Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra asken til ilden (Generelt)

af LkfBw, 17/3 2014, 12:33 (3903 dage siden)

I direkte tilknytning af tråden om Herlufmagle og Klarskov stationer, og nedrivning af samme følger her så lidt billeddokumentation fra en historie med en lykkelig udgang omend de sorte skyer hang tungt over stationen.

[image]

[image]

[image]

Billederne er selvfølgelig af Store-Heddinge station på ØSJS, taget i sidste uge d. 13 marts 2014. Renoveringen er nu i fuld gang og sikken en omgang. Bygningen blev voldsomt vandaliseret af hærværk og ikke mindst den efterføglende brand at den til sidst stod som en ruin. Og af samme grund ville en majoritet af borgere og kommunalråd ha den fjernet fra jordens overflade men den skæbne skulle stationen heldigvis ikke ha. Jeg følger genopbygningen, ikke mindst fordi at bygningen ligger i min egen baghave, og vil lægge nye billeder på forum alt imens at renoveringen skrider frem.

Hilsen
Bo

Fra asken til ilden

af Holger Sørensen, Hedehusene, 17/3 2014, 14:25 (3903 dage siden) @ LkfBw

Tak for den glædelige nyhed, glæder mig til fortsættelserne. Men hvor er det trist, at en del af byens borgere ville have haft den fjernet, uden følelse for kulterarven og byens identitet. Hvor er vi efterhånden "fattige".

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Fra asken til ilden, St. Heddinge (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 17/3 2014, 15:52 (3903 dage siden) @ LkfBw

Kære Bo,

Mange tak, fordi du følger sagen. Glædeligt, at der nu sker en positiv udvikling; det har vi ventet på, siden HL A/S satte bygningen til salg i 2004.

Ved du, hvad bygningen fremover påregnes anvendt til?

Jeg bringer lidt fotos af en serie, jeg tog den 02.09.2003 i anledning af det forestående salg. P & T forlod bygningen 15.09. samme år.

[image]

[image]

[image]
Store Heddinge Station, 02.09.2003 (alle fotos nm).

Bedste hilsener
Niels

Fra asken til ilden

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/3 2014, 19:30 (3903 dage siden) @ LkfBw

[image]

Billederne er selvfølgelig af Store-Heddinge station på ØSJS, taget i sidste uge d. 13 marts 2014. Renoveringen er nu i fuld gang og sikken en omgang. Bygningen blev voldsomt vandaliseret af hærværk og ikke mindst den efterføglende brand at den til sidst stod som en ruin. Og af samme grund ville en majoritet af borgere og kommunalråd ha den fjernet fra jordens overflade men den skæbne skulle stationen heldigvis ikke ha. Jeg følger genopbygningen, ikke mindst fordi at bygningen ligger i min egen baghave, og vil lægge nye billeder på forum alt imens at renoveringen skrider frem.

Hilsen
Bo

Hvor er det en smuk bygning - med nydelige og genkendelige Wenck'ske stiltræk.
Tak for billederne, Bo, og tak for at du lader os andre følge med i renoveringen her fra "sidesporet".
Er det drengene, der betaler istandsættelsen ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fra asken til ilden

af LkfBw, 17/3 2014, 22:06 (3903 dage siden) @ LkfBw

De unge poder der var skyld i ildpåsættelsen blev taget og deres forsikringsselskab måtte slippe ca 650.000,-kr. Det må være cremen af den danske ungdom der er udenfor pædagoisk rækkevidde. Stationsbygningen bliver en del af STU (Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) med plads til 6 unge mennesker, måske flere med tiden. Så det bliver dejligt når der kommer liv i den gamle station og når nu tinghuset på den anden side af torvet står nyrenoveret, passer det fint med at stationen også får den helt store tur.:-)
Heldigvis er alle stationer på ØSJS bevaret for eftertiden på nær lige den i Stubberup, som måtte lade livet for en hel del år siden. Men den kan Niels sikkert fortælle mere om.;-)

Hilsen
Bo

Fra asken til ilden (Stubberup)

af Niels Munch, 18/3 2014, 09:55 (3902 dage siden) @ LkfBw

Heldigvis er alle stationer på ØSJS bevaret for eftertiden på nær lige den i Stubberup, som måtte lade livet for en hel del år siden. Men den kan Niels sikkert fortælle mere om.;-)

Jow Bo, Fakse Syd: Stationsbygning nedrevet (af "Lille Søren") i 1986; remise- og depotanlæg for ØSJS, udmatrikuleret og frasolgt 1977, ligger der stadig.

Billeder: http://www.aabne-samlinger.dk/lasa/temaer/lokalbaner/punkt.asp?punktNr=13&baneId=OB... .

M.v.h.
Niels

Fra asken til ilden

af Lars Kongshøj, 18/3 2014, 05:10 (3902 dage siden) @ LkfBw

Hej alle

Fine billeder.

Men: Kan jeg ikke opfordre alle til at skrive sigende overskrifter, og Tommy til at indskærpe dette i "intro-mailen".

Mvh. Lars

Fra asken til ilden

af LkfBw, 18/3 2014, 12:44 (3902 dage siden) @ Lars Kongshøj

Hej Lars.

Tak for kommentaren.

Ang overskriften så lå den lige til højrebenet, for udover at bygningen var dødsdømt og nu genopstår, så blev den rent bogstaveligt futtet af. Ellers synes jeg nu at folk er flinke til at skrive hvad tråden drejer sig om i overskriften og måske har vi en anelse småtravlt hvis vi ikke har tid til tjekke en tråd for at se hvad den drejer sig om.

Hilsen
Bo

DSB ME1521
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak