Glostrup banegård ? (Generelt)
Det næste scener følger i kronologisk rækkefølge i OB på sporet.
Kan det ligger i Glostrup banegård ?
Mange hilsner
Holger
Det næste scener følger i kronologisk rækkefølge i OB på sporet.
Kan det ligger i Glostrup banegård ?
Mange hilsner
Holger
I al venlighed: kan du ikke sætte en lidt bedre varedeklaration i overskriften på kommende tråde om Olsen Banden-billeder. Især hvis vi skal igennem hele filmen billede for billede
Selfølgeligt skal jeg nok gøre det næste gang.
Undskyld
Mange hilsner
Holger
Det næste scener følger i kronologisk rækkefølge i OB på sporet.
Kan det ligger i Glostrup banegård ?
Hej Holger
Det er rigtigt. De to scener er optaget ca. 1½ km vest for Glostrup - ved broen mellem nordlige og sydlige godsplads.
venlig hilsen
Henrik
De har lige været ude at hente godsvognen på lageret på Kornmarksvej, der ligger ca 1 km længere ude af sporet. Til venstre bag hegnet lå Colon emballage, der nu i dag er Stena genbrug.
Der var en del sidespor i forbindelse med dette "stamspor", og som endte i lagerhallen på Kornmarksvej, som de lige før har passeret. Der var almindeligt overkørselssignal med blink og klokker, som vi også ser igang i filmen. Til slut kan bemærkes, at de forskellige sidespor ikke har været benyttet i meget lang tid, men overkørselssignalet står der stadig.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Selfølgeligt skal jeg nok gøre det næste gang.
Undskyld
Intet at undskylde. På rigsdansk hedder det en station, bortset fra København H/Københavns Hovedbanegård, som også kaldes Hovedbanegården eller bare "Hovedbanen" eller evt. København H, eller blandt venner stationsforkortelsen Kh (hvilket er meget upræcist).
Århus H (dvs. Hovedbanegård) vil af én fra øst for Lillebælt hedde en station, i Århus "Banegården". Formelt set er det en forkortelse af Århus Hovedbanegård (sidstnævnte bruges aldrig i praksis).
Vest for Lillebælt kan man opleve at stationer og trinbrætter omtales som banegårde, men den er ikke gangbar på rigsdansk.
Mvh.
De har lige været ude at hente godsvognen på lageret på Kornmarksvej, der ligger ca 1 km længere ude af sporet. Til venstre bag hegnet lå Colon emballage, der nu i dag er Stena genbrug.
Der var en del sidespor i forbindelse med dette "stamspor", og som endte i lagerhallen på Kornmarksvej, som de lige før har passeret. Der var almindeligt overkørselssignal med blink og klokker, som vi også ser igang i filmen. Til slut kan bemærkes, at de forskellige sidespor ikke har været benyttet i meget lang tid, men overkørselssignalet står der stadig.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Netop.
Pudsig nok er , når man nøjaktig kigger , at Franz-Jäger-vognen stod i virkeligheden ikke på Multiscan.
Har markeret stedet blå på kortet.
Kan i er så venligt at markere stedet hvor scenen optaget?
Mange hilsner
Holger
Vest for Lillebælt kan man opleve at stationer og trinbrætter omtales som banegårde, men den er ikke gangbar på rigsdansk.
Historisk set har mange købstæder - både øst og vest for Lillebælt - kaldt deres stationer for "banegårde", og de vil sikkert betakke sig for, at det ikke skulle være "gangbart på rigsdansk".
V.h.
Niels
De har lige været ude at hente godsvognen på lageret på Kornmarksvej, der ligger ca 1 km længere ude af sporet. Til venstre bag hegnet lå Colon emballage, der nu i dag er Stena genbrug.
Der var en del sidespor i forbindelse med dette "stamspor", og som endte i lagerhallen på Kornmarksvej, som de lige før har passeret. Der var almindeligt overkørselssignal med blink og klokker, som vi også ser igang i filmen. Til slut kan bemærkes, at de forskellige sidespor ikke har været benyttet i meget lang tid, men overkørselssignalet står der stadig.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Netop.Pudsig nok er , når man nøjaktig kigger , at Franz-Jäger-vognen stod i virkeligheden ikke på Multiscan.
Har markeret stedet blå på kortet.Kan i er så venligt at markere stedet hvor scenen optaget?
Mange hilsner
Holger
De kører over Kornmarksvej før og lidt efter scenen i "Multiscans" lagerhal med den læssede vogn der er hentet i "MultiScan"s lagerhal nederst i billedet (midt under den nederste røde pil). "MultiScan" var kun i filmen og eksisterede ikke i virkeligheden; skiltet sat hen over det egentlige skilt. Den har aldrig holdt dér ved den blå pil.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Selfølgeligt skal jeg nok gøre det næste gang.
