Sønderborg 26. maj 1960 (Generelt)
--
Horst
bahnen-im-norden.de
--
Horst
bahnen-im-norden.de
Sønderborg <> Mommark ; Tjenestekøreplan 1959 fra 31 maj
mere her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=33.0 - betinger log-in
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
--
Horst
bahnen-im-norden.de
Da tror jeg, det var tog 148 om billedet nu viser et tog mod fotografen fra Mommark Færge.
Er Motorvognen en Mp? Jeg er mere vandt til at skelne mellem hhv. Mx og My end mellem Mo og Mp ...
--
Horst
bahnen-im-norden.de
Da tror jeg, det var tog 148 om billedet nu viser et tog mod fotografen fra Mommark Færge.
Er Motorvognen en Mp? Jeg er mere vandt til at skelne mellem hhv. Mx og My end mellem Mo og Mp ...
Ja! - det er en Mp.
Mvh.
Poul.
tkpl 31 Sønderborg - Mommark - 1960
fra togplan 6 - 1960
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Da tror jeg, det var tog 148 om billedet nu viser et tog mod fotografen fra Mommark Færge.
Er Motorvognen en Mp? Jeg er mere vandt til at skelne mellem hhv. Mx og My end mellem Mo og Mp ...
SÅ vidt jeg ved er der 3 forsekelle, som er lette at se:
MO har store koblingsdåser på fronten til styreledninger, det har MP ikke
MO har vandret delte sidevinduer - MP har udelte sidevinduer
MO har 3+2 eller 2+2 aksler, MP har 3+3
Jeg fik efterhånden også ideen, at der findes masser af billeder af både MO og MP her på jernbanen.dk.
Var den øverste frontlygte ved MP altid lille mens det var stor og indbygget ved MO?
--
Horst
bahnen-im-norden.de
Jeg fik efterhånden også ideen, at der findes masser af billeder af både MO og MP her på jernbanen.dk.
Var den øverste frontlygte ved MP altid lille mens det var stor og indbygget ved MO?
Mp havde ikke indbygget toplanterne som Mo.
Mvh.
Poul.
Lige modsat havde de 12 første MO fra 1935 og de 10 fireakslede MO fra 1936 den lille traktorlygte nederst, men disse blev senere udskiftet med den store lanterne, som blev indført som standard fra og med MO 281 i 1938.
Venlig hilsen
Jens Møller
--
Jens MO-Møller
Da tror jeg, det var tog 148 om billedet nu viser et tog mod fotografen fra Mommark Færge.
Er Motorvognen en Mp? Jeg er mere vandt til at skelne mellem hhv. Mx og My end mellem Mo og Mp ...
SÅ vidt jeg ved er der 3 forsekelle, som er lette at se:MO har store koblingsdåser på fronten til styreledninger, det har MP ikke
MO har vandret delte sidevinduer - MP har udelte sidevinduer
MO har 3+2 eller 2+2 aksler, MP har 3+3
Passagerafdelingen i "den kolde ende" af MP har 4 vinduer, hvoraf de yderste er smallere. MO af 1800 serien har 3 vinduer i denne afdeling der alle er lige brede. MO af 1900 serien havde på dette tidspunkt alle rejsegodsrum bag førerrumet i "den kolde ende".
Forøvrigt mener jeg ikke at MO måtte køre på Mommarkbanen pga akseltrykket.
Efterhånden har jeg fundet ud af, at de rejsende denne himmelfartsdag nok kom over grænsen med Nord-Expressen. Senere var der lidt tid i Sønderborg og så var der igen et opholdt i Mommark Færge, inden man nåede en færge fra Nyborg over Storebælt inden det blev mørkt.
Takket rundremisen kan det her være tiderne:
Tinglev ank 13.08 36 Nord-Express (ankomst Nyborg Fgh 15.47)
Tinglev afg 13.30 411
Sønderborg H ank 14.26
Sønderborg H afg 14.35 1155
Mommark Færge ank 15.13
Mommark Færge afg 16.30 Færge 161
Fåborg ank 17.55
Fåborg afg 18.10 161
Nyborg Fgh ank 19.09
Men så var der ikke nogen tid tilovers til et billede i Sønderborg jernbanegade. Et eller andet passer ikke ...
For det var vel ikke muligt at tage et billede af tog 1155 og så nå samme tog fra bystationen kl. 14.40?
--
Horst
bahnen-im-norden.de