Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

S-banen fylder 80 år i dag! (Generelt)

af kenkari ⌂, Roskilde, 3/4 2014, 20:47 (3955 dage siden)

Hip hip hurra!!!

[image]

S-banen fylder 80 år i dag!

af re20000, 3/4 2014, 22:33 (3955 dage siden) @ kenkari

Tillykke med Danmarks mest vellykkede jernbane.

Nold

S-banen fylder 80 år i dag!

af Erik Kjærgaard, 4/4 2014, 00:37 (3955 dage siden) @ re20000

Hvorfor mest vellykkede jernbane???????? Altså din begrundelse herfor, hvad den nu end måtte være.

S-banen fylder 80 år i dag!

af Kloge Aage @, 4/4 2014, 00:44 (3955 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Tjae, kære Erik - uden S-banen havde København vel stadig befundet sig på stenalderstadiet.

Forstår absolut ikke ??? hvorfor du kræver begrundelse for velmenende lykønskninger,
eller er det bare et udslag af negativ livsopfattelse ?

Men herfra STORT TILLYKKE til et system der opfylder mange af storbyens transportbehov :-)

S-banen fylder 80 år i dag!

af KimC, 4/4 2014, 09:53 (3954 dage siden) @ Kloge Aage

Men herfra STORT TILLYKKE til et system der opfylder mange af storbyens transportbehov :-)

Om lidt bliver du bedt om beviser for at S banen opfylder mange af storbyens transportbehov.

S-banen fylder 80 år i dag!

af Bent Jensen, Roskilde, 4/4 2014, 13:18 (3954 dage siden) @ KimC

Jeg vil vove den påstand at uden S-banen så var der megatrængsel af busser på indfaldsvejene til København med nærmeste forstæder.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

S-banen fylder 80 år i dag!

af Erik Kjærgaard, 4/4 2014, 15:13 (3954 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Det jeg mente med spørgsmålet var, at der da også er mange andre vellykkede baner i Danmark. Altså at de lykkes med det formål, de hver især er bygget til.
Af de øvrige indlæg opfatter jeg, at "betydningsfulde" havde været et mere dækkende begreb. (Hvis altså det er det, der menes...)

S-banen fylder 80 år i dag!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 5/4 2014, 10:50 (3953 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Det jeg mente med spørgsmålet var, at der da også er mange andre vellykkede baner i Danmark. Altså at de lykkes med det formål, de hver især er bygget til.
Af de øvrige indlæg opfatter jeg, at "betydningsfulde" havde været et mere dækkende begreb. (Hvis altså det er det, der menes...)

S-Tog må vel antages at have en vis volumen, som ikke mange andre 'vellykkede' transportformer kan præstere.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

S-banen fylder 80 år i dag!

af Erik H, Frederikssund, 5/4 2014, 16:00 (3953 dage siden) @ Bent Jensen, Roskilde
redigeret af Tommy Nilsson, 5/4 2014, 21:14

Hvis de såkaldt "kloge hoveder" der sad på magten i 60´erne (deriblandt Willy Brauer) ikke havde ødelagt Nordens største sporvejssystem i København, ja se havde meget været anderledes i dag, set fra et trafikalt synspunkt.
Der kunne have været et offentligt transportsystem bestående af S-banen og sporvejene i smuk samdrægtighed.
Dette kan lade sig gøre i andre byer, men ikke i København - der skulle sporvognene væk, i billismens hellige navn, og i stedet kom osende dieselbusser i hobetal.:-(

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

S-banen fylder 80 år i dag!

af re20000, 6/4 2014, 01:08 (3953 dage siden) @ Erik H

og i stedet kom osende dieselbusser i hobetal.:-(

Og en hundedyr MINImetro, der ikke kører der hvor der bor flest mennesker.

Nold

S-banen fylder 80 år i dag!

af Bent Jensen,, 6/4 2014, 10:12 (3952 dage siden) @ re20000

Jeg kan erindre man sagde dengang at man i lighed med Stockholm ville lave et net af undergrundsbaner .

Med venlig hilsen

Bent Jensen

S-banen fylder 80 år i dag!

af Bent Jensen, 6/4 2014, 10:16 (3952 dage siden) @ Erik H

en tilføjelse det var ikke kun København hvor man nedlagde sporvogne f.eks også i Århus og andre byer i Europa dog ikke i Holland Schweiz Østrig og Tyskland.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

S-banen fylder 80 år i dag!

af Jonas, 7/4 2014, 19:10 (3951 dage siden) @ Erik H

Hvis de såkaldt "kloge hoveder" der sad på magten i 60´erne (deriblandt Willy Brauer) ikke havde ødelagt Nordens største sporvejssystem i København, ja se havde meget været anderledes i dag, set fra et trafikalt synspunkt.

Set i bakspejlet var det en tåbelig beslutning at nedlægge det københavnske sporvejsnet - og dobbelt tåbeligt fordi man faktisk var begyndt at modernisere det samme net fra midt-60erne og frem.

På den anden side kostede benzin dengang 50 øre literen, og biltrafikken (som sporvognene var i vejen for) bare voksede og voksede. Det mest pudsige er, at det var en kommunistisk teknik-borgmester, der stod for dén beslutning. Fra et 1972-synspunkt var det rationelt nok at nedlægge sporvejene - men hvis sporvognene havde holdt bare 1½ år mere, nemlig frem til oliekrisen i efteråret 1973, så tror jeg, at sporvognene også havde overlevet i Kbh.

Der kunne have været et offentligt transportsystem bestående af S-banen og sporvejene i smuk samdrægtighed.
Dette kan lade sig gøre i andre byer, men ikke i København - der skulle sporvognene væk, i billismens hellige navn, og i stedet kom osende dieselbusser i hobetal.:-(

Retfærdigvis er København langt fra den eneste by, der har nedlagt et ellers velfungerende og i dyre domme anlagt sporvejsnet. I Paris gjorde man det allerede i 1930erne, og også Århus og Odense har mistet deres sporvogne for mange år siden.

Lidt off-topic måske, men S-togenettet havde været endnu bedre i dag hvis der havde været et veludbygget sporvejsnet til at fodre det med passagerer.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak