Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

københavnslufthavn (Trafikpolitik)

af gæst, 30/1 2014, 13:25 (3959 dage siden)

Københavnslufthavne har i dag offentlig gjort en strategi frem mod at blive en lufthavn men op mod 40 millioner passagere årligt
i denne plan er der også et ønske om udbygning af kastrup station med højhastighedsspor disse er iflg. planen placeret bag Hilton hotel


http://www.cph.dk/om-cph/profil/expanding-cph/

københavnslufthavn

af LasseG, 30/1 2014, 14:54 (3959 dage siden) @ gæst

Københavnslufthavne har i dag offentlig gjort en strategi frem mod at blive en lufthavn men op mod 40 millioner passagere årligt
i denne plan er der også et ønske om udbygning af kastrup station med højhastighedsspor disse er iflg. planen placeret bag Hilton hotel

De ligger bare der hvor spor 11 og 12 ligger i dag, så desværre ikke de store visioner som de har på dette punkt. Man kunne have håbet på mere:(

Avatar

københavnslufthavn

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/1 2014, 13:49 (3958 dage siden) @ LasseG

De ligger bare der hvor spor 11 og 12 ligger i dag, så desværre ikke de store visioner som de har på dette punkt. Man kunne have håbet på mere:(

Nu har jeg ikke nærstuderet materialet, så jeg ved ikke hvor meget de har haft BaneDanmark med i arbejdet, men det er jo i høj grad andre end Lufthavnen der skal betale, så de har vel ikke villet være alt for visonære på andres vegne?
Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Avatar

københavnslufthavn

af BoergeOf61, Randers C, 31/1 2014, 14:01 (3958 dage siden) @ Michael Deichmann

Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?

Hamburgs lufthavn burde nok blande sig helt udenom. Udover det ikke er en hovedlufthavn, minder CPHs tanker meget om Deutsche Bahns og nogle europæiske landes tanker og samspil mellem tog og rutefly i bl.a. Frankfurt og Düsseldorf. Göteborgs to lufthavne er heller ikke hovedlufthavne, så vidt jeg ved.

københavnslufthavn

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 31/1 2014, 17:21 (3958 dage siden) @ BoergeOf61

Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?


Hamburgs lufthavn burde nok blande sig helt udenom. Udover det ikke er en hovedlufthavn, minder CPHs tanker meget om Deutsche Bahns og nogle europæiske landes tanker og samspil mellem tog og rutefly i bl.a. Frankfurt og Düsseldorf. Göteborgs to lufthavne er heller ikke hovedlufthavne, så vidt jeg ved.

I en søgning på 'Hovedlufthavn' fandt jeg kun eksempler fra udlandet, så som Taiwan, Nairobi og Warszawa.
Hvem definerer, hvad der er en 'Hovedlufthavn'?

I artiklen Airline Hub på wikipedia, er i hvert fald Gøteborg - Landvetter lufthavn nævnt ud for SAS, men der er ikke rigtigt nogle kilder på, hvad der er 'Hubs'.

Hvis lufthavnen er indrettet, så det er nemt og bekvemt at komme til flyet, så burde flyselskaberne oprette ruterne, så det er mest profitabelt for dem. (Det vil sige hvor de kan få flest passagerer).

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

københavnslufthavn

af Fysikeren, 31/1 2014, 17:42 (3958 dage siden) @ BlackThorneDK

Der er jo ingen faste definitioner på, hvad hubs, focus city eller hovedlufthavne er. Men kigger man på ruteudbuddet og transfertrafikken, så er der ingen tvivl om, at København slår Oslo, Stockholm, Göteborg og Hamburg.

Københavns Lufthavn er naturligvis interesseret i at tiltrække flyruter og passagerer, og søger åbenbart derfor, at gøre det nemmere at tage toget til lufthavnen, hvilket vel egentlig er fornuftigt nok. Netop Göteborg og Hamburg er det ikke urealistisk på sigt at kunne nå på tre timer med tog fra lufthavnen. SAS' interkontinentale fly har en tendens til at komme lidt i myldretider (hint: tidszoner), så måske man kunne koordinere disse med hurtigtog til Hamburg? Det kunne jo være den slags tanker de går med.

Avatar

københavnslufthavn

af BoergeOf61, Randers C, 31/1 2014, 18:50 (3958 dage siden) @ BlackThorneDK

Hvem definerer, hvad der er en 'Hovedlufthavn'?

Jeg mener, både 'hub' og 'hovedlufthavn' bruges om Kastrup Lufthavn, og opfatter 'hovedlufthavn' som et dansk ord for hub.
Et spørgsmål er så, om Landvetter er et knudepunkt for SAS' ruter. Fx. kan ses på sas.dk, at fra Göteborg til London har SAS to direkte afgange men flere rejseruter med mellemlanding i Kastrup el. Arlanda. Det fortæller mig, at Kastrup fungerer som hub for Göteborg.
Landvetters hjemmeside antyder heller ikke, Landvetter er hub el. hovedlufthavn. SAS har mest afgange til Kastrup og Arlanda.

Hvis lufthavnen er indrettet, så det er nemt og bekvemt at komme til flyet, så burde flyselskaberne oprette ruterne, så det er mest profitabelt for dem. (Det vil sige hvor de kan få flest passagerer).

Det gør de jo nok, men en nutidig europæisk filosofi er, at rejsende på lange distancer helst skal vælge tog på regionale strækninger inden for Europa.
Det minder mig om denne engelsksprogede artikel, jeg fik et link til på Facebook. Den handler om et nyt samarbejde mellem Eurostar og Deutsche Bahn.

københavnslufthavn (OT: Hub)

af OLL, Ballerup, 2/2 2014, 01:55 (3957 dage siden) @ BlackThorneDK

Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?


Hamburgs lufthavn burde nok blande sig helt udenom. Udover det ikke er en hovedlufthavn, minder CPHs tanker meget om Deutsche Bahns og nogle europæiske landes tanker og samspil mellem tog og rutefly i bl.a. Frankfurt og Düsseldorf. Göteborgs to lufthavne er heller ikke hovedlufthavne, så vidt jeg ved.


I en søgning på 'Hovedlufthavn' fandt jeg kun eksempler fra udlandet, så som Taiwan, Nairobi og Warszawa.
Hvem definerer, hvad der er en 'Hovedlufthavn'?

I artiklen Airline Hub på wikipedia, er i hvert fald Gøteborg - Landvetter lufthavn nævnt ud for SAS, men der er ikke rigtigt nogle kilder på, hvad der er 'Hubs'.

Hvis lufthavnen er indrettet, så det er nemt og bekvemt at komme til flyet, så burde flyselskaberne oprette ruterne, så det er mest profitabelt for dem. (Det vil sige hvor de kan få flest passagerer).

Et hub defineres ud fra om et selskab har sit knudepunkt der, og hvis vi tager SAS som eksempel, så har selskabet 3 hubs: OSL, CPH og ARN, hvor de samler alle deres indenrigs- og fastlandsruter hvor du så kan skifte til de internationale ruter. JetTime og DAT samarbejder med SAS om at skabe forbindelser mellem indenrigsruter fra små lufthavne og så samles de alle et sted, hvor på SAS overtager passagerenes rejse.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

københavnslufthavn

af LasseG, 31/1 2014, 15:25 (3958 dage siden) @ Michael Deichmann

De ligger bare der hvor spor 11 og 12 ligger i dag, så desværre ikke de store visioner som de har på dette punkt. Man kunne have håbet på mere:(

Nu har jeg ikke nærstuderet materialet, så jeg ved ikke hvor meget de har haft BaneDanmark med i arbejdet, men det er jo i høj grad andre end Lufthavnen der skal betale, så de har vel ikke villet være alt for visonære på andres vegne?

Hvorfor ikke? - dette er en vision, så kan man jo gå på kompromis bagefter.

Signalet er at de håber på højhastighedstog fra Hamborg og Oslo skal føde passagerer til CPH - hvad Oslo, Gøteborg og Hamborg Lufthavne mener om det skal jeg lade være usagt.... men signalet til DSB (og andre operatører) og BaneDK er jo klart nok, så det er vel et oplæg til dialog?

Desværre syntes jeg det er uambitiøst når sporene ikke er det mindste ændret i forhold til de planer der allerede er for stationen. Man ændre lidt på arealet mellem sporene men ellers ikke.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak