Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?
Hamburgs lufthavn burde nok blande sig helt udenom. Udover det ikke er en hovedlufthavn, minder CPHs tanker meget om Deutsche Bahns og nogle europæiske landes tanker og samspil mellem tog og rutefly i bl.a. Frankfurt og Düsseldorf. Göteborgs to lufthavne er heller ikke hovedlufthavne, så vidt jeg ved.
I en søgning på 'Hovedlufthavn' fandt jeg kun eksempler fra udlandet, så som Taiwan, Nairobi og Warszawa.
Hvem definerer, hvad der er en 'Hovedlufthavn'?
I artiklen Airline Hub på wikipedia, er i hvert fald Gøteborg - Landvetter lufthavn nævnt ud for SAS, men der er ikke rigtigt nogle kilder på, hvad der er 'Hubs'.
Hvis lufthavnen er indrettet, så det er nemt og bekvemt at komme til flyet, så burde flyselskaberne oprette ruterne, så det er mest profitabelt for dem. (Det vil sige hvor de kan få flest passagerer).