Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Georg Schmidt, 21/1 2011, 17:18 (5054 dage siden)

Efter ulykken ved Hansted den 6/11 1973 fik MZ 1411 et nyt førerhus i den ene ende nærmest a la serie 3. Billedet taget på dagen for prøvekørslen til Langå den 8/3 1974, stedet er indkørslen til Århus rangerbanegård.[image]

MZ 1411 fik nyt førerhus

af jmp, 21/1 2011, 17:28 (5054 dage siden) @ Georg Schmidt

Georg,

jeg ved, at du også har billeder fra selve uheldet (jeg har i hvert fald tre kopier). Måske kunne du bringe dem?

Jan

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Georg Schmidt, 21/1 2011, 18:04 (5054 dage siden) @ jmp

Hej Jan

Det er jo det med uheld/ulykker, jeg spekulerede meget over om jeg burde bringe den knækkede MR, men det skete der tilsyneladende ikke noget ved, men det var jo også bare et uheld. Men selvfølgelig direkte til dig ok.

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Peter H, Nærum, 22/1 2011, 04:32 (5053 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej Georg

Ja det har jeg læst i en af bøgerne, og da det jo var et Mz III førehus den fik, blev den vist nok derefter kaldt for Mz II 1/2....:-)

Men på den måde kunne (kan) man jo se hvordan en Mz III i vinrød farve ville have set ud, med dens aluminiumsindfattede frontruder.

Hilsen
Peter

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Tim Jonasen, 22/1 2011, 13:19 (5053 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvordan skete ulykken? Har du billedet af ulykken?

Ellers flot billede af MZ 1411.

Hilsen
Tim Jonasen

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Georg Schmidt, 2/2 2011, 17:30 (5042 dage siden) @ Georg Schmidt

MZ 1411 fremførte et ilgodstog natten til den 6/11 1973 og påkørte bagfra med forholdsvis ringe fart et nedbrudt godstog, der var standset på bakken nord for Horsens. Konsekvenserne blev voldsomme, og 1411 skal nok være glad, at der bagest i det holdende tog gik en ældre fransk Gs. Denne Gs var læsset med øl, men var forholdsvis "blød" at køre ind i og den blev totalt knust. De to foranløbende Hbis gav sig ikke så let. Længere nede i 1411's togstamme løb en ældre Interfrigovogn, denne vogn kunne tilsyneladende ikke klare presset fra de bagved løbende vogne. Der lå så pludselig en stor bunke vogne nede midt i stammen og strækningen var blokeret i 17 timer.
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
Her med nyt førerhus 1974 på Århus H.
[image]
Her på depotet Århus 1974.

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Henrik Hansen, Vejen, 2/2 2011, 17:38 (5042 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvad var årsag til påkørslen - en signalforbikørsel ?

/Henrik

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Helle, 2/2 2011, 17:43 (5042 dage siden) @ Henrik Hansen

Mener også at føren blev slået ihjel, og hele førerrummet var fyldt med ølflasker.

MZ 1411 fik nyt førerhus

af Tim Jonasen, 3/2 2011, 06:10 (5041 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak for fine billeder, Georg.

Hilsen
Tim Jonasen

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År. Pris 360 kr.

Læs mere
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak