Banegård - (jernbaneterminologi) (Generelt)
Det kunne være spændende at høre Lars Kongshøj definere forskellen på en hovedbanegård og en sentralstation
En hovedbanegård kan være døbt sådan, enten fordi den afløste flere (typisk sæk-) banegårde som i Københavns tilfælde, eller fordi den er den mest centralt beliggende i byer, hvor der findes banegårde i andre bydele.
Nogle byer fik på et tidspunkt i deres udvikling opført en centralt beliggende banegård med gennemgående trafik, andre bevarede de strækningsorienterede bydels-sækbanegårde som fortsat ses i fx London og Paris, atter andre er i nyere tid blevet udbygget med tunnelstationer til gennemgående trafik som Antwerpen og Zürich HB.
Det er vel sagtens i Tyskland, at man mest konsekvent har bevaret hovedbyens navn som det første led i todelte banegårdsnavne (Hamburg-Harburg m.fl.)
Sammenblandingen af rigsdansk og størrelsen på en station er således noget vrøvl. I talesprog hed det mange steder i Danmark - også på Sjælland - "på banen".
Nyeste eksempler på, at en hovedbanegård afløser historiske sækbanegårde er i Wien og det skandaløse projekt tunnelbanegården Stuttgart 21.
Hvis vi skal starte en listning af spændende sæk-hovedbanegårde kan man da starte med Luzern.
(Kopfbahnhof = sækbanegård). Måske siger Lars i stedet sækstation!