Det er gode og realistiske betragtninger, du der kommer med, Fysiker. Derfor synes jeg også, at det er i brugernes interesse, at så mange købstransaktioner som muligt lægges over i rejsekortet. Men det generer åbenbart ikke de politiske beslutningstagere, der agerer, så de skaber et for kunderne besværligt og uoverskueligt miskmask af gammel og ny billeteringsteknologi. Skoleeksemplet herpå er, at rejsekortet fra starten slet ikke indeholdt et periodekort. I stedet skulle mængderabatten gøre priserne attraktive for pendlerne, og det kunne man også have gjort for det store flertal af pensionisternes vedkommende. Periodekortet kom ført til senere, da der var nogle politikere, som begyndte at blande sig i produktudviklingen og anskuede pensionistkortet som et pendlerprodukt, hvad det kun i ganske få tilfælde benyttes som. De fleste pensionister benytter deres periodekort til lejlighedsvise rejser til forskellige destinationer, dvs. som et klippekort. Det er ikke noget universelt, at pensionister skal have rabat i form af et periodekort. I hovedstadsområdet kunne man lige så godt have solgt pensionistklippekort i stedet for periodekort (det gør man i andre regioner), og hos DSB har man historisk set heller ikke haft pensionist-periodekort, men 65-billetter.
Periodekortet bør efter min mening afskaffes helt (især når man alligevel skal checke ind og ud). Kortet er prissat på baggrund af et skønnet antal rejsedage pr. måned med to enkeltrejser pr. dag, og der ydes en pænt stor mængderabat under behørig hensyntagen til konkurrencesituationen (tog kontra bil). Det er et absolut mindretal af pendlerne, der rejser ret meget mere end det skønnede, men de der gør det, vil naturligvis gerne have deres merforbrug betalt af andre.
Hvad angår pensionisterne, så er det givetvis et mindretal, der rejser mere end et par gange om ugen. Et Periodekort Pensionist Alle zoner i Hovedstadsområdet koster 560,00 i kvartalet, dvs. 186,67 kr. om måneden. Jeg kan ikke se, hvorfor man ikke skulle kunne imødekomme dette lave prisniveau med en stor mængderabat på enkeltrejser, som tilgodeser den altovervejende del af pensionisterne. Ganske vist så kommer det fåtal af pensionister, der rejser meget hyppigt, så til at betale mere, end de gør i dag, men omvendt så er der nok også en del pensionister, der ikke udnytter rejsepotentialet i deres periodekort fuldt ud, som vil være glade for, at de dermed ikke skal betale for de andres forbrug.
Jeg synes, at det virker totalt oldnordisk, om alle den kollektive trafiks billetkøbstransaktioner skal kunne foretages fuldautomatisk via rejsekortet, men i stedet delvist skal ske i form af papirbilletter eller sågar i form af to forskellige rejsekort ("periodekort" + alm. rejsekort), som det en overgang var på tale. I så fald kan jeg kun give kritikerne af kortet ret i, at det er et dårligt produkt. Som udgangspunkt er rejsekortet landsdækkende (bortset fra de trafikselskaber, hvor politikerne ikke har kunnet nosse sig sammen til at gå med i fællesskabet), og så bør der ret beset ikke eksistere nogen tilkøbsproblematik overhovedet. Tilkøbsproblematikken eksisterer kun i kraft af, at man fra politisk side øsnker at bevare et geografisk afgrænset kortprodukt. Alt bør ideelt set ligge i rejsekortet, som det fra starten var hensigten, og problemer som tilkøb eksisterer kun i kraft af, at visse kategorier af politikere og brugere ønsker at opretholde et rodet og besværligt sammensurium af gammelt og nyt. Kort sagt: Uden periodekort, intet tilkøbsbøvl. KISS!At så selvsamme politikere samtidig kritisere resultatet af deres eget bagstræb for at være et dårligt produkt, det forekommer mig at være ret ubegavet, men det er vel, hvad man kan forvente sig fra den kant.