Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ekstra standsning

af Georg Schmidt, 24/1 2011, 18:33 (5054 dage siden)

Den 14/10 1974 fotograferede jeg denne fine ældre vogn. MY 1114 var jo kørt ned på Hvidovrevej dagen i forvejen, så jeg pendlede lidt mellem Valby og Tåstrup for at få nogle billeder af optagningen af My'eren sådan lidt fra oven. Vognen hed ABh 280-6 og var med i Skandinavien-Holland og Italia express tog 230/271 som lokalvogn. Dette tog havde på grund af noget tæt toggang fået et lille ophold i Tåstrup. Togføreren nåede ud og gav afgang, selvom uret passer med et andet tog var det altså 230/271 ABh 280 var med i, og så endda med "snorkler" på taget.
[image]

Ekstra standsning

af Peter H, Nærum, 25/1 2011, 06:10 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Ja det er nogle spøjse nogen, de der Wendler ventiler!

Jeg har aldrig hørt dem blive kaldt "snorkler"...:-D

Desværre har jeg ikke noget bud denne ekstra standsning.

Hilsen
Peter

Ekstra standsning

af Ole M. Nielsen ⌂, 25/1 2011, 06:11 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Herligt billede af en ABh med de såkaldte "Wendler-sugere" på taget.

Året efter (1975) blev vognen udrangeret. Alle vogne i denne serie (273-284) blev udrangeret forholdsvis tidligt. Den første vogn forsvandt allerede i 1971 og de sidste i 1978. De blev aldrig ombygget med nye gavle til ABv/ABg.

Måske de var bygget af lidt dårligere materiale. De var jo fra det sidste krigsår, 1945.

AV model 1945

af UTJ, 25/1 2011, 09:04 (5054 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Året efter (1975) blev vognen udrangeret. Alle vogne i denne serie (273-284) blev udrangeret forholdsvis tidligt. Den første vogn forsvandt allerede i 1971 og de sidste i 1978. De blev aldrig ombygget med nye gavle til ABv/ABg.

Måske de var bygget af lidt dårligere materiale. De var jo fra det sidste krigsår, 1945.

Der er intet, der tyder på at de var mere elendige end så meget andet. Vognene overlevede ikke nær så længe som AV 261-272, formentlig fordi de ikke blev til "rigtige" styreledningsvogne til brug i styrevognstog med MO.

DSB havde jo nærmest "forombygget" sig i gamle ABh/AV efter de sidste var ombygget i 1972 (de sidst ombyggede var vognene fra 1950, bortset lige fra prototypen som blev ombygget i 1968). Det blev til 63 ombyggede AV i alt og så snart den sidste 1945-AV/ABh var udrangeret blev 20 ombyggede AV degraderet til Bv. Og når der var overskud af 1/2 kl-vogne var det vel 1945-vognene der stod for skud.

Et andet forhold som kommer i betragtning er graden af modernisering. F.eks. var CB/Bjh-vognene jo blevet indvendigt gennemgribende moderniseret i 1960'erne med nye sæder og skillerum, thermoruder osv. Blot ikke lige nye endeperroner. Sådan var det med mange af 1930'er-modellerne (også AX) og dermed fik de måske lidt flere år at køre rundt i.

Et tredje forhold er vel at 1945-AV i mange henseender var en Sjællands vogn og de gamle vogne på Sjælland havde det med at blive udrangeret når Bn-vognene kom fra Randers, hvis ikke lige altså de selv samme vogne skulle have nogle ekstra år i det jyske.

AV model 1945

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 09:16 (5054 dage siden) @ UTJ

Tak for indlæg om Av. Vedlagt billede af Av 283 fotograferet i Fasterholt 2/1 1971. Den var vist original lige til sidst.
[image]

Ekstra standsning

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 06:34 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til Peter og Ole for svar, rart at vide hvad de hedder. Uheldet med MY 1114 er i forvejen godt dokumenteret, men her er lige et par billeder fra mine ture forbi stedet samt et par fra vejen og et fra stationen.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
img]images/uploaded/201101251026464d3ea5661dace.jpg[/img]

Ekstra standsning

af Georg Schmidt, 25/1 2011, 06:41 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Glemte lige et billede af MY 1114 efter reparationen. Skørtet så i hvert fald nyt ud i den ende, som her er fotograferet på Kh.

Vh
Georg[image]

Ekstra standsning

af KimC, 25/1 2011, 06:43 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Fine billeder, og man bemærker at der arbejdes i sporet tæt op til det spor med toget som du kører i. I sorte uniformer, ikke noget med sikkerhedsveste.

