Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 10/3 2014, 15:01 (3920 dage siden)

Folketingets Transportudvalg har modtaget "Analyse af fremtidige modeller for tilrettelæggelsen af lokaltogsbetjeningen på Vestfyn":

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/TRU/bilag/198/index.htm

Direkte link til rapporten (40 sider):

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/bilag/198/1343181.pdf

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af Fysikeren, 10/3 2014, 16:12 (3920 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak for linket til rapporten.

Det har jo været meget kritiseret, at man omlagde køreplanen til dagens model. Ikke desto mindre har det ført til samlet set flere passagerer, men dog færre fra de fire små stationer. Kritikken gik ellers på, at dette ville koste passagerer.

Især scenariet, hvor de fire små stationer nedlægges og den frigivne kapacitet bruges til at give de tilbageværende stationer to tog i timen i myldretiden, det ekstra tog direkte til Kolding virker på mig som et ret godt alternativ.

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af F.Elkjær, 10/3 2014, 17:32 (3920 dage siden) @ Fysikeren

Der er nok ikke nogen vej udenom, at man bliver nødt til at fjerne de 4 mindste stationer Middelfart og Odense. Disse stationers passagertal sammenholdt med det antal rejsende som passerer forbi er for beskedent. Ingen af de opstillede scenarier i rapporten har da også en bibeholdelse af disse 4 standsningssteder som en mulig løsning. Lad jernbanen betjene de lidt større bysamfund og lad busserne tage sig af de mindste steder.
F.Elkjær

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af Hedegaard, 11/3 2014, 01:05 (3920 dage siden) @ F.Elkjær

lad busserne tage sig af de mindste steder.

Problemet er bare, at dette ikke sker.
Som tidligere beboer i Bred, så ved jeg hvor afhængig især de unge var af toget, da det var deres eneste transportmiddel til og fra universitetet i Odense.
Selv benyttede jeg toget til og fra arbejde, idet der kun kører en enkelt bus om morgenen fra Bred til Vissenbjerg, og denne er fortrinsvis for skolebørn.

Det er naivt at tro, at kommunerne vil tilbyde borgerne andre transportmidler, hvis toget ikke længere standser.
Fyn er et af de steder i Danmark, som er blevet hårdest ramt af kommunernes sparekniv på transportområdet.
Selv større byer har fået reduceret antallet af forbindelser.

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af LasseG, 11/3 2014, 15:41 (3919 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Folketingets Transportudvalg har modtaget "Analyse af fremtidige modeller for tilrettelæggelsen af lokaltogsbetjeningen på Vestfyn":

Tak!

Desværre er rapport tæt på ubrugelig da den slet ikke forholder sig til hvad der kommer til at ske når der anlægges en helt ny bane.

Man kan bare håbe at man ikke når at nedlægge de fire små stationer og så skal genoprette dem igen om 10 år.

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af Frank Poulsen, 11/3 2014, 15:43 (3919 dage siden) @ LasseG

Det er jo totalt spild af tid og penge og færdiggøre en rapport som ikke tager hensyn til de ændringer der sker! Det var vel blandt andet netop for at bevare stationer på Vestfyn at man ville anlægge en ny bane over Vestfyn.

Lokaltogsbetjeningen på Vestfyn

af Fysikeren, 11/3 2014, 17:23 (3919 dage siden) @ Frank Poulsen

Nu skriver rapporten i indledningen netop, at det også er vigtigt at forholde sig til tiden frem til banen er klar.

Men som jeg læser tallene, hvilket ikke er sket 100% grundigt, så virker det fornuftigt at nedlægge stationerne i dag, for ikke at genåbne dem, når en ny bane er klar. Passagergrundlaget fra dem er simpelthen for lille, stigningen i passagertallet fra de større stationer gennem hurtigere tog er større end tabet af passagerer fra de små.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak