Ringsted i dag
8 billeder - 8 forskellige operatører.
--
8 billeder - 8 forskellige operatører.
--
Hej Tommy.
Det kan godt være at jeg nu spøger dumt angående MZ 1452 men hvem er RSC.
Egon
Det er den ikke særlig logiske VKM-forkortelse for "DB Schenker Rail Scandinavia A/S". Jeg har dog endnu ikke set forkortelsen anvendt på en maskine.
--
Hej Tommy.
Tak for svar
Egon
Trolje 417 Knagsted.. har været til rep hos regionstog i hårlev.. kørte selv retur i tirsdags
Ak ja, trolje 417 er blevet lidt mere affældig med årene - her ses 'Knagsted' i lidt bedre form i Svendborg i 1998. Men hvorfor hedder 417 'Knagsted' - er der ud over silhouetten anden lighed med Gustav Wieds herlige romanfigur, tolderen Knagsted fra 'Evltoft'? Har nogle i dette forum et svar?
Med venlig hilsen,
Aleman
Jeg tror, jeg har forklaringen på navnet "Knagsted". Vi havde "i min tid ved Odderbanen" lejet det afbillede arbejdskøretøj til at beskære beplantningen langs med banen (for at sikre signalsynlighed). Når den arbejdede i træernes kraftige grene, lød der "en knasende lyd". Det "knagede og bragede", når den var i gang, og "folkeviddet" gav den navnet.
Men det kan da godt være, at der er andre forklaringer.
..... kunne man også finde fremmede operatører:
LJ 3-vogns Y-tog i Ringsted den 1. september 1979 (nm).
Dette år kørte Lollandsbanen i weekends nogle gennemgående tog til Ringsted. På billedet har toget lige "vendt" og er klar til at returnere mod Næstved som tog 5051.
I baggrunden t.v. ses Østbanens bus fra Køge-Ringsted ruterne (i daglig tale fortsat kaldet "Ringsted-Banen").
Bedste hilsener
Niels
Jeg tror, jeg har forklaringen på navnet "Knagsted". Vi havde "i min tid ved Odderbanen" lejet det afbillede arbejdskøretøj til at beskære beplantningen langs med banen (for at sikre signalsynlighed). Når den arbejdede i træernes kraftige grene, lød der "en knasende lyd". Det "knagede og bragede", når den var i gang, og "folkeviddet" gav den navnet.
Men det kan da godt være, at der er andre forklaringer.
Ja, svaret lyder da plausibelt - og i øvrigt kan troljens 'kontrafej', når man ser den lige fra siden, måske også svagt minde om tolderens... men jeg køber forklaringen på navnet.
Venlig hilsen,
Aleman
Hej
Det kunne man også set i 1987, hvor man kørte helt til København H
med et Y-tog.Her er toget på Kh, lige ankommet.
Var selv med fra Ro. sjovt at køre i Y-tog på denne bane mod Kh.
Mvh
Holger Cordtz
LJ Y-tog på Kh den 27/9 1987 Foto: Holger Cordtz
Skovtroljen "Knagsted" havde allerede dette navn i marts 1992 - året efter dens levering i september 1991 - og stadig under indkøring.
Danmarks største trolje (i 1992) - 37 tons og 215 kw effekt. For enden af den knap 10 meter lange kranarm findes selve værktøjet: Grenknuseren. Grenknuseren er i princippet en meget kraftig slagle-klipper, der kan vælte og knuse træer og buske op til godt en arms tykkelse.
Maskinen var en nyudvikling i et samarbejde mellem banetjenesten centralt, forstområderne, Skovteknisk Institut og firmaet Geismar.
Kilde: DSB bladet marts 1992.
--
Hilsen Erik
www.my1287.dk
..... kunne gennemgående LJ-tog også ses:
LJ Ym-Yp-(Yp-Ym), København H. 05.08.1984 (nm).
M.v.h.
Niels
I baggrunden t.v. ses Østbanens bus fra Køge-Ringsted ruterne (i daglig tale fortsat kaldet "Ringsted-Banen").
Nogle af stationerne på KRB (jeg husker Ørslev) var vist også stadig bemandet/betjent efter at skinnetrafikekn ophørte bl a af hensyn til stykgodstrafikken (og postekspedition?).
--
Svend
HectorRail 241 011 + 241 004 + 241 010 med HG 45681 ved Ringsted 31 januar 2012.
--
Lollandsbanens sukkertransport.
Vi er ankommet til Ringsted Station. 25/11 2005.
© Jan Pedersen.
LJ M38 og LJ MX 34 i Ringsted. 25/11 2005.
© Jan Pedersen.
DB Schenker MZ 1457 med G 9435 den 2 februar 2012.
Videoklip kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=2ehQwtPf7-o&list=UUE5BrNz4xv_f_pggkYz5cKQ&index=...
--
Fin video fra dagligdagen
Og så et Hectortog med tankvogne ! Hvad er nu det for noget ?
Hilsen fra Holger og Morten
Tak Holger, vi kan vist lige nå et til før dagen er omme
CFL Cargo MY 1146 med ståltoget i Ringsted her til aften.
--