake - det er DEN Morris 10 Six der blev brugt ved optagelserne).
Billedet stammet iøvrigt fra pressemødet om Torben Træskos projekt "Korsbæk på Bakken" som åbner i slutningen af måneden.
--
Venligst
Michael Deichmann