Så kommer der flere Øresundstog? (Trafikpolitik)
Den 16. maj 2013 aftalte regeringen, DF og EL at der skulle indkøbes nye EL-togsæt (samt nogle supercykelstier). Her er kilden:
http://www.trm.dk/~/media/Files/Politiske%20aftaler/Aftale%20om%20supercykelstier%20mv%...
På side 2 står der:
Indkøb af nye eltogsæt
Parterne har med aftalen af juni 2012 afsat 1,2 mia. kr. eksklusiv driftsomkostninger til køb af ca. 15 nye eltog for at sikre en kapacitetsudvidelse i el-togtrafikken. Parterne noterer sig, at DSB nu igangsætter en proces med henblik på at udmønte aftalen gennem indkøb af nye Øresundstogsæt. Parterne lægger vægt på, at den størst mulige kapacitetsudvidelse realiseres inden for den afsatte ramme, og noterer sig, at DSB i efteråret 2013 vil give forligskredsen en status for indkøbet, herunder antal togsæt, der kan indkøbes for den afsatte beløbsramme. Parterne vil på den baggrund tage endelig stilling til, om købet skal realiseres, eller om midlerne skal disponeres til et andet formål.
Nu er efteråret 2014 jo gået hen og blevet til snevinter 2014 uden at der tilsyneladende er sket noget. Men så ser det det ud til at der sker noget. På den svenske "søsterside" står der følgende:
Nybeställning av X31/ET på gång
Under hösten diskuterades en dansk nybeställning av cirka 15 ET för trafik på Kystbanen. När det visade sig att statsanslaget skulle täcka även moms blev resultatet att antalet erhållna fordon skulle minska och det hamnade en del grus i beslutsprocessen. Samtidigt förekom uppgifter om ett "letter of intent" på svenska sidan som skulle medföra en större beställning och därmed lägre styckpris (flera fordon för tillgänglig totalsumma).
Nu tycks man vara på gång att fatta beslut om beställning av ett antal nya X31/ET. På nästa möte har kollektivtrafiknämnden i Region Skåne ett beslut på dagordningen. Den avser beställning av 4 nya X31K till Skånetrafiken. Av handlingarna framgår att Hallandstrafiken behöver 2 nya X31K och att danskarna skall beställa cirka 10 nya ET. Sedan kan man spekulera i om planerna på Öresundståg på Kust-till-kust resulterar i fordonsbeställningar även där.
Kilden er her: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=806325
Hvis det ellers er forstået korrekt er de 15 danske togsæt blev til 10 togsæt pga. noget med moms. Det lyder ikke betryggende. Er der nogen der har en mere detaljeret viden om denne togbestilling?