Undskyld
Intet at undskylde. På rigsdansk hedder det en station, bortset fra København H/Københavns Hovedbanegård, som også kaldes Hovedbanegården eller bare "Hovedbanen" eller evt. København H, eller blandt venner stationsforkortelsen Kh (hvilket er meget upræcist).Århus H (dvs. Hovedbanegård) vil af én fra øst for Lillebælt hedde en station, i Århus "Banegården". Formelt set er det en forkortelse af Århus Hovedbanegård (sidstnævnte bruges aldrig i praksis).
Vest for Lillebælt kan man opleve at stationer og trinbrætter omtales som banegårde, men den er ikke gangbar på rigsdansk.
Mvh.
Ok , jeg kender kun vores tyske definition af Bahnhof (vi har også Haltepunkte osv.)
Men nu har jeg lært noget nyt.
Mange hilsner
Holger
Hej Holger
jeg skal modsige. Se på billede:
Se på den blå pil
Mange hilsner
Holger
Kære Holger,
Hvad herr Kongshøj opfatter som "jernbaneterminologi", må stå for hans egen regning; men hvad han opfatter som gangbart rigsdansk, er diskutabelt.
Bedste hilsener
Niels
Nu griner Holger sikkert.
Intet at undskylde Holger også vest for Lillebælt har vi banegårde, sogar dansk fodbold findes også der, endda i toppen af ligaen.
Efter at have besøgt denne banegård fik jeg straks et meget mere afslappet forhold til den lille en de har i København.
Leipzig Hbf 1976 (3gange Kh).
duk
Hej Holger
jeg skal modsige. Se på billede:
Se på den blå pil
Mange hilsner
Holger
Dette er jo ikke med i selve filmen. Men det har selvfølgelig været sådan, at vognen tidligere har været placeret af Glostrups rangertraktor, derefter kørt af Olsen Bandens traktor til MultiScan's lagerhal efter passage af Kornmarksvej. Derefter er traktoren kørt over vejen igen for senere at afhente den læssede vogn i lagerhallen, og så er vi ved de egentlige scener i filmen. Hvad der har været lavet af placeringskørsler kommer vel ikke selve filmen i færdig udgave ved.
Jeg havde den opfattelse at det var selve den færdige films optagelsessteder det
drejer sig om.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
så lidt sporplaner fra Glostrup Ragnersminde
udsnit
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Det kunne være spændende at høre Lars Kongshøj definere forskellen på en hovedbanegård og en sentralstation
En hovedbanegård kan være døbt sådan, enten fordi den afløste flere (typisk sæk-) banegårde som i Københavns tilfælde, eller fordi den er den mest centralt beliggende i byer, hvor der findes banegårde i andre bydele.
Nogle byer fik på et tidspunkt i deres udvikling opført en centralt beliggende banegård med gennemgående trafik, andre bevarede de strækningsorienterede bydels-sækbanegårde som fortsat ses i fx London og Paris, atter andre er i nyere tid blevet udbygget med tunnelstationer til gennemgående trafik som Antwerpen og Zürich HB.
Det er vel sagtens i Tyskland, at man mest konsekvent har bevaret hovedbyens navn som det første led i todelte banegårdsnavne (Hamburg-Harburg m.fl.)
Sammenblandingen af rigsdansk og størrelsen på en station er således noget vrøvl. I talesprog hed det mange steder i Danmark - også på Sjælland - "på banen".
Nyeste eksempler på, at en hovedbanegård afløser historiske sækbanegårde er i Wien og det skandaløse projekt tunnelbanegården Stuttgart 21.
Hvis vi skal starte en listning af spændende sæk-hovedbanegårde kan man da starte med Luzern.
(Kopfbahnhof = sækbanegård). Måske siger Lars i stedet sækstation!
så lidt sporplaner fra Glostrup Ragnersminde
Hvornår har der sidst været kørt her? Og hvad/hvilke vogne blev der kørt med?
Hilsen Christian
Jeg har i dk.fritid.jernbaner set et mikroskopisk nyt trinbræt (husker ikke hvilket) uden for Esbjerg omtalt som en "banegård". Er det korrekt sprogbrug?
så lidt sporplaner fra Glostrup Ragnersminde
udsnit
mvh
henning h087
Henning endnu engang overgår du dig selv. Det må efter min opfattelse være Philips de henter vognen hos efter nogle scener med at den læsses. Og så derefter efter tilkobling af traktoren kører ud af hallen og passerer Kornmarksvej, hvor blink og klokker er igang.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Glemte at sætte firmanavne på
så der er lige en reprise(udenlandsk) / genudsendelse(dansk)-( tak til DR og TV2 )
Glostrup 1991/92; Ragnesmindesporene
1 : Papyrus forenede papir
2 : Borch & Winther papir
3 : DAN Transport
4 : Philips
5 : AP Møller / Mærsk
6 : ASG
7 : Colon A/S
8 : FDB
9 : Kornmarksvej
udsnit
mvh
henning h087
og så har jeg en tilståelse.
har kun set 1 - 3 Olsen Banden film
( jeg er nok mere Monty Phyton, Dave Allen og halløj på badehotellet, mand )
og det er meget længe siden
scener jeg kan huske, men ikke titlerne på filmene
den med cementfoden i havnen
der hvor der stadig er ild i cigaren efter frysning og optønning
og den scene jeg specielt kan lide:
de sorte penge der bliver brændt af - og så den meget sorte røgsky der kommer op af skorstenen
muligvis samme film - men som skrevet ...
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Hej allesammen
det er sjovt at følges at,
men om at nu komme til begyndelsen og mit første spørgsmål.
Hvor blev optaget scene på mine første billeder?
Mange hilsner
Holger
PS:Alle mine fotos her er fra filmen. Scenen hvor man ser at Franz-Jäger-vognen står ikke i firmaet men på et rangerspor er kun et par sekunder i filmen. Derfor ses den kun når man standser filmen på det rigtige sted.
Selvfølgeligt var det ikke planlagt af Balling at seerne opdager denne fejl i filmen.
Officielt henter de vognen ved Multiscan . Firmanavnet er i øvrigt , som ofte i sinen opfindelse af Balling/Bahs .
Mange hilsner
Holger
Jeg har i dk.fritid.jernbaner set et mikroskopisk nyt trinbræt (husker ikke hvilket) uden for Esbjerg omtalt som en "banegård". Er det korrekt sprogbrug?
Hej Lars
Har du et link til det pågældende indlæg?
Hej Lars
Svaret fremgår tydeligt af herr Thomas Boberg Nielsens indlæg i samme tråd, det kan nemlig IKKE siges mere tydeligt.
Hej Lars
Svaret fremgår tydeligt af herr Thomas Boberg Nielsens indlæg i samme tråd, det kan nemlig IKKE siges mere tydeligt.
Selv om vi snakker voksensprog her skal du alligevel have en smiley:
Mvh. Lars
Ja, bortset fra i København, så er "banegårdene" især udbredte vest for Storebælt, og at begrebet "banegård" ikke har noget med byernes status eller størrelse at gøre, ses bl.a. af følgende officielle stationsnavne:
Gråsten Amtsbanegaard, Grenaa Vestbanegaard, Haderslev Amtsbanegaard, Haderslev Statsbanegaard, Hjørring Vestbanegård, Holstebro Sydbanegård, Kolding Nordbanegaard, Kolding Sydbanegaard, Løgumkloster Amtsbanegaard, Over-Jerstal Amtsbanegaard, Odense Sydbanegaard, Skærbæk Amtsbanegaard, Sommersted Amtsbanegaard, Sønderborg Amtsbanegaard, Vamdrup Østbanegaard, Varde Vestbanegård, Vejle Nordbanegaard, Vojens Amtsbanegaard, Aarhus Hammelbanegaard, Århus Østbanegård.
At det står enhver frit at betegne en station som en banegård, turde vist være tydeligt.
Øøøøh, hvad var det egentlig, tråden her drejer sig om?
Vh
Morten
? ? ?
God aften Holger
Denne tråd handler jo ikke om Glostrup station men om optagelsessteder for Olsenbandefilm. I den seneste tid har der været rigtigt mange indlæg under rigtigt mange forskellige overskrifter, men hvor indlæggene alligevel allesammen har handlet om placering af optagelsessteder for Olsenbandefilm.
Jeg har stor respekt for den brændende interesse for netop dén interesse, men jeg har fx. vanskeligt ved at gætte, at overskriften "Glostrup banegård" - i lighed med så mange andre vildledende overskrifter - leder til en ny forespørgsel om Olsenbandefilm.
Jeg vil gerne læse om jernbaner men ikke nødvendigvis også om hvilket billede, der i en Olsenbandefilm er optaget lige nøjagtigt hvor på hvilket tidspunkt. En særlig tråd om Olsenbandefilmoptagelsessteder og -materiel vil jo ikke begrænse de specielt interesserede men begrænse andres spildtid på grund af de vekslende og vildledende overskrifter.
Jernbanen.dk forum er jo trods alt ikke udelukkende et olsenbandefilmjernbaneoptagelsesforum.
Venlig hilsen
Lars
Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.
Læs mere