Er der ikke noget med at der senere er en ME der har været på samme springtur?

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af Steff, 25/1 2011, 11:11 (5053 dage siden) @ Niels Munch

Jeg glemmer (heller ikke) den dag, da ME´ern ulykkeligvis kørte ned samme sted.

Uheldet blev annonceret således i højtalerne: "På grund af et mindre rangeruheld, er driften mellem København og Roskilde uregelmæssig". Ja, det skal jeg lige love for. Vi blev smidt af toget i Val og busset til Hedehusene. Der stod så "mindst en million mennesker" på perronen og afventede et nyt tog, der havde en skarp vending i Htå. Pludselig kom et tog fra Htå, alle var glade. Det var søreme den stamme vi var hældt af i Val, der nu DRØNEDE igennem Hedehusene HELT TOMT - lang næse!!

Men nu fik man da lavet et ordentligt afløbsspor efter ulykken. Det er heldigvis aldrig afprøvet om det virkede!!

--
Steffen Dresler

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af KimC, 25/1 2011, 11:54 (5053 dage siden) @ Steff

Men nu fik man da lavet et ordentligt afløbsspor efter ulykken. Det er heldigvis aldrig afprøvet om det virkede!!

Eftersom det samme kunne ske to gange på samme sted, må der have været et uhensgtsmæssigt sporarrangement. Manglede der en ordenlig sporstopper, eller var blindsporet et afløb bag et togvejsendepunkt?
Det virker lidt som at jernbanevæsenet glemmer hvad der befinder sig efter et afløb. Jeg mener at der f.eks. i Vamdrup findes et afløb der sender en evt løbsk stamme lige ned i et hus.

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af JJ, 26/1 2011, 01:13 (5053 dage siden) @ KimC

I Middelfart er der også et afløb i vestenden som er forsøgt brugt med en trojle

JJ

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af Flemming Jakielski, Rødovre, 26/1 2011, 14:34 (5052 dage siden) @ JJ

I Middelfart er der også et afløb i vestenden som er forsøgt brugt med en trojle

JJ


Der er da også noget med Snekkersten. Lille Nord med ML 4904 var da nede på vejen i 1988 ret kort efter Sorø uheldet.

Og Jo: Der har været tog på broen i Hvidovre Fjern tilbage i 1992. En morgen i marts var der et Kalundborg godstog der fik bremset LIDT sent fra Gb mod HIF . Hvis ikke broen var blevet bygget, så havde det sagt BANG for tredie gang. Så broen har været brugt.

Flemming J

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af KimC, 28/1 2011, 14:35 (5050 dage siden) @ Flemming Jakielski


Og Jo: Der har været tog på broen i Hvidovre Fjern tilbage i 1992. En morgen i marts var der et Kalundborg godstog der fik bremset LIDT sent fra Gb mod HIF . Hvis ikke broen var blevet bygget, så havde det sagt BANG for tredie gang. Så broen har været brugt.

Ved at se på luftfoto hvor banen går over hvidovrevej ser det ud til at der ikke længere er spormæssig dækning på stedet, formentlig efter indførelse af ATC ?
Har man så brugt den ekstra bro til at forlænge et togvejsspor, eller hvordan?

Ekstra standsning + ME samme tur ned

af MHsøhus, 23/10 2011, 12:42 (4782 dage siden) @ Flemming Jakielski

Der er da også noget med Snekkersten. Lille Nord med ML 4904 var da nede på vejen i 1988 ret kort efter Sorø uheldet.

Nej, det var i Hillerød 3 år før. Snekkersten-uheldet var ML 4906. Jeg fik den foreviget fra Sg kmp. da den kom solo fra Rep. i Randers i 1989.

[image][image][image]

Mvh. Martin

Ekstra standsning - MY 1114 i Vigerslev

af Lars B. Christensen ⌂, 22/10 2011, 21:14 (4783 dage siden) @ Georg Schmidt

Fra Henning Petersen, Næstved, har jeg modtaget disse tre fotos af den forulykkede MY 1114 ved Vigerslev/Hvidovre Fjern i 1974, som supplement til Georg Schmidts fotos fra samme begivenhed. Om ulykken og billederne skriver Henning:

"Ved ulykken kørte tog 6311 (omlagt tog 9317), der bestod af MY 1114+286 t (20 aksler) ned på Hvidovrevej kl. ca. 2,13. Bortset fra en hel del trafikale problemer slap både MY og lokomotivfører godt fra uheldet. D. 15.10.1974 var maskinen endnu ikke hevet op, så jeg fik taget disse fotos".

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak