Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad sker der lige i Skørping? (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/3 2014, 17:24 (3928 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 2/3 2014, 18:19

Overkørslen i Skørping skal nedlægges. På dens sted bygges en tunnel, der kan benyttes af fodgængere, cyklister m.v. Der bliver adgang fra tunellen og op til perronerne. Henne ved stationsbygningen bygges en fodgængerbro over sporene. Bilerne får deres egen tunnel lidt syd for stationen.

En beboergrupper er utilfreds med ovenstående løsning. De mener, at fodgængerbroen vil skæmme stationsmiljøet i Skørping.

Banedanmark har svaret som det fremgår af nedenstående link.

http://nordjyske.dk/e-avis/--alternativ-til-perronbro-er-allerede-undersoegt/6affc1da-c...

Jeg citerer fra artiklen (og ordene kommer fra en stabschef i Banedanmark Anlægsudvikling):

"Den løsning for ombygningen af Skørping Station, der er vedtaget, er baseret på at togene skal kunne passere Skørping med 160 kilometer i timen.

Hvis den kommende én-times forbindelse mellem Danmarks største byer vil kræve, at togene skal køre 200 kilometer i timen, skal Skørping Station bygges grundlæggende om fra de nuværende tre til to per- roner.

Så vil den omdiskuterede fodgængerbro ved stationen skulle fjernes. Gangtunellen ved den nuværende baneoverkørsel vil blive forberedt, så den i givet fald vil kunne laves om til en perrontunnel med adgang til de to nye perroner, fortæller stabschefen."

Jeg undrer mig såre. Mig bekendt er der i forliget om Togfonden DK sat 108 mio. kr. af til 200 km/t Hobro-Aalborg, hvilket fremgår af side 6 i forligsteksten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Hvad sker der lige i Skørping?

af Fysikeren, 2/3 2014, 18:54 (3928 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den er vedtaget som et politisk forlig. Men derfra er der et stykke vej før pengene bliver bevilliget af Folketing/minister.

Banedanmark har med andre ikke fået den officielle besked om, at planerne er ændret fra 160 km/t til 200 km/t.

Hvad sker der lige i Skørping?

af Morten P, 2/3 2014, 19:51 (3928 dage siden) @ Fysikeren

Hej

Den eneste vej frem er at nedlægge de overkørsler, og strækningen Århus og til Ålborg skal alle fjernes i løbet af et par år.

Mvh Morten

Avatar

Hvad sker der lige i Skørping?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2014, 13:41 (3913 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Overkørslen i Skørping skal nedlægges. På dens sted bygges en tunnel, der kan benyttes af fodgængere, cyklister m.v. Der bliver adgang fra tunellen og op til perronerne. Henne ved stationsbygningen bygges en fodgængerbro over sporene. Bilerne får deres egen tunnel lidt syd for stationen.

En beboergrupper er utilfreds med ovenstående løsning. De mener, at fodgængerbroen vil skæmme stationsmiljøet i Skørping.

Banedanmark har svaret som det fremgår af nedenstående link.

http://nordjyske.dk/e-avis/--alternativ-til-perronbro-er-allerede-undersoegt/6affc1da-c...

Jeg citerer fra artiklen (og ordene kommer fra en stabschef i Banedanmark Anlægsudvikling):

"Den løsning for ombygningen af Skørping Station, der er vedtaget, er baseret på at togene skal kunne passere Skørping med 160 kilometer i timen.

Hvis den kommende én-times forbindelse mellem Danmarks største byer vil kræve, at togene skal køre 200 kilometer i timen, skal Skørping Station bygges grundlæggende om fra de nuværende tre til to per- roner.

Så vil den omdiskuterede fodgængerbro ved stationen skulle fjernes. Gangtunellen ved den nuværende baneoverkørsel vil blive forberedt, så den i givet fald vil kunne laves om til en perrontunnel med adgang til de to nye perroner, fortæller stabschefen."

Jeg undrer mig såre. Mig bekendt er der i forliget om Togfonden DK sat 108 mio. kr. af til 200 km/t Hobro-Aalborg, hvilket fremgår af side 6 i forligsteksten.

Rebild Kommune har nu henvendt sig til Trafikudvalget og gjort opmærksom på det uheldige i først at opgradere fra 120 km/t til 160 km/t (og i den forbindelse brænde 16-17 millioner af på en gangbro) for efterfølgende at opgradere fra 160 km/t til 200 km/t (og i den forbindelse skrotte den gangbro, som man kort tid forinden har brugt 16-17 millioner på).

