Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen..... (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/3 2014, 19:23 (3904 dage siden)

.....mellem Høng og Ruds Vedby. Og meget andet, som dog i det store hele ikke er jernbanerelateret:

http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2014/Fakta%20om%20projekterne2.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af mj, 26/3 2014, 19:47 (3904 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der nævnes også direkte tog på Regionstog fra Faxe Ladeplads til Køge og Roskilde fra 2018 !

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Fysikeren, 26/3 2014, 19:52 (3904 dage siden) @ mj

Der nævnes også direkte tog på Regionstog fra Faxe Ladeplads til Køge og Roskilde fra 2018 !

Dette er dog, mig bekendt, ikke besluttet. Bare et (fornuftigt) ønske.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af KimC, 26/3 2014, 19:59 (3904 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er positivt, især når man tager i betragtning at det ikke er så forfærdeligt mange år siden at der var tanker fremme om at lukke denne bane.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af mj, 26/3 2014, 20:36 (3904 dage siden) @ KimC

Man kan undre sig at Movia har så mange konkurrerende busruter til banen:

- Holbæk-Tølløse-Store Merløse-Ringsted
- Holbæk-Stenlille-Dianalund-Slagelse
- Jyderup-Ruds Vedby-Slagelse
- Kalundborg-Høng-Slagelse
-Sorø-Dianalund-Ruds Vedby-Gørlev

Alle andre steder i Danmark har manomlagt konkurrenrende busruter og fået passagerne over i toget med stor passagerfremgang.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Fysikeren, 26/3 2014, 21:18 (3904 dage siden) @ mj

Man kan undre sig at Movia har så mange konkurrerende busruter til banen:

- Holbæk-Tølløse-Store Merløse-Ringsted
- Holbæk-Stenlille-Dianalund-Slagelse
- Jyderup-Ruds Vedby-Slagelse
- Kalundborg-Høng-Slagelse
-Sorø-Dianalund-Ruds Vedby-Gørlev

Alle andre steder i Danmark har manomlagt konkurrenrende busruter og fået passagerne over i toget med stor passagerfremgang.

Movia har i høj grad omlagt buslinjerne til det nye R-net. Busserne fra Holbæk og Kalundborg til Slagelse betjener jo to større byer, og skifte til tog i f.eks. Høng er ikke attraktivt. Tølløsebanen er heller ikke gennemgående til Holbæk, så også her ville der skulle skiftes. Desuden betjener bussen de tidligere stationsbyer mellem Slagelse og Høng.

Ligeså er det vel ikke helt tosset med direkte bus fra Holbæk til Ringsted og fra Jyderup til Slagelse. Videre har de busser også et opland langs ruten, der vel også skal betjenes?

Avatar

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af BoergeOf61, Randers C, 26/3 2014, 22:31 (3904 dage siden) @ mj

Alle andre steder i Danmark har manomlagt konkurrenrende busruter og fået passagerne over i toget med stor passagerfremgang.

Ikke alle steder. Midttrafik har adskillige konkurrerende busruter.
I flæng kan nævnes: Skanderborg - Aarhus - Hinnerup; Odder - Aarhus - Hornslet; Aarhus - Randers; Randers - Viborg; Randers - Hadsten; Aarhus - Silkeborg (2 linier); Skanderborg - Horsens.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 27/3 2014, 09:45 (3903 dage siden) @ mj

Man kan undre sig at Movia har så mange konkurrerende busruter til banen:

- Holbæk-Tølløse-Store Merløse-Ringsted
- Holbæk-Stenlille-Dianalund-Slagelse
- Jyderup-Ruds Vedby-Slagelse

> - Kalundborg-Høng-Slagelse

-Sorø-Dianalund-Ruds Vedby-Gørlev

Alle andre steder i Danmark har manomlagt konkurrenrende busruter og fået passagerne over i toget med stor passagerfremgang.

- Kalundborg-Høng-Slagelse synes jeg ikke er berettiget i dette selskab for den er jo en afløser rute for en nedlagt bane - og i øvrigt så forstår jeg ikke hvorfor man ser bus og tog som konkurrenter i stedet for samarbejds-partnere i et bredt og smidigt fungerende kollektivt trafik-net.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af ulca, 29/3 2014, 20:15 (3901 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så må vi se hvornår Regionstog får penge til at opgradere Lollandsbanen. Her har såvel selskabet som passagerne i flere ønsket en kortere rejsetid, og selskabet har sågar undersøgt hvilke tiltag som skal til for at øge hastigheden.
Det seneste jeg har hørt er, at man håber på at kunne øge hastigheden når sikringsanlæggene på hele strækningen er skiftet.
Lollandsbanen er kendetegnet ved at være forholdsvis lige og ikke for snoet, hvorfor man i mange år (siden sikringsanlæggene sidst blev opgradet, i 1950erne eller 1960erne) opgradere strækningshastigheden til 100 km/t, hvor de øvrige baner sjældent kørte mere end 75 km/t. En tilladt hastighed på 120 km/t eller 130 km/t burde kunne bringe rejsetiden ned fra 45 minutter til tættere på 30 minutter.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Poul Andersen, 29/3 2014, 20:51 (3901 dage siden) @ ulca

Hastigheden på Lollandsbanen blev forøget fra 75 km/t. til 100 km/t. efter Y-togenes anskaffelse i 1965.

Mvh.
Poul.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af ulca, 30/3 2014, 19:09 (3900 dage siden) @ Poul Andersen

Tak for præciseringen; har du evt. en kilde? Lige i øjeblikket læser jeg historie på RUC, og på sigt planlægger jeg at skrive en bog omkring Lollandsbanen hvor jeg vil forsøge at få den (bogen) udgivet omkring Lollandsbanens 150 års jubilæum i 2024. Og i den forbindelse vil det være rart at have kilder som jeg kan støtte mig til, og som kan bruges som dokumentation.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Poul Andersen, 30/3 2014, 21:48 (3900 dage siden) @ ulca

Tak for præciseringen; har du evt. en kilde? Lige i øjeblikket læser jeg historie på RUC, og på sigt planlægger jeg at skrive en bog omkring Lollandsbanen hvor jeg vil forsøge at få den (bogen) udgivet omkring Lollandsbanens 150 års jubilæum i 2024. Og i den forbindelse vil det være rart at have kilder som jeg kan støtte mig til, og som kan bruges som dokumentation.

Foruden det er almindelig kendt blandt jernbaneintereserede, at Lollandsbanen var den første privatbane til at forøge hastigheden fra 75 km/t. til 100 km/t. i.f.m. køreplanskiftet i maj 1965 og indsættelse af Y-togene, kan det anbefales at læse DJK´s bog nr 49, Lollandsbanen 1874 - 1999, ISBN 87-87050-41-2, hvor der findes mange flere interesante oplysninger om banen.

Mvh.
Poul.

Avatar

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af kenkari ⌂, Roskilde, 2/4 2014, 09:54 (3897 dage siden) @ Poul Andersen

Det er da syndt at hastigheden ikke er blevet hævet siden dengang. Det er jo mange år siden, og ja jeg synes også at rejsetiden på 45 min er for lang tid mellem Nykøbing og Nakskov. Her er et lille klip fra Lollandsbanen.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Frank Poulsen, 29/3 2014, 21:10 (3901 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg synes der er en interessant faktum i dette. Jeg citerer en del det her:

Faxe Syd Trafikterminal, Infrastrukturselskabet LJ A/S
Infrastrukturselskabet LJ A/S tildeles 1.780.500 kr., hvilket svarer til 50 % af det samlede budget, der således udgør 3.561.000 kr.
Faxe syd station ønskes opgraderet, med henblik på at sikre bedre skifteveje og bedre parkeringsløsninger for kunder. Dette set i relation til stationens voksen-de betydning ved kommende direkte tog Faxe S – Køge-Roskilde og nyt togsy-stem Næstved - Køge – København fra 2018.

Citat slut

Det er første sted overhovedet jeg har set noget officielt om at der skal køres direkte fra Faxe til Roskilde. Er der nogen der ved om det rent faktisk er et faktum og er bestemt? eller det bare er noget alle forventer uden det reelt er besluttet på nogen måde.

MVH
Frank

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af ulca, 30/3 2014, 19:16 (3900 dage siden) @ Frank Poulsen


Det er første sted overhovedet jeg har set noget officielt om at der skal køres direkte fra Faxe til Roskilde. Er der nogen der ved om det rent faktisk er et faktum og er bestemt? eller det bare er noget alle forventer uden det reelt er besluttet på nogen måde.

MVH
Frank

Mig bekendt er det en anbefaling som Trafikstyrelsen kom med i deres store analyse af den danske jernbane, hvor man også kom med en række anbefalinger. For Region Sjælland involverede disse anbefalinger: Dels elektrificering af den sydlige del af Lille Syd (stykket Næstved til Køge) og forbindelse mellem det stykke og den kommende bane København - Køge Nord - Ringsted, dels at visse regionaltog fra Nykøbing Falster efter Næstved sendes via Køge - Køge Nord - Ny Ellebjerg - København H., og at man lader Regionstog fortsætte deres tog på Østbanen til Roskilde. Elektrificeringen er mig bekendt vedtaget, mens de øvrige anbefalinger endnu kun er det; anbefalinger.

Hastighedsopgradering af Tølløsebanen.....

af Frank Poulsen, 30/3 2014, 20:02 (3900 dage siden) @ ulca

Ja præcis, det er anbefalinger... Også derfor jeg blev lidt overrasket over det i det link lyder som om det er fakta... Men det ender jo nok sådan under alle omstændigheder :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak