Hej alle og godt nytår.
Tak Miles - jeg synes nu ikke selv det er gode billeder, men de er da autentiske...
Specielt beskæringen af lyntoget er alternativ...
Korrekt det er en MX.
Tak Henning for at hive mine gamle fotos frem.
[image]
Den unge mand med huen er Tom og han var den lykkelige indehaver af et tidligere styrehus fra en fiskekutter, der var indrettet som et damplokomotiv med bremser og regulator (var der mon vandstandsglas lavet af rør der havde været vanilie i??).
Der havde vi mange fine timer og det bedste var, at det var opstillet i forældrenes baghave - lige ved sydgående AM imellem Hg og Sq.
Der var nu aldrig noget der stoppede der, men vi kunne jo høre på lyden, hvad det var der kom inde fra Hg.
"Der kommer en S'er med en slæver.." og så var det bare derned og følge med.
Køreplanen kunne vi, men det var særgodstogene, der skulle holdes øje med!
Det var værre med dem der kom sydfra, for det var ned ad bakke, så de kom bare trillende. Til gengæld skulle de altid holde for stop ved Indkørselsignalet.
Tilbage til foto af Tom og Mx'eren:
I venstre side af foto ser man noget der ligner taget af en tagpapvogn.
Dem var der ikke mange af på kystbanen og hvis det var en specialvogn ville man normalt ikke sætte den der. Hvad er det mon for én? (utåleligt at ham der har taget foto spørger).
[image]
og her et foto fra Flynderborgbroen ind over Hg ( ukendt fotograf - arkiv PEDiHg
bemærk beholdervognen længere nede i den halve englænder til spor 14 - stødrangering - og det er set ofte - !!!!
Læg også mærke til at "lænkerne" (rangisterne) står i hovedsporene, men det var lige så tilladt som at stødrangere!
Der var nu både advarselslys, sporvisere og GIV AGT ved indkørsel.
Det med advarselslysene gjorde at man kunne imponere selv voksne med at forudsige at nu kom der tog...
Der blev vist aldrig kørt nogen ned dér!
[image]
Ja - det er sikkert foto af lyntog fra DMJKs udflugt og så er det en søndag.
Vi ville aldrig turde stå åbenlyst og fotografere ved spor 50 på en hverdag.
Iøvrigt gik både Tom og jeg og de fleste andre i skole på hverdage. Vi skulle jo ned og ha' vores lussinger...
Som Henning skriver kom både MB og MS til Hg på prøveture fra Helgoland, men for det meste vendte de i Sq. Der var jo ingen grund til at tage dem helt ind til "Helvedes Forgård" - Helsingør!
Kørte der ikke senere i plan nogle lyntog med start i Hg?
Godt gættet Niels, (jeg må have stoppet Henning med det der pæretræ).
Det er godt nok underligt at en ansat i Etaten har turde indtegne et pæretræ på en officiel sporplan.
Der kunne vist godt falde brænde ned for sådan én...
Det er også rigtigt at Tom og jeg og andre kørte frem og tilbage på dræsine i spor 35, men vi kom aldrig ud i sporskiftet.
Vi blev tålt af rangérholdene.
Ligesom at der (næsten) aldrig blev ballade over at jeg rendte rundt om søndagen på sporene ved remisen.
Henning, - det der faldt da du rejste, var ikke intelligens koefficienten, men antallet af "svedere", lussinger, slag med spanskrør, senden uden for døren, samt bortvisninger!
mvh
pediHg
NB! OT - Drøm du bare videre om Marianne - hun er stadig meget smuk, men er gift på 40. år og bor i Hellebæk
- See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=75161#sthash.lWXYdmy4.dpuf