troljer
har prøvet at lede efter troljer inde på jernbanen.dk, men kan ikke finde noget
har prøvet at lede efter troljer inde på jernbanen.dk, men kan ikke finde noget
Netop er godt eksempel på, at den enkelte måske ikke har meget, om noget,
--men sammen kunne man gøre meget.
Der er i hvert fald een trolje på siden: http://evp.dk/index.php?page=soro-station et godt stykke nede på siden, --men hvis de nu var samlet eet sted ! ! !
Erik V. Pedersen.
www.evp.dk
Hej.
Der er lidt lister over troljer, svellestoppere osv. her.
http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/indexx.htm
Håber det hjælper lidt.
Glemte lige at skrive, du skal gå ind under salgsafdelingen, derefter projekt Motortroljer og sporbygningsmateriel.
En enkelt kan jeg da bidrage med i farten:
DSB Trolje nr. 16 i Holte, december 1958 (nm).
Ét af mine meget tidlige jernbanefotos....
M.v.h.
Niels
Det var dog et herligt billede fra min hjemby. Der kommer i det hele taget mange fantastiske billeder frem på det her forum.
Jeg ved ikke hvornår de troljer du leder efter skal være fra? - men her er nogle billeder af troljer.
Trolje 52 Slagelse 2009
Trolje 118 Næstved 2009
Trolje 156 Århus 2006
Trolje 218 Århus 2006
Trolje 223 Slagelse 2009
Trolje 408 Odense 2009
Trolje 418 Roskilde 2009
Trolje 753 Vejle 2009
Måske de her kan bruges.
Skagensbanens hjemmebyggede trolje, Skagen juni 1988 (nm).
Lokalbanens nyrenoverede MT 105 (ex DSB 91), Hårlev 12.07.2002 (GN/nm).
Østbanen MT 104 (ex DSB 150), Hårlev 12.07.2002 (GN/nm).
M.v.h.
Niels
Skagensbanens hjemmebyggede trolje, Skagen juni 1988 (nm).
uhm en dejlig trolje.. startede bare man kiggede på den.. en skam den ikke er i skagen mere.. nogle der ved hvor den er nu?
Med venlig hilsen
Mads
Et billede af trolje 69 i Struer, taget 25. nov. 2010:
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
På Museumsbanens åbningsdag tog jeg bl.a. dette billede:
Lollandsbanens hjemmebyggede Volvo-trolje, Maribo 10. juni 1962 (nm).
M.v.h.
Niels
Også kaldet "Østbilen" - hvem ved hvorfor?
Ole-Jørn
På Museumsbanens åbningsdag tog jeg bl.a. dette billede:
Lollandsbanens hjemmebyggede Volvo-trolje, Maribo 10. juni 1962 (nm).M.v.h.
Niels
Det nørdede spørgsmål er selvfølgelig: hvilken vogn var udgangspunkt for denne Volvo-model?
Til brug for baneafdelingens forskellige arbejdsopgaver er ældre vogne igennem tiderne blevet indrettet til værksteds- og tjenestevogne, men denne mærkværdige ”Østpil” var et rent ”gadekryds”. Monstrummet var sammensat af motor og førerhus fra en gammel Volvo-lastbil, hvor der blandt andet var påmonteret vanger og puffer fra en godsvogn og hjul fra en skinnebus for at kunne anvendes som motortrolje med plads til 2-3 mand i førerhuset. Navnet på køretøjet var for så vidt logisk nok, idet lastbil-delene stammede fra en vognmand Østen i Hillested nær Maribo.
Som fabriksny fil LJ leveret denne "JøLeMo-standardtrolje":
LJ MT 1, Maribo 04.07.1983 (nm).
M.v.h.
Niels
LJ MT 1, Maribo 04.07.1983 (nm).
- Jeg kan nævne en sjov detalje med den volvo-bus som er i venstre side af billedet, der er en fhv. Buschauffør som er medlem af Volvo 210 Klub Odsherred der har en af de gamle Volvo-busser fra netop Lollandsbanen, om han stadig bruger den til særraangementer ved jeg ikke, men jeg har set den i Nykøbing Sjælland et par gange.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
der er en fhv. Buschauffør som er medlem af Volvo 210 Klub Odsherred der har en af de gamle Volvo-busser fra netop Lollandsbanen, om han stadig bruger den til særraangementer ved jeg ikke, men jeg har set den i Nykøbing Sjælland et par gange.'
Yep, det er denne her: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=2282 .
M.v.h.
Niels
Denne har vi "snakket om" før:
GDS M 5, Gørløse juni 1971 (nm).
GDS-HFHJ ombyggede en ex-DSB stoppemaskine (hvilken ?) til trolje:
GDS-HFHJ MT 6, Hundested 19.02.1978 (nm).
GDS-HFHJ modtog - ligesom LJ - en fabriksny "JøLeMo-standardtrolje":
GDS-HFHJ MT 7, Kregme 08.08.1981 (nm).
Den unge herre er Munch junior. Da var han rimelig toginteresseret. Men kort tid efter fik han en Commodore-64, og i dag er han civilingeniør med IT som fagområde......