Problemet er blot, at det åbenbart hverken er gået op for transportminister, transportudvalg eller Rebild kommune, at det er det, der er ved at ske. Banedanmark kender den rette sammenhæng men "siger ingenting" - man kan åbenbart godt lide at have to selvstændige projekter i stedet for ét - fornuftigt - projekt.

Og det hele tilsløres af den røg, der er opstået, fordi en beboergrupper er kommet med et helt tredje forslag, som en anden beboergruppe er utilfreds med. Ak ja.

Lav da den rigtige 200 km/t løsningen fra starten - også selv om det tager lidt ekstra tid. Pengene tjenes så rigeligt ind ved ikke at have to selvstændige projekter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Hvad sker der lige i Skørping?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/3 2014, 13:53 (3913 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rebild Kommune har nu henvendt sig til Trafikudvalget og gjort opmærksom på det uheldige i først at opgradere fra 120 km/t til 160 km/t (og i den forbindelse brænde 16-17 millioner af på en gangbro) for efterfølgende at opgradere fra 160 km/t til 200 km/t (og i den forbindelse skrotte den gangbro, som man kort tid forinden har brugt 16-17 millioner på)

Socialistisk Folkeparti har nu bedt transportministeren kommentere Rebild Kommunes henvendelse.

Jeg er klar på et væddemål: Transportministeren svarer (om nogle dage), at han har forelagt sagen for Banedanmark, der har svaret, at en projektændring ikke kan gennemføres, fordi det vil forsinke såvel opgraderingen fra 120 til 160 km/t som opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t og fordi det også vil forsinke signalprojektet. Og det er jo et rigtigt embedsmandssvar.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - uden at forsinke hverken det ene eller det andet. Det er udelukkende et spørgsmål om vilje/politisk prioritering. En midlertidig hastighedsnedsættelse fra 200 km/t til 160 eller 120 km/t inden timemodellen i øvrigt er indført, kan man leve med. Det er en lille pris for at få gennemført et godt projekt fra starten.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Hvad sker der lige i Skørping?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/3 2014, 11:30 (3902 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Rebild Kommune har nu henvendt sig til Trafikudvalget og gjort opmærksom på det uheldige i først at opgradere fra 120 km/t til 160 km/t (og i den forbindelse brænde 16-17 millioner af på en gangbro) for efterfølgende at opgradere fra 160 km/t til 200 km/t (og i den forbindelse skrotte den gangbro, som man kort tid forinden har brugt 16-17 millioner på)


Socialistisk Folkeparti har nu bedt transportministeren kommentere Rebild Kommunes henvendelse.

Jeg er klar på et væddemål: Transportministeren svarer (om nogle dage), at han har forelagt sagen for Banedanmark, der har svaret, at en projektændring ikke kan gennemføres, fordi det vil forsinke såvel opgraderingen fra 120 til 160 km/t som opgraderingen fra 160 km/t til 200 km/t og fordi det også vil forsinke signalprojektet. Og det er jo et rigtigt embedsmandssvar.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre - uden at forsinke hverken det ene eller det andet. Det er udelukkende et spørgsmål om vilje/politisk prioritering. En midlertidig hastighedsnedsættelse fra 200 km/t til 160 eller 120 km/t inden timemodellen i øvrigt er indført, kan man leve med. Det er en lille pris for at få gennemført et godt projekt fra starten.

Nu kender vi Banedanmarks svar:

http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/tru/spm/484/svar/1123581/1351456/index.htm

Ret interessant: Som jeg læser svaret, siger Banedanmark, at man godt kan køre fra Aarhus til Aalborg på én time ved 200 km/t med en lokal hastighedsbegrænsning gennem Skørping på 160 km/t.

Så må man da håbe, at den løsning ikke skal vælges alt for mange steder;-).

Banedanmark henholder sig til at "Banedanmark har udarbejdet en indledende analyse, der viser, at det næppe bliver aktuelt at opgradere hastigheden gennem stationen udover de 160 km/t,der hidtil har været forudsat."

Den indledende analyse, bliver det nok svært at få Banedanmark til at diske op med; men nu må vi se, om ikke en eller flere af MF'erne med interesse i sagen, efterspørger analysen. De er i hvert fald blevet gjort opmærksomme på dens eksistens.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak