Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre (Trafikpolitik)

af XAL Olesen, 14/3 2014, 11:52 (3917 dage siden)

Der er ofte "små guldkorn" af finde på Transportudvalgets hjemmeside:

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efter_udvalg/TRU/Udvalgsdokumenter.aspx?pCommittee=TRU&...

I dag er der fra Trafikstyrelsen lagt et forslag til optimering af stationsstrukturen i Danmark på nettet. Her er den meget korte (2 sider) version:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/207/1345980.pdf

Den fulde version på 80 sider kan læses her:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/207/1345980.pdf

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af Gæst, 14/3 2014, 13:03 (3917 dage siden) @ XAL Olesen

De to links er identiske og giver derfor begge en 404.

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af XAL Olesen, 14/3 2014, 19:12 (3917 dage siden) @ XAL Olesen

Der er ofte "små guldkorn" af finde på Transportudvalgets hjemmeside:

http://www.ft.dk/Dokumenter/Vis_efter_udvalg/TRU/Udvalgsdokumenter.aspx?pCommittee=TRU&...

I dag er der fra Trafikstyrelsen lagt et forslag til optimering af stationsstrukturen i Danmark på nettet. Her er den meget korte (2 sider) version:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/207/1345980.pdf

Den fulde version på 80 sider kan læses her:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/207/1345980.pdf

Så tager vi den korte version igen - og den virker kl. 19.07:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/207/1346027.pdf

Men den store version pludselig er forsvundet ud i den blå luft kl. 19.07 og pludselig eksisterer dokumentet ikke:

http://www.ft.dk/Dokumenter/Tingdok/ErrorPages/No_tingdok_pdf_file_founded.aspx

Avatar

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af mss ⌂, 14/3 2014, 23:33 (3916 dage siden) @ XAL Olesen

Forslagene til stationsnedlæggelser lyder generelt som en meget dårlig og kortsigtet idé. Hvordan forventer man behovet vil se ud om 10 år? Eller 20?

Hvis man generelt satser på at få flere pendlere over i togene, er det en decideret dårlig idé at nedlægge stationer på direkte "forsyningsstrækninger" til de store byer.
Mht. åbning af nye stationer tolker jeg det således, at man er temmeligt kølige overfor tanken.
Alt i alt ser jeg det som et reduktions/spareforslag.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af Hedegaard, 15/3 2014, 10:33 (3916 dage siden) @ mss

Tænk at man vil lukke en S-Bane station som Dyssegård med over 1000 rejsende, fordi tallet er lavt i forhold til andre S-Bane stationer.
Det fortæller lidt om, at dem som laver disse planer kun går op i deres tal og skemaer.
1000 daglige passagerer er alligevel en sjat.

På et eller andet tidspunkt vil der ikke være mere plads i byerne, og folk vil langsomt begynde at flytte tilbage til provinsen, hvor der allerede nu flere steder er ved at blive opført nye bydele.

Middelfart Kommune har f.eks planer om at skabe vækst i Kauslunde ved hjælp af nye boliger, arbejdspladser, en brugsforening mm.
Og her vil man altså lukke stationen, fordi der lige nu ikke er nok rejsende.

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af Fysikeren, 15/3 2014, 10:42 (3916 dage siden) @ Hedegaard

Tænk at man vil lukke en S-Bane station som Dyssegård med over 1000 rejsende, fordi tallet er lavt i forhold til andre S-Bane stationer.
Det fortæller lidt om, at dem som laver disse planer kun går op i deres tal og skemaer.
1000 daglige passagerer er alligevel en sjat.

Det kommer an på, hvordan man ser på det. 1.000 er en del, enig, men hvis S-togene skal mindske trængslen, så skal man overveje, om tabet af passagerer ved lukning af en station opvejes at en stigning fra andre stationer. Lige her tvivler jeg på det, men tager man de fire små vestfynske stationer, tyder det jo på, at det er en fordel.

På et eller andet tidspunkt vil der ikke være mere plads i byerne, og folk vil langsomt begynde at flytte tilbage til provinsen, hvor der allerede nu flere steder er ved at blive opført nye bydele.

Der bor ikke engang 6 mio. i Danmark, så ingen problemer i at alle kunne bo i en by. Tag bare Singapore som eksempel, ca. samme befolkningstal som Danmark, intet tyder på, at byer kan blive for store.

Middelfart Kommune har f.eks planer om at skabe vækst i Kauslunde ved hjælp af nye boliger, arbejdspladser, en brugsforening mm.
Og her vil man altså lukke stationen, fordi der lige nu ikke er nok rejsende.

Men er det statens opgave at levere offentlig transport til så små byer som Kauslunde? Langt de fleste byer på den størrelse betjenes af lokalbusser. Det vil formentlig tage mange år at få passagerer nok her, så at sige, at der lige nu ikke er nok, er nok at stramme den lidt. Den helt klart overvejende tendens gennem de sidste mange år går mod byerne.