Bedste hilsener
Niels
Fra Lollandsbanen og Museumsbanen.
MBJ MT1 fra Maribo på drejeskiven i Nakskov.
© Jan Pedersen.
LJ MT1 + 2 ved remisen i Nakskov. 24/2 2006.
© Jan Pedersen.
LJ MT 3 skal på prøvetur, de venter bare lige på Leif, de holder i Nakskov. 27/2 2007.
© Jan Pedersen.
LJ MT 4 med banefolk ligger skinner på plads i Maribo. 5/3 2007.
© Jan Pedersen.
Odderbanen anvendte en ex-DSB sideretter (Plasser & Theurer 1966, ex DSB "Ret 1", til HHJ 1976):
HHJ R 1 i Odder, 01.08.1982 (nm).
I 2009 påtraf jeg denne:
HHJ Trolje, Odder 05.04.2009 (nm).
Hvem kender nærmere til dens herkomst?
Den ved Deutsche Bundesbahn ret udbredte "Robel-trolje" fandt 1981 også vej til DK (via Krupp):
HHJ R 2 med anhænger i Odder, 01.08.1982 (nm).
Den videresolgtes i 1986 til OHJ-HTJ:
OHJ-HTJ 68 august 1989 - hvorhenne ? - (nm).
..... hvor den bl.a. fik førerhuset udbygget til fuld bredde.
Også et eksemplar fandt vej til LNJ - i 1982 (ligeledes via Krupp):
LNJ MT 1 på Mølleåbroen primo 1991 (nm).
Det var ex DB SK-Wagen 51-9311-512, som i 1987 også fik sit førerhus gjort bredere.
Mølleåbroen på LNJ var her under forstærkning, og medens banen var spærret, kørte Østbanen togerstatningsbus Ørholm-Nærum.
Bedste hilsener
Niels
Foruden OHJ og VNJ byggede også Østbanen en skinnebus om til motortrolje:
ØSJS MT 102 i Hårlev, 24.07.1980 (nm).
ØSJS MT 102 blev ved en revision i 90'erne malet arbejdskøretøj-gul over det hele.
OHJ 43 blev diskuteret *her*.
M.v.h.
Niels
Hej "togfyr",
Du, som startede dette emne, var det interessant?
For den store interesse affødte emnet da vist ikke hos forums læsere - at dømme efter det relativt begrænsede antal hits, der ramte de enkelte billedindlæg.
Nå, vi blev jo også hurtigt "spammet om på side 2" .....
Derfor kun et sidste billede fra mig:
DSB Trolje 209 (Plasser & Theurer) i Hillerød, 11.06.1977 (nm).
I det mindste håber jeg, Tommy og hans database "suger til sig" .
M.v.h.
Niels
Jeg har også med stor iver siddet og kigget på de forskellige billeder af troljer som folk har lagt ud på denne tråd.
Men jeg tror at det som togfyr efterlyser, er en database med troljer herinde. Jeg har selv haft kigget vidt og bredt efter en herinde på denne ellers fremragende side, men heller ikke kunne finde noget. Det kan jo selvfølgelig også være at vi ikke har kigget de rigtige steder, men så er der nok en flink sjæl der kan hjælpe os på vej..
Men jeg tror at det som togfyr efterlyser, er en database med troljer herinde. Jeg har selv haft kigget vidt og bredt efter en herinde på denne ellers fremragende side, men heller ikke kunne finde noget. Det kan jo selvfølgelig også være at vi ikke har kigget de rigtige steder, men så er der nok en flink sjæl der kan hjælpe os på vej.
Det har desværre nok lange udsigter med troljer og andre arbejdskøretøjer på Jernbanen.dk. De næste par år er jeg fuldt optaget med de danske privatbaner (plus alt det løse ind imellem).
--
Det skal du skam heller ikke hører et ondt ord for Vi glæder os til at se resultaterne som det skrider frem Så må vi jo bare starte en tråd om troljer i ny og næ, for at for styret vores lyster
--
Den kan jeg sagtens huske. Min familie og jeg tog altid toget, og den var altid ét eller andet sted, på Holte Station
MVH
Svend Sandbæk
Regionstog MT 3 i Maribo, 02.06.2012 (nm).
Regionstog MT 4 i Maribo, 02.06.2012 (nm).
M.v.h.
Niels
Indenfor en måneds tid lægger jeg nogle fotos på af Køreledningstilsynets troljer i Hellerup i 1960'erne. (Hvis der ikke andre der har gjort det i mellemtiden). Neg. skal lige scannes først.
Hilsen fra Holger i Hedehusene
Glæder mig! Er jo kørt forbi dem så mange gange men fik aldrig taget billeder.
Nold
Trolje med nyt udseende:
Ravn Bane ApS trolje i Køge, 15.06.2014 (nm).
Jeg fik desværre ikke noteret EVN-nummeret, og på billedet kan kun læses 998692x1077.
Nogen her i forum kan givetvis kaste lys over denne ravnesorte troljes fortid?
M.v.h.
Niels
Ravn Bane ApS trolje i Køge, 15.06.2014 (nm).Jeg fik desværre ikke noteret EVN-nummeret, og på billedet kan kun læses 998692x1077.
99869281077-8
--
Ravn Bane ApS trolje i Køge, 15.06.2014 (nm).Jeg fik desværre ikke noteret EVN-nummeret, og på billedet kan kun læses 998692x1077.
99869281077-8
Er der nogen der ved, hvilken VKM-kode denne trolje er indregistreret under? Ravn Bane ApS er ikke at finde i den seneste VKM-liste.
--
A/S Storebælt har en del materiel, der indgår i vedligeholdelsen af jernbanedelen af Storebæltsforbindelsen, bl.a. denne OBW 100:
Alle fotos Halsskov, 23.09.2014 (nm).
M.v.h.
Niels
Aarsleff Trolje 70002 "Majbrit" (ex DSB 51) i Halsskov, 23.09.2014 (nm).
Regionstog MT 105 (ex Østbanen, ex DSB 91), Maribo 06.06.2015 (nm).
M.v.h.
Niels
Lokalbanen MT 105 (ex Østbanen, ex DSB 91) og trojlebivogn TB 106 (ex Østbanen, ex DB 01.0278), Hårlev 10.2005 (foto: JB-P, arkiv: nm).
Troljeanhængeren var indrettet til at bære et højttryks spuleaggregat vand/damp til rensning af tænd-/sluksteder og overkørsler, især i løvfaldstiden.
Lokalbanen MT 8 (ex Petri & Haugsted), Hårlev 10.2005 (foto JB-P, arkiv: nm).
Denne store Siemens-trolje (som ved ÖBB hedder Rottenkraftwagen Reihe X 627) var anskaffet af Petri & Haugsted og kom til Østbanens værksted i Hårlev for renovering af Deutz-motoren. Den blev afhændet til Lokalbanen (og siden overtoges Petri & Haugsteds jernbaneaktiviteter i øvrigt af Aarsleff Rail A/S).
Nogen, der kender troljens oprindelse?
M.v.h.
Niels
Tidligere i tråden var jeg inde på den ved Deutsche Bundesbahn så udbredte "Robel-trolje", hvoraf nogle få fandt vej til DK (HHJ og LNJ).
Desuden kom én til VLTJ:
VLTJ trolje MD 15 (med ladvogn) i Lemvig 26.07.1984 (nm).
Det drejer sig om ex DB Klv nr. 51.9218 af typen Klv 51 (R 11) fra 1964. Den kom til VLTJ ca. 1982 - sammen med ladvognen Kla 01.097 - under banens spormodernisering. Hvornår den forsvandt, ved jeg ikke, men i banens jubilæumsbog fra 1999 synes den afløst af ex DSB trolje nr. 139, ved VLTJ benævnt MT 51 (Meulengracht 1972).
Hvem kender troljens skæbne?
Bedste hilsener
Niels
Troljen kom på et tidspunkt til Videbækbane klubben, kom senere til en lade og henstod der i nogle år. Blev senere solgt til Struer jernbane klub, men den var for ringe og blev kort tid efter ophugget.
Billeder haves hvis der er interesse for det??????
Den videresolgtes i 1986 til OHJ-HTJ:
OHJ-HTJ 68 august 1989 - hvorhenne ? - (nm)...... hvor den bl.a. fik førerhuset udbygget til fuld bredde.
- Jeg vil ikke tillade mig at være 100 procent sikker, men foto-stedet ligner Højby Sjælland.
--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf
Tak for info! Kom gerne med billedbidrag m.v. til denne tråd!
Bedste hilsener
Niels
I den netop udgivne fortegnelse "Baneindex 2015/16 Rullende materiel og infrastruktur" fra DJK (s. 30) er Lokaltogs MT 8 fejlagtigt er opført som en 10 T Jølemo-trolje sammen med MT 7. Forskellen på de 2 troljer er imidlertid iøjnefaldende:
Lokaltog MT 8 og MT 7 i Kagerup, 28.08.2016 (nm).
Lokaltog MT 8 i Kagerup, 28.08.2016 (nm).
Datapladen for MT 8, kagerup 28.08.2016 (nm).
Lokaltog MT 7, 10 t Jølemo-trolje, Kagerup 28.08.2016 (nm).
M.v.h.
Niels
Diskussionen om 10 t troljer er fortsat i Jernbanehistorisk Forum.
M.v.h.
Niels
MHVJ KLV (ex OHJ 75, Schöma 1984) i Mariager 25.06.2017 (nm).
Troljen blev nærmere diskuteret i denne tråd.
M.v.h.
Niels
MjbaD Mt 52 (99 86 9681 052-7), Lemvig 15.09.2018 (nm).
Beklager det lave eftermiddagslys.
Men hvornår kom troljen til Midtjyske Jernbaner og hvorfra, hvornår er den bygget og af hvem? I et DJK "Bane index" har jeg set den opført som en "10 tons Jølemo trolje", men det er vist en smutter.
M.v.h.
Niels
Svar på spm. findes i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=43539 .
Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.
Læs mere