Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 18:21 (5032 dage siden)

Hermed nogle fotos fra juli 1973 af SM 15 og 17 samt D 12 på VNJ.
[image]
SM under udkørsel fra Nørre Nebel.
[image]
SM 17 under udkørsel fra Nørre Nebel.
[image]
SM 17 under udkørsel fra Nørre Nebel.
[image]
SM 15 i Oxbøl
[image]
SM 15 i Oxbøl
[image]
Krydsning med godstoget i Oxbøl
[image]
SM 15 i Oxbøl juli 1973
[image]
SM 15 og 17 krydser i Oxbøl.
[image]
SM 15 og 17 i Oxnøl.

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 18:52 (5032 dage siden) @ Georg Schmidt

Nogle flere fra VNJ juli 1973.
[image]
SM 17 og VGJ SB 2 i Nørre Nebel.
[image]
SM 17 under udkørsel fra Oksbøl mod Varde.
[image]
Bærevogn til kampvogne.
[image]
Krydsning med godstoget i Oksbøl SM 15 D 12.
[image]
Rutebiler i Oxbøl sommer 1973.
[image]
SM 15 og 17 i Oksbøl sommer 1973.
[image]
SM 17 i Nørre Nebel juli 1973.

De sidste SM på VNJ

af Daniel Zøllner @, Valby, 26/1 2011, 09:09 (5032 dage siden) @ Georg Schmidt

Nogle flere fra VNJ juli 1973.
[image]
SM 17 og VGJ SB 2 i Nørre Nebel.
[image]
SM 17 under udkørsel fra Oksbøl mod Varde.
[image]
Bærevogn til kampvogne.
[image]
Krydsning med godstoget i Oksbøl SM 15 D 12.
[image]
Rutebiler i Oxbøl sommer 1973.
[image]
SM 15 og 17 i Oksbøl sommer 1973.
[image]
SM 17 i Nørre Nebel juli 1973.

Hej Georg,

Flotte og interessante billeder du viser os der, der er nu ikke noget der er lige så godt, som stemningsfyldte billeder af skinnebusserne
har du flere interessante billeder af scandia skinnebusserne.???
det må have været en sjov tid dengang og tøffe rundt og tage billeder af dem

De Bedste Hilsner Daniel Zøllner

De sidste SM på VNJ

af Martin Peyrath @, Kolding, 26/1 2011, 09:30 (5032 dage siden) @ Daniel Zøllner

Ja, eller køre med dem, og som 5 årig sidde på motorkassen, snakke med lokoføren og å lov til at tage mod billetter på TKVJ i midten af 60'erne, jeg husker det godt, alt for godt - SUK, desværre ingen billeder, jeg var ikke i stand til at betjene et kamera på det tidspunkt.
Sic transit gloria mundi

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 26/1 2011, 09:34 (5032 dage siden) @ Daniel Zøllner

Hej Daniel

Jo det var da hyggeligt, det var før billetautomaternes tid. Jeg fortsætter med billeder ind mod Varde. Derefter lidt fra Odderbanen. Udover VNJ er det især VLTJ og HHJ jeg har SM billeder fra samt nogle hensatte på OHJ og HP.

Mvh
Georg

De sidste SM på VNJ

af Daniel Zøllner @, Valby, 26/1 2011, 09:49 (5032 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Daniel

Jo det var da hyggeligt, det var før billetautomaternes tid. Jeg fortsætter med billeder ind mod Varde. Derefter lidt fra Odderbanen. Udover VNJ er det især VLTJ og HHJ jeg har SM billeder fra samt nogle hensatte på OHJ og HP.

Mvh
Georg

Hej Georg,

Det lyder spændende, det vil jeg glæde mig til at se
for snart 2 år siden valgte jeg at tage en tur til veteranbanen-bryrup-vrads for at køre med HBS Sm 212 (Købte en særtur hvor kun mig og en af mine venner var med) så vi fik over en time på strækningen hvor vi standsede de steder vi ville have billeder
det var en alletiders tur så en eller anden dag må jeg jo bidrage med nogle af de bedste billeder fra turen,

men vil på forhånd sige tusind tak til dig georg for at du vil dele dine billeder med alle os andre

De Bedste Hilsner Daniel Zøllner

De sidste SM på VNJ

af Steff, 26/1 2011, 03:17 (5032 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´morn Georg (og andre læsere også, selvfølgelig:-) )

Skønt at se billederne fra VNJ. Gamle minder.
Tilsyneladende en lille vestjysk privatbane, men nok dengang godsmæssigt i tons en af de største p.g.a. forsvarets transporter til Oksbøl . Derfor også det temmelig store sporområde (pladsen) på stationen. Hvad den lille by dengang ikke måtte lægge vejarealer til, da ALT skulle gennem byens små gader til og fra banen. Som et plus den store "indtjening" byens handlende havde, Hotel Oksbøl og nok meste "Turisten".
Hvad Georgs billeder ikke viser, er de meget specielle bygninger, der ligger (lå?) et stykke ude for enden af stationsarealet mod Nr. Nebel. Her lå det der dengang blev benævnt "Depot Baun". Det var - også - nogle af de rester tyskernes anvendelse af området under krigen havde medført. Et rerlativt stort depotområde. Blev efter krigen selvfølgelig anvendt af forsvaret.
Ud fra Oksbøl løb der også en normalsporsbane ud mod Oksby, Blåvand, der endte i et stort antal smalsporsbaner, der blev brugt i forbindelsen med opførelsen af de meget store tyske forsvaranlæg.
Og hvad de fleste nok ikke ved, var OKSBØL lige efter krigen indbyggermæssigt enten på størrelse med eller lige lidt større end Aarhus!!! Men det er jo - igen - en anden, men også spændende historie.

--
Steffen Dresler

De sidste SM på VGJ

af togfyr, 26/1 2011, 09:50 (5032 dage siden) @ Svend

er der nogen der har billeder af nogle af de sidste VGJ Sm er i drift

De sidste SM på VGJ

af MR4073, 26/1 2011, 11:57 (5031 dage siden) @ togfyr

Helt i gennem super billeder! Herligt at se den slags.

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 27/1 2011, 18:22 (5030 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed en lille serie mere fra VNJ 1973.
[image]
VGJ SM 5 der var hensat.
[image]
Remisen Varde vest 1973.
[image]
SM 15 ankommer fra Nørre Nebel.
[image]
Passagerudveksling på Varde vest, det nye svenske materiel holder tilvenstre for godstoget.
[image]
Godstoget afgår fra Varde vest, denne dag skulle det helt til Nymindegab.
[image]
VGJ SM 5 hensat Varde vest.

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 7/5 2011, 19:51 (4930 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed lidt flere VNJ billeder fra 1973.
[image]
Hensatte SM på Varde vest.
[image]
D 12 på Varde vest.
[image]
VNJ Sp 2 Varde vest.
[image]
VNJ Sp 3 Varde.
[image]
SM 17 Varde 1973.
[image]
Godstoget i Oksbøl 1973.
[image]
Godtoget afgår fra Oksbøl.
[image]
Varde Vest 1973.
[image]
Ovk 30 passeres .
Mvh
Georg

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 8/5 2011, 08:50 (4930 dage siden) @ Georg Schmidt

På remiseområdet i Varde ved udkørselssignalet mod Grindsted stod et par svenske skinnebusser samt en ældre rutebil.
[image]
[image]
769 indkøbt som reservedele, Varde 1973.
[image]
[image]
[image]
Daddelæske 769 Varde 1973.
[image]
[image]
VNJ SM 17 Varde 1973.
Mvh
Georg

De sidste SM på VNJ

af Poul Andersen @, 8/5 2011, 12:33 (4929 dage siden) @ Georg Schmidt

På remiseområdet i Varde ved udkørselssignalet mod Grindsted stod et par svenske skinnebusser samt en ældre rutebil.
[image]
[image]
769 indkøbt som reservedele, Varde 1973.
[image]
[image]
[image]
Daddelæske 769 Varde 1973.
[image]
[image]
VNJ SM 17 Varde 1973.
Mvh
Georg

Spændende billeder der fortæller mange ting. Bl.a. kan der på det første billede ses, at der er lagt brugte skinner og sveller ud langs sporet på den nedlagte Varde -Grindsted Jernbane, idet de første km. af sporet var overtaget af Varde Kommune, og dette skulle forstærkes til rangértrækkende med biler til DOMI klargørringscenter.
Disse rangértræk blev den første tid udført af VNJ, men sidenhen af DSB med Varde st. Køf og senere MX.

De sidste SM på VNJ

af Georg Schmidt, 15/6 2011, 20:21 (4891 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed første del af en lille serie med D 12 med godstog på VNJ i juli 1973.
[image]
Ankomst Oksbøl.
[image]
Der rangeres i Oksbøl.
[image]
[image]
Passage Henne.
[image]
Ankomst Nørre Nebel.
[image]
[image]
[image]
Ved tanken i Nørre Nebel.
Mvh
Georg

De store firkantede på VNJ

af UTJ, 15/6 2011, 20:46 (4891 dage siden) @ Georg Schmidt

Hermed første del af en lille serie med D 12 med godstog på VNJ i juli 1973.

Hvor er det dejligt at se billeder af D 12. Mon du også fotograferede reservedelslageret "13"??

De store firkantede på VNJ

af Georg Schmidt, 15/6 2011, 21:25 (4891 dage siden) @ UTJ

Nej nummer 13 fik jeg ikke taget billeder af, men her kommer anden del med D 12.
[image]
[image]
[image]
[image]
Mellem Nr Nebel og Nymindegab.
[image]
Mellm Nr Nebel og Nymindegab.
[image]
Overkørslen i Nymindegab.
[image]
Toget ankommer til Nymindegab H.
Mvh
Georg

De store firkantede på VNJ

af Ole Juhl ⌂ @, Skovby, 16/6 2011, 09:05 (4891 dage siden) @ Georg Schmidt

Hejsa,

Dejlige billeder fra en svunden tid.
En ting jeg konstaterer er litra, D12.
Maskinen ejes i dag af DJK og befinder sig ved MHVJ, hvor den i mange år har været litreret DL12.
Ved den seneste renovering sleb vi os ind til den originale bemaling og fandt der spor af den originale VNJ litra, D12.
Det forlyder at litra D12 var en maler fejl, den skulle have heddet DL12.
Vi har ofte diskuteret om det var det rigtige, for vi havde ikke billeder der tydeligt viste litra, men det ses tydeligt nu.
Vi ændrede andre uoriginale bemalinger, men det var af kosmetisk karakter, bl.a. havde den en sort stribe langstaget og undersiden af kasketskyggen var også sort.

Nyrenoveret D12 på Odder Station med et lille godstog i juni 2009.
[image]

De store firkantede på VNJ

af re20000, 17/6 2011, 00:27 (4890 dage siden) @ Ole Juhl

Tilbage til den endeløse diskussion: er det korrekte udseende sådan som den skulle se ud efter planerne eller sådan som den så ud i virkeligheden...Men godt ser den ud i nymalet!

Nold

De store firkantede på VNJ

af L.H. Jensen, 17/6 2011, 11:00 (4890 dage siden) @ re20000

Tilbage til den endeløse diskussion: er det korrekte udseende sådan som den skulle se ud efter planerne eller sådan som den så ud i virkeligheden...Men godt ser den ud i nymalet!

Nold

VNJ D 12 er nu bemalet, som den rent faktisk så ud, da den efter overtagelsen fra TKVJ blev opmalet ved VNJ - det kan også ses, hvis man sammenligner Georgs herlige stemningbilleder fra 1973 med billedet fra Odder, som er taget i 2009, da lokomotivet rullede ud fra værksted i nymalet stand.

Som Ole rigtigt beskriver det - og som Poul Andersen har fortalt - skulle maskinen ved VNJ have heddet DL 12, men maleren kom fejlagtigt til at skrive D 12, og sådan kørte maskinen rundt al dens tid ved Vestbanen.

Da MHVJ/DJK overtog den blev den malet, og ved den lejlighed var man lidt vel "kreative". Dels blev det manglende "L" tilføjet, og litreringen, som hidtil havde været malet direkte på vognkassen, blev i stedet malet på en løs plade. Endelig blev tagkanten samt "tagudhænget" i enderne malet sort.

Ved renoveringen og opmalingen i Odder i 2008-9 blev disse fantasifulde, men bestemt elegante tilføjelser imidlertid i fuld enighed mellem MHVJs bestyrelse og arbejdsholdet "rullet tilbage", så lokomotivet fik sik originale VNJ-look tilbage.

Dog mangler faktisk stadig "VNJ D 12" på vognsiderne - det var en meget "personlig" skrifttype, som VNJs maler havde anvendt, og der er endnu ingen der har turdet prøve kræfter med at genskabe den.

Lokomotivet er desværre pt. hensat med afvorlige aldersbetingede skader på det elektriske system, både på generator og banemotorer, og istandsættelse vil ikke blive påbegyndt, førend søstermaskinen OHJ 40 og "Rulleskøjten", HV DL 100 er klar til drift. Indtil da konserveres D 12 - dog er det planen at fremføre et enkelt "afskedstog" med begrænset belastning på MHVJ lørdag den 13. august 2011 i forbindelse med markeringen af DJKs 50 års jubilæum (i samarbejde med VTV og LFB) i dagene 13.-14. august. Der foreligger ingen endelige planer endnu, men når de er klar, vil der uden tvivl komme en henvisning her i dette forum ...

Mvh
LH

De store firkantede på VNJ

af UTJ, 17/6 2011, 11:10 (4890 dage siden) @ L.H. Jensen

Dog mangler faktisk stadig "VNJ D 12" på vognsiderne - det var en meget "personlig" skrifttype, som VNJs maler havde anvendt, og der er endnu ingen der har turdet prøve kræfter med at genskabe den.

Det tør jeg godt ;-)

De store firkantede på VNJ

af Poul Andersen @, 17/6 2011, 12:25 (4889 dage siden) @ L.H. Jensen

Tilbage til den endeløse diskussion: er det korrekte udseende sådan som den skulle se ud efter planerne eller sådan som den så ud i virkeligheden...Men godt ser den ud i nymalet!

Nold


VNJ D 12 er nu bemalet, som den rent faktisk så ud, da den efter overtagelsen fra TKVJ blev opmalet ved VNJ - det kan også ses, hvis man sammenligner Georgs herlige stemningbilleder fra 1973 med billedet fra Odder, som er taget i 2009, da lokomotivet rullede ud fra værksted i nymalet stand.

Som Ole rigtigt beskriver det - og som Poul Andersen har fortalt - skulle maskinen ved VNJ have heddet DL 12, men maleren kom fejlagtigt til at skrive D 12, og sådan kørte maskinen rundt al dens tid ved Vestbanen.

Da MHVJ/DJK overtog den blev den malet, og ved den lejlighed var man lidt vel "kreative". Dels blev det manglende "L" tilføjet, og litreringen, som hidtil havde været malet direkte på vognkassen, blev i stedet malet på en løs plade. Endelig blev tagkanten samt "tagudhænget" i enderne malet sort.

Ved renoveringen og opmalingen i Odder i 2008-9 blev disse fantasifulde, men bestemt elegante tilføjelser imidlertid i fuld enighed mellem MHVJs bestyrelse og arbejdsholdet "rullet tilbage", så lokomotivet fik sik originale VNJ-look tilbage.

Dog mangler faktisk stadig "VNJ D 12" på vognsiderne - det var en meget "personlig" skrifttype, som VNJs maler havde anvendt, og der er endnu ingen der har turdet prøve kræfter med at genskabe den.

Lokomotivet er desværre pt. hensat med afvorlige aldersbetingede skader på det elektriske system, både på generator og banemotorer, og istandsættelse vil ikke blive påbegyndt, førend søstermaskinen OHJ 40 og "Rulleskøjten", HV DL 100 er klar til drift. Indtil da konserveres D 12 - dog er det planen at fremføre et enkelt "afskedstog" med begrænset belastning på MHVJ lørdag den 13. august 2011 i forbindelse med markeringen af DJKs 50 års jubilæum (i samarbejde med VTV og LFB) i dagene 13.-14. august. Der foreligger ingen endelige planer endnu, men når de er klar, vil der uden tvivl komme en henvisning her i dette forum ...

Mvh
LH

Den nævnte sorte kant på tagudhænget, blev malet efter forbillede på VNJ 11, som netop havde denne, men som aldrig har været på DL 12 (D 12).
Maleren (banens tømrer) i 60´erne, malede både skinnebusser og Frichs lokomotiverne, men der var ingen fast standard og på skinnebusserne på både VGJ og VNJ, var der også flere mindre forskelligheder at finde.

Mvh. Poul.

De store firkantede på VNJ

af Ole Juhl ⌂ @, Skovby, 18/6 2011, 10:23 (4889 dage siden) @ re20000

...Men godt ser den ud i nymalet!
Nold

Tak.
Mvh Ole

De store firkantede på VNJ

af Georg Schmidt, 7/12 2013, 22:36 (3985 dage siden) @ Georg Schmidt

Her lige nogle flere af VNJ godstoget den 26/7 1973.
[image]
Udkørsel fra Varde.

[image]

[image]

[image]
Hjemmeværnets 3 udstillingsvogne var med.

[image]

[image]
Janderup.

[image]

[image]

[image]

Mvh
Georg

De store firkantede på VNJ

af Poul Andersen, 8/12 2013, 09:07 (3985 dage siden) @ Georg Schmidt

Skjønne billeder fra den tid man var "en af drengene" ved VNJ.

Georg ! - du skal lige rette teksten fra Janderup til Billum ved første farvebillede.

Mvh.
Poul.

De store firkantede på VNJ

af Georg Schmidt, 9/12 2013, 12:56 (3983 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul

Ja Billum selvfølgelig. Min sort/hvide film sluttede ved udkørslen fra Janderup og fra Billum skiftede jeg til farvefilm.
Min gode ven Ole Dalsgård der stod for vores transport og undertegnede fik jo nærmest alle de oplevelser vi kunne tænke os denne herlige sommerdag: SM-kørsel, godstog og kørsel til Nymindegab.:-)

[image]
Udkørslen fra Janderup.

[image]
Nørre Nebel SM ankommer.

[image]
Materiel fra VGJ tilkommet, her SB 2.

[image]
D 12 klar i Nørre Nebel til en tur til Nymindegab 26/7 1973.

[image]
Her langt ude vestpå vest for Nørre Nebel.:-)

Hilsen Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak