Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Er det en dansk sovevogn?

af Lars, 20/1 2011, 15:26 (5064 dage siden)

Jeg har et sted læst om en sovevogn af type WLAs4üge, som skulle køre i Danmark og være indregistreret hos DSB.

Jeg formoder, at det er en vogn fra DSG, som har haft vogne af denne type i Danmark i tresserne, men jeg kan ikke finde noget om, at de havde dansk litrering.

Ved nogen noget om det?

mvh
Lars
Esbjerg

Er det en dansk sovevogn - njae .....

af Niels Munch, 21/1 2011, 08:03 (5064 dage siden) @ Lars

Hej Lars,

WLAs4üge var en tysk sovevognstype, leveret i 1950 med 20 eksemplarer til DSG og 20 til USTC.

Vognene var midtergangsvogne med langsliggende køjer, og p.g.a. gangens udformning kaldtes de "Zickzackwagen":

[image]

En nærmere beskrivelse af vognene kan findes via dette link:

http://www.railforum.de/schlafwagen/wlas20.htm .

Hvorvidt sådanne vogne fra DSG har kørt i Danmark, kan jeg ikke svare på, men jeg er sikker på, at ingen har været registreret under DSB.

En oversigt over samtlige Zickzackwagen kan findes her:

http://www.schlafwagen.net/wlas20l.htm .

Men - nu kommer vi til det kuriøse: En vogn af denne type har faktisk været registreret ved en dansk privatbane, nemlig OHJ