Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

"En jernbane i vækst" (2009) - edit (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/2 2014, 15:01 (3939 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 19/2 2014, 15:19

I går tog jeg toget Aalborg-København-Aalborg for at aflægge et besøg på Det Kongelige Bibliotek for at granske jernbanerelaterede udgivelser. Det er mange år siden siden, jeg sidst har taget en tur til København med toget.

For mig er en sådan en tur en ren luksus: Jeg kunne sidde og læse uforstyrret i 2 x 5 timer og jeg havde i den anledning taget ca 40 aviser fra 2008-2009 med i toget - aviser som jeg ikke havde tid til at læse, da de udkom.

I en af aviserne fra 2009 læste jeg, at transportminister Barfoed havde fremlagt regeringens "plan" benævnt "En jernbane i vækst".

Planen blev fremlagt ca. 1 år før nærværende forum gik i luften. Om planen har været drøftet på andre jernbane-fora-hjemmesider, ved jeg ikke. Men da planen efterhånden har 5 år på bagen og er pre-jernbanen.dk, kunne det måske være meget sjovt at støve den af og bringe den frem i lyset igen, så vi kan se, hvad en borgerlig regering dengang havde af tanker.

http://www.trm.dk/da/publikationer/2009/en+jernbane+i+v%C3%A6kst/

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Edit: Og et enkelt billede fra turen skal I da ha'. Om mange år er dette billede jernbanehistorie.

[image]
København H spor 6, tirsdag den 18. februar kl. 19.39. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

"En jernbane i vækst" (2009) - edit

af BoergeOf61, Randers C, 19/2 2014, 16:42 (3939 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af BoergeOf61, 19/2 2014, 17:03

I en af aviserne fra 2009 læste jeg, at transportminister Barfoed havde fremlagt regeringens "plan" benævnt "En jernbane i vækst".

Uden at have læst planen tænker jeg, den blev fremlagt som et indlæg i klimadebatten frem mod klimakonferencen [link=http://da.wikipedia.org/wiki/FN's_klimakonference_2009]Cop 15[/link] i København i december 2009. I samme anledning blev denne hjemmeside lavet. I Google er den kendt som en.cop15.dk, som nu leder videre til en side under denmark.dk.

Jeg tror, de fleste visioner, der blev fremført fra dansk side i 2009, døde, da Cop15 sluttede d. 16. december uden en bindende, international aftale.

Tilføjelse: Jeg er i tvivl om, hvilken indflydelse SAS' trussel om konkurs i november 2012 fik på dansk trafikpolitik. I den uge i efteråret 2012 opdagede jeg, at en dansk regering næppe vil føre en politik, der truer SAS, uanset hvordan regeringen er sammensat.

"En jernbane i vækst" (2009) - edit

af Bent Larsen, Kalundborg, 19/2 2014, 17:29 (3939 dage siden) @ BoergeOf61

Hej
Jeg har heller ikke læst den, men under flere nyheder står der at Pia Olsen Dyhr er transportminister, så siden er ikke lige opdateret.
vh
Bent Larsen

Avatar

"En jernbane i vækst" (2009) - edit

af BoergeOf61, Randers C, 19/2 2014, 22:10 (3939 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu har jeg læst lidt i debatoplægget.
På s. 15 står, at "Målet om en Timemodel mellem de store byer" var aftalt. Jeg troede, den blev aftalt i 2013.

Den borgerlige regerings tanker om financiering af timemodellen gik tankerne i retning af:
"En blandt flere modeller til realisering af Timemodellen kunne være et selskab, som får ansvaret for at etablere de nødvendige baneanlæg mellem København og Aalborg.
I en mere vidtgående variant får selskabet opgaven med at finansiere de resterende
anlæg gennem efterfølgende udlicitering af retten til drive de hurtige tog."

Andre afsnit af debatoplægget handler om konkurrence. Der er ingen entydige konklusioner.

"En jernbane i vækst" (2009) - edit

af steenth, 21/2 2014, 01:55 (3937 dage siden) @ BoergeOf61

Nu har jeg læst lidt i debatoplægget.
På s. 15 står, at "Målet om en Timemodel mellem de store byer" var aftalt. Jeg troede, den blev aftalt i 2013.

Timemodelen har været politik længe før. Trafikforliget fra 2009 arbejder med det, men finansieringen var ikke plads på det tidspunkt, fordi undersøgelser af mulige projekter skulle første komme i 2013. At regeringen startet en proces uden for den store forligskreds fra 2009 - det er spind fra deres side ved at tilsætte en finansering som var uspiselig for Venstre og de konservative.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak