Find et afsnit (Generelt)
Hvem finder først det nye store afsnit på Jernbanen.dk?
--
Hvem finder først det nye store afsnit på Jernbanen.dk?
--
Hvem finder først det nye store afsnit på Jernbanen.dk?
Enten 'Kilder' eller 'Ofte Stillede Spørgsmål'
Skulle det måske være Jernbanebutikken
Har ikke lagt mærke til linien før
Peter
Det var da et meget godt spørgsmål for det får en til at opdage noget man måske ikke har set før. Jeg er i tvivl, men det er selvfølgelig også et spørgsmål om hvad man bruger siden til. Jeg har ikke før lagt mærke til "Jernbaneleksikon", men "Kilder" eller "Ofte Stillede Spørgsmål" er i mine øjne også et godt bud, især fordi de mangler i forum-menuen, men ikke i forsidens menu
Norske lokomotiver http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=46&n=norske-lokomotiver :)
--
Mvh Mikkel
Norske lokomotiver http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=46&n=norske-lokomotiver :)
Norske lokomotiver er det rigtige svar. Det er et lille projekt, jeg har arbejdet på i en 5 måneders tid og som nu er så langt, at jeg godt vil være bekendt at vise det frem.
Data og tegninger er på plads og nu mangler der "kun" en masse billeder. Det er så her, at du kommer ind i billedet, idet mit eget arkiv er yderst sparsomt mht. norske billeder. Ligger du inde med billeder af norske maskiner som du gerne vil dele med andre, så send dem gerne til redaktionen på den sædvanlige adresse.
Jeg vil i mellemtiden klargøre de få billeder, jeg selv har på lager.
--
Jeg har lidt fra Trondheim hvor jeg var forbi i maj 1995 og her var det bestemt ikke sommerligt:
Di3 619 + Di3 616 med godstog i Ranheim nær Trondheim 16-05-1995.
Di3 624 og Di3 611 i Trondheim 15-05-1995.
Di3 611 i Trondheim 15-05-1995.
Di3 624 + Di3 611 med godstog i Trondheim 15-05-1995.
--
Jeg har lidt fra Trondheim hvor jeg var forbi i maj 1995 og her var det bestemt ikke sommerligt:
Fine billeder. Dem kunne jeg godt bruge i kopi på den sædvanlige mailadresse.
--
Jeg kan lige tilføje, at da jeg alligevel skulle tegne NSB Di5 så kunne jeg lige så godt tegne originalen DB V60. Da jeg nu havde en tegning af DB V60 men intet sted at gøre af den, så "kom jeg til" at indtaste samtlige 951 stk. DB V60 i databasen. Denne model blev leveret fra en række forskellige tyske fabrikker, så det har pyntet på byggelisterne fra bl.a. disse producenter:
Maschinenbau Kiel AG
Lokomotiv- und Waggonbaufabrik Krupp
Krauss-Maffei GmbH
Gmeinder & Co
Klöckner-Humboldt-Deutz AG
--
Hvor har du denne tal fra? 951 stk. Mig bekendt har de kun lavet 942 stk DB V60 serie
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60
det siger wiki og min lille smart bog også med titlen Das grosse Handbuch deutscher Lokomotiven" fra Klaus-J. Vetter
Enig. Alle kilder, jeg kender til, siger 942.
Jan
Hvor har du denne tal fra? 951 stk. Mig bekendt har de kun lavet 942 stk DB V60 serie
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60
det siger wiki og min lille smart bog også med titlen Das grosse Handbuch deutscher Lokomotiven" fra Klaus-J. Vetter
Nu har jeg været databasen igennem tre gange og har fundet 8 dubletter dvs. maskiner, der var omnummereret og derfor optrådte to gange i databasen. Jeg er derfor nu nede på 943 maskiner og ved ikke, hvilken maskine, der "er for meget". Her er regnestykket:
--
Hvor har du denne tal fra? 951 stk. Mig bekendt har de kun lavet 942 stk DB V60 serie
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60
det siger wiki og min lille smart bog også med titlen Das grosse Handbuch deutscher Lokomotiven" fra Klaus-J. Vetter
Nu har jeg været databasen igennem tre gange og har fundet 8 dubletter dvs. maskiner, der var omnummereret og derfor optrådte to gange i databasen. Jeg er derfor nu nede på 943 maskiner og ved ikke, hvilken maskine, der "er for meget". Her er regnestykket:
Tror det er den her: http://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=V+60+028&nav=140615...
Mvh. Ole
Hvor har du denne tal fra? 951 stk. Mig bekendt har de kun lavet 942 stk DB V60 serie
https://en.wikipedia.org/wiki/DB_Class_V_60
det siger wiki og min lille smart bog også med titlen Das grosse Handbuch deutscher Lokomotiven" fra Klaus-J. Vetter
Nu har jeg været databasen igennem tre gange og har fundet 8 dubletter dvs. maskiner, der var omnummereret og derfor optrådte to gange i databasen. Jeg er derfor nu nede på 943 maskiner og ved ikke, hvilken maskine, der "er for meget". Her er regnestykket:
Tror det er den her: http://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=V+60+028&nav=140615...
Damn - der slog du mig med 5 minutter. Jeg er imponeret. Jeg har lige selv fundet den (kan jeg sagtens påstå). På wikipedia fandt jeg antallet af maskiner pr. fabrik og kunne konstatere, at det var i Krupp-listen, jeg havde en for meget. Fat i Mertes Lieferliste over Krupp og opdage, at Krupp 4042/1960 blev født som 60028 for senere at blive til 60618 - bingo!
Nu slipper jeg for at ligge søvnløs i nat og spekulere over den pokkers maskine.
--
- Emnet "Lokomotiv-Fabrikker" - det synes jeg ikke at have set før!
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
- Emnet "Lokomotiv-Fabrikker" - det synes jeg ikke at have set før!
Det har ligget der i mindst 7 år.
--
Hej
kommer der på et tidspunkt i fremtiden også motorvogne (benzin/diesel/el) på såvel 'Svenske loks' og 'Norske loks'? Ved godt det er en noget mere omfattende og kompleks historie, specielt i Sverige...men kunne nu være meget spændende
og en lillebitte fejl i indledningen på 'Norske loks'. De første el-lokomotiver i Norge var ikke hos Ofotbanen i 1923 (EL3 & EL4), men med ombygningen til normalspor + el-drift på Oslo-Drammen banen i 1922 (EL1 & EL2)
MVH
Mikael Andersen
kommer der på et tidspunkt i fremtiden også motorvogne (benzin/diesel/el) på såvel 'Svenske loks' og 'Norske loks'? Ved godt det er en noget mere omfattende og kompleks historie, specielt i Sverige...men kunne nu være meget spændende
Måske.
og en lillebitte fejl i indledningen på 'Norske loks'. De første el-lokomotiver i Norge var ikke hos Ofotbanen i 1923 (EL3 & EL4), men med ombygningen til normalspor + el-drift på Oslo-Drammen banen i 1922 (EL1 & EL2)
Tak, jeg retter.
--
Godt initiativ, Tommy!
Lidt norsk findes da i arkivet, skal "blot" hældes i scanneren. Ét billede er dog umiddelbart grydeklart:
NSB Bm 65 58 i Bergen, 31.05.1981 (nm).
M.v.h.
Niels
Husk forresten dette fine indslag om diesellokomotiver til Rjukanbanen: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=742 .
M.v.h.
Niels
Husk forresten dette fine indslag om diesellokomotiver til Rjukanbanen: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=742 .
Ja, den har jeg allerede suget information ud af.
--
Lige et par NSB-loko.
Ål 4/10 1994.
Bergen 6/10 1994.
Bergen 6/10 1994
Mvh
Georg
EL 12 2120 Narvik 11/9 1985.
EL 16 2215 Oslo S maj 1987.
Mvh
Georg
Di 3.630 i Storlien 1994.
Mvh
Georg
Fra Kiruna 1994, El15 2196 og 2191.
Mvh
Georg
DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus. Pris 380 kr.
Læs mere