Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)
Det har været nogle meget spændende dage ift. jernbanen i Danmark. Det kan vi vist roligt sige.
Jeg synes dog, at der er nogle åbenlyse mangler, som næsten 'need-to-have', hvis man skal håndtere det ventede trafikspring på jernbanen.
Der er naturligvis den sidste udbygning til dobbeltspor ned til grænsen fra Tinglev til Padborg. Det vil muliggøre langt flere tog mellem DK og Tyskland i Jylland. Det bliver nok først efter Femerns åbning, idet det nok kræver sporspærring, og så kan godstogene køre andre veje.
Derudover som jeg forstår det, så er nye baner i Togfonden med skæring i niveau, og det vil med tiden skabe problemer, og det er billigere at tilføje nu end senere. Her tænker jeg især på banen på Vestfyn, ved Vejle Fjord og hvis/når banen syd for Århus bliver vedtaget.
Samtidigt er der tidligere mangler ved Tinglev og ved Kastrup station, men sidste arbejdes der vist nok på/undersøges muligheder.
Med Billundbanen og øgning ved Gødstrup sygehus, så savnes der mindre kapacitetsforbedringer nord for Herning og på banen mellem Vejle og Herning.
Det er alt sammen 'småting', men det vil blive dyrere i længden, hvis det først bygges efterfølgende. Derudover så jeg også gerne, at man snart besluttede HH-forbindelsen og tilknyttede ring5-bane, som kan finansieres af brugerafgifter udenom statskassen.
Det lyder meget jysk det hele, men er nu bosiddende i KBH, synes bare det er der de åbenlyse mangler er. Har jeg overset noget?