Rapporten skriver desuden langt fra kun om at lukke stationer. Den har jo også fokus på åbning af nye. Det virker dog nærmest religiøst herinde, at man ikke må lukke stationer. Spørgsmålet kunne jo være: Må man flytte en station til en mere optimal placering? På Vestfyn har man i dag ni små stationer, hvor ville man placerer et sådan antal stationer i dag? Man kunne jo f.eks. nedlægge Kauslunde og åbne Erritsø i stedet.

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af L.H. Jensen, 15/3 2014, 10:51 (3916 dage siden) @ Fysikeren

,>
Rapporten skriver desuden langt fra kun om at lukke stationer. Den har jo også fokus på åbning af nye. Det virker dog nærmest religiøst herinde, at man ikke må lukke stationer. Spørgsmålet kunne jo være: Må man flytte en station til en mere optimal placering? På Vestfyn har man i dag ni små stationer, hvor ville man placerer et sådan antal stationer i dag? Man kunne jo f.eks. nedlægge Kauslunde og åbne Erritsø i stedet.

Øhhh ..., hvornår er Erritsø kommet til at ligge på Vestfyr ????
vh
LH

Oplæg til nye stationer og nedlæggelse af andre

af Fysikeren, 15/3 2014, 11:07 (3916 dage siden) @ L.H. Jensen

Det gør den naturligvis ikke, men den ligger dog stadig på strækningen mellem Odense og Fredericia, hvorfor den i givet fald vil blive betjent af de samme regionaltog.

Avatar

Tolne og Kvissel - eventuel nedlæggelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2014, 10:21 (3900 dage siden) @ XAL Olesen

Det er klart, at når Trafikstyrelsen foreslår nedlæggelse af standsningssteder, udløser det lokale protester. I Thy gælder det visse stationer på Thybanen og i Vendsyssel gælder det Tolne og Kvissel.

Kommunerne støtter protesterne, for hvis standsningsstederne nedlægges, skal kommunerne til at indsætte busser og det er dyrt og pengene dertil skal tages i kommunekassen, hvorimod den statslige betjening med tog i dag er gratis for kommunerne.

I disse dage er det Tolne og Kvissel, der optræder i de lokale medier:

http://www.nordjyske.dk/nyheder/til-kamp-for-tolne-og-kvissel/60e7e016-4cda-447c-a6ac-0...

Jeg har forståelse for protesterne. Der er dog ét argument, der sjældent nævnes i debatten, og det er den tid, der spildes af de mennesker, der ikke skal til f.eks. Tolne eller Kvissel.

Modargumentet er noget i retningen af: Herregud, hvad betyder det at standse i Tolne og Kvissel på vej fra f.eks. Hjørring til Frederikshavn eller fra f.eks. Aalborg til Frederikshavn. De tre minutter betyder da ikke alverden. Næh, det betyder måske ikke alverden. Men ganger man de tre minutter op med antallet af passagerer og ganger man igen resultatet op med værdien af disse passagerers tid og ganger man igen op med en længere årrække, kommer man til et millionbeløb. Og det er bl.a. den slags regnestykker, der gør, at det kan betale sig at lade være med at standse i Tolne og Kvissel og det er den slags regnestykker der gør, at det kan betale sig en bygge en ny jernbanebro over Vejle Fjord.

Hvis man ikke en gang imellem laver den slags regnestykker og hvis man ikke en gang imellem lader de flere komme forud for de få, ja så øger man aldrig produktiviteten (skrevet en dag hvor Produktivitetskommissionen kommer med sin betænkning) i samfundet og vi ville stadig "age med stude" og der ville ikke være noget der hed lyntog, og når man skulle fra Aalborg til København, ville man stadig skulle standse i Ellidshøj, Mosskov, Hvarre, Øster Doense, Øls, Sønder Onsild, Fårup, Kousted, Bjerregrav, Svejstrup, Stevnstrup osv. osv. (fortsæt selv remsen).

Nu kunne det lyde som om, jeg er modstander af at standse i "små" byer. Det er jeg på ingen måde. Tværtimod. Og skatteydere i "små" byer, betaler jo det samme i statsskat, som skatteydere i "store" byer. Problemet er blot, er de ikke er så mange. Til gengæld er vi et rigt samfund og vi bliver rigere år for år. I 1974 røg der en del "landstationer". Det var simpelthen prisen for at køre med lokomotivtrukne Intercitytog i timedrift. I 2003 var vi imidlertid blevet så rige, at vi kunne genåbne nogle stationer og indføre supplerende togsystemer. Det er bl.a. derfor, at der mellem Aalborg og Skørping i dag kører ikke færre end tre togsystemer i timedrift: Lyntog, Intercitytog og Nærbanetog, hvor Intercitytogene og Nærbanetogene er "tænkt sammen" og giver halvtimesdrift Aalborg-Skalborg-Svenstrup-Støvring-Skørping. Når strækningen får ERTMS, er det meningen, at Intercitytogene "frigøres" fra Aalborg Nærbane og ikke skal standse mellem Aalborg og Skørping. Til gengæld indsættes der yderligere en separat nærbaneafgang, således er der fremover vil være ét lyntog, ét intercitytog og to nærbanetog på strækningen Aalborg-Skørping pr. time. Kun et rigt samfund har råd til det og det er (heldigvis) også den løsning jeg spår for Tolne og Kvissel: DSB "kører udenom" og Nordjyske Jernbane kommer til at standse der.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jerbanehistorisk grundforskning - det ny sort

Avatar

Tolne og Kvissel - eventuel nedlæggelse - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2014, 13:26 (3900 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ville man stadig skulle standse i Ellidshøj, Mosskov, Hvarre, Øster Doense, Øls, Sønder Onsild, Fårup, Kousted, Bjerregrav, Svejstrup, Stevnstrup osv. osv. (fortsæt selv remsen)

Connaisseurs ovre fra Herreværelset bedes selv indføje Annerup og Fladbro;-).

DSB "kører udenom" og Nordjyske Jernbane kommer til at standse der

Irriterende overlærertyper bedes selv rette Nordjyske Jernbane til Nordjyske Jernbaner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jerbanehistorisk grundforskning - det ny sort

Tolne og Kvissel - eventuel nedlæggelse - edit

af L.H. Jensen, 31/3 2014, 13:55 (3900 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

ville man stadig skulle standse i Ellidshøj, Mosskov, Hvarre, Øster Doense, Øls, Sønder Onsild, Fårup, Kousted, Bjerregrav, Svejstrup, Stevnstrup osv. osv. (fortsæt selv remsen)


Connaisseurs ovre fra Herreværelset bedes selv indføje Annerup og Fladbro;-).

DSB "kører udenom" og Nordjyske Jernbane kommer til at standse der


Irriterende overlærertyper bedes selv rette Nordjyske Jernbane til Nordjyske Jernbaner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jerbanehistorisk grundforskning - det ny sort

Kære TBN!

Ja ja, lad os nu se, hvad der sker - da jeg forleden aften her i dette forum bad bemeldte herre "holde kæft", gjorde han fluks en mig relativt tæt tilknyttet støtteforening arveløs, men den mulighed kan jo kun bruges én gang. Så derfor vil han få samme besked, næste gang han evt. fremturer, og det ved han sikkert godt ...
;-)

vh
LH

Avatar

Tolne og Kvissel - eventuel nedlæggelse - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/3 2014, 14:22 (3900 dage siden) @ L.H. Jensen

Kære TBN!

Ja ja, lad os nu se, hvad der sker - da jeg forleden aften her i dette forum bad bemeldte herre "holde kæft", gjorde han fluks en mig relativt tæt tilknyttet støtteforening arveløs, men den mulighed kan jo kun bruges én gang. Så derfor vil han få samme besked, næste gang han evt. fremturer, og det ved han sikkert godt ...
;-)

Kære Lars Henning

Tak for opbakningen - og også for holdkæftbolsjet den anden dag. Det er mange måneder siden, jeg besluttede mig for ikke at bruge tid på at læse indlæg fra den pågældende. Så jeg ved ikke, hvad han skrev. Men det har jo nok været af samme "kvalitet" som så ofte før.

Bedste hilsner

Thomas

Tolne, Kvissel m.m.

af Erik Kjærgaard, 2/4 2014, 17:23 (3898 dage siden) @ L.H. Jensen

Njahhh, hr. Jensen. (være sig Lars Henning eller L.H.)

Det er nu ikke korrekt, at der kun er 1 mulighed. Der er faktisk 2. Det jeg har ændret i, er mit indbotestamente.

Derimod har jeg ikke ændret i det offentlige, som er oprettet ved notaren i Retten. Det er her hovedsageligt kontantbeløbene indgår i. Jeg løber lige risikoen med at ændre heri i denne omgang i relation til støtteforeningen, da andre ændringer i testamentet eventuelt kan komme på tale. En ændring koster udgift til såvel advokat som retsafgift. Så det....

Tolne og Kvissel - eventuel nedlæggelse

af UTJ, 2/4 2014, 17:39 (3898 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har forståelse for protesterne. Der er dog ét argument, der sjældent nævnes i debatten, og det er den tid, der spildes af de mennesker, der ikke skal til f.eks. Tolne eller Kvissel.

Jeg plejer at bruge Korsør som eksempel, for hvor mange har ikke spildt omkting 2 minutter på denne station. Det er ikke sikkert at 'spildtidsargumentet' er mest relevant for netop Tolne og Kvissel, da set samlede antal passanter jo også er lavere her.

Noget andet er at Tolne og Kvissel er karakteriatiske navne som vi nødigt vil undvære ;-) Tror helt på NJ-betjeningsmodellen.....

Avatar

Fejl i rapport "Optimering af stationsstrukturen"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/8 2014, 12:45 (3750 dage siden) @ XAL Olesen

Trafikstyrelsen retter en fejl og dødsdømmer ikke mere Dyssegård og Skovbrynet på Farumbanen:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/TRU/bilag/368/index.htm

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak