Olsen Banden lokationer 2 (Generelt)
Så har jeg nok et foto til fra Olsen Banden på sporet.
Hvor står toget her?
En olsenbandig*s hilsen
Holger
Så har jeg nok et foto til fra Olsen Banden på sporet.
Hvor står toget her?
En olsenbandig*s hilsen
Holger
Ligner Godsbanegården ved Det gule Palæ (ligger bagved og kan ikke ses her) i afgangsenden (nedløbet) mod København H.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Hej Holger
OK , men hvor er de to bygninger i baggrunden? Når man står ved Gule Palais ser man til Ingerslevsgaden , og der er ikke sådan små huse...
Ma ser også i baggrunden elektriske Køreledninger (jeg håber det hedder så på dansk).
Mange hilsner
den anden Holger
De er revet ned for længe siden, hvis det altså er det sted jeg har antydet.
Måsker er det det samme sted som det her:
Mange hilsner
Holger
Eller også det:
Der ligger på Helgoland (Personvogns depot
og lyntogs værkstedet ved
Svanemøllen Station)
Eller også det:
Svanemøllen Station)
Det oprindelige billede kan ikke være fra Helgoland, da Helgoland ligger øst for S-togssporene og kun har udkørsel i sydenden
Jeg tror at det er rigtig med Helgoland.
Se her et link til krak:
Kort over tunnel ved Helgoland
og her ses denne hus i baggrunden:
Både billedet af 1440 og 1014 er fra Helgoland.
1440 er ved sydenden af tunnelen (under 1. hovedspor) til værkstedet.
1014 holder i sydenden af personvognsdepotet, tunnelen til værkstedet ses til højre.
Helgoland havde tidligere udkørsel mod nord, jeg ved ikke hvornår den blev sløjfet. Mvh Carsten
Præcis.
Og hvis nu vi er venlige og sender en forklaring helt til Holger i Stuttgart, så er den, at det enkeltspor, der fører over den lille tunnel, er det nordgående spor på Kystbanen i retning mod næste station Hellerup.
Og det strækningsspor, der meget tydeligt ses i venstre side af billedet, er det sydgående spor på Kystbanen i retning mod Østerport.
Øst for det nordgående kystbanespor ligger maskindepot Helgoland, der primært svarer til et tysk Bw, men også kan udføre istandsættelse som et Aw.
Vest for det nordgående kystbanespor ligger personvognsdeptet, som er opstillingsspor til fjerntogene.
Siden billederne blev er taget er sporene moderniseret og i nogen grad omlagt i personvognsdepotet, som i dag overvejende betjener såvel diesel- som de elektriske togsæt.
Maskindepot Helgoland er primært Aw/Bw for Øresundstogsættene, så vidt jeg har forstået.
Tak for jeres svar.
Stedet hvor står 1440 i tunnelen har ifølge krak koordinater 55.71363, 12.58518
Så mangler vi kun det første billed med Nohab-lokomitiv
Hvid du mener det med 1014 har jeg allerede skrevet det tidligere i dag!!
Præcis.
Og hvis nu vi er venlige og sender en forklaring helt til Holger i Stuttgart, så er den, at det enkeltspor, der fører over den lille tunnel, er det nordgående spor på Kystbanen i retning mod næste station Hellerup.
Og det strækningsspor, der meget tydeligt ses i venstre side af billedet, er det sydgående spor på Kystbanen i retning mod Østerport.
Øst for det nordgående kystbanespor ligger maskindepot Helgoland, der primært svarer til et tysk Bw, men også kan udføre istandsættelse som et Aw.
Vest for det nordgående kystbanespor ligger personvognsdeptet, som er opstillingsspor til fjerntogene.
Siden billederne blev er taget er sporene moderniseret og i nogen grad omlagt i personvognsdepotet, som i dag overvejende betjener såvel diesel- som de elektriske togsæt.
Maskindepot Helgoland er primært Aw/Bw for Øresundstogsættene, så vidt jeg har forstået.
Jeg ved godt at gentagelse fremmer forståelsen, men jeg havde allerede i koncentreret form skrevet hvordan det er omkring Helgoland i forb. med billederne, så mon ikke den gode Holger i det tyske har regnet det ud?
Hilsen fra Holger i Hedehusnee
Helgoland fotosteder, som jeg ser og fortolker det
udsnit af Hgl sporplan 1949 - 1960
Helgoland sporplan 1934
sporplan 1949 - 1960
Helgoland 1991
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Ligner Godsbanegården ved Det gule Palæ (ligger bagved og kan ikke ses her) i afgangsenden (nedløbet) mod København H.
Jeg kan ikke få det til at stemme med det. Kunne det være sydenden af Helgoland? Der ligger en vej med lys i venstre side - kunne det være Kalkbrænderihavnsgade. Men opløsningen på billedet er ikke særlig høj. Findes der andre billeder af udkørslen fra Helgoland? Og da film blev optaget var der ikke nok armsignaler ved Godsbanegården.... kun hvis den var tilsluttet 1953 anlægget..
et udsnitforstørrelse - hvis det hjælper noget
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Her er et billed med lidt bedre opløsning.
Mange hilsner
Holger
PS:Kl.20:15 viser tysk TV (MDR) Olsen Banden ser rødt i tysk synchronisation.
(Synchronisationen er i øvrigt "skidegodt" gjort.)
Jeg kan ikke få det til at stemme med det. Kunne det være sydenden af Helgoland? Der ligger en vej med lys i venstre side - kunne det være Kalkbrænderihavnsgade. Men opløsningen på billedet er ikke særlig høj. Findes der andre billeder af udkørslen fra Helgoland? Og da film blev optaget var der ikke nok armsignaler ved Godsbanegården.... kun hvis den var tilsluttet 1953 anlægget..
Jeg tror du kan have ret i, at det kan være Helgoland set mod syd (udkørselsenden). Husene til venstre er så formentlig Nordhavnsværftet m.m. Det jeg dog ikke kan huske er, om der var armsignaler i Helgoland på den tid!
Kommer snart til at gå i arkivet og finde filmen og se den, så dete billede også kan falde på plads. De øvrige billeder er der ikke mere tvivl om.
Hej Holger og Holger
Jeg mener også at vi ser mod syd fra syd-enden af Helgoland, hvis man kigger på Kortal fra 1995 ser man de 3 bygninger ligge som rester af Nordhavnsværftet.
Med venlig hilsen
Carsten
Jeg tror du kan have ret i, at det kan være Helgoland set mod syd (udkørselsenden). Husene til venstre er så formentlig Nordhavnsværftet m.m. Det jeg dog ikke kan huske er, om der var armsignaler i Helgoland på den tid!
Kommer snart til at gå i arkivet og finde filmen og se den, så dete billede også kan falde på plads. De øvrige billeder er der ikke mere tvivl om.
Olsen Banden på sporet er fotograferet i sommeren 1975. 5 år senere den 9. juli 1980 stod jeg det samme sted dog lidt længere nord på, således at kommandoposten er kommet med på mit billede.
Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Sydenden af Helgoland station set mod syd 9. juli 1980. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Eller også det:
Svanemøllen Station)
Jep. Til venstre er ret tomt - det må være ombygning til den nuværende Svanemøllen Station.
Hej Thomas
det er et dejligt foto.
Må jeg vise det på min hjemmeside ?
Mvh
Holger
Hej Thomas
det er et dejligt foto.
Må jeg vise det på min hjemmeside ?
Mvh
Holger
Kære Holger
Det må du! Jeg finder sikkert også nogle billeder på din hjemmeside, som jeg gerne vil vise på havnebaner.dk og sidesporpaafribane.dk. Men det vender jeg tilbage til engang.
Bedste hilsner
Thomas
Olsen Banden på sporet er fotograferet i sommeren 1975. 5 år senere den 9. juli 1980 stod jeg det samme sted dog lidt længere nord på, således at kommandoposten er kommet med på mit billede.Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Sydenden af Helgoland station set mod syd 9. juli 1980. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Tak. Så er den også klaret.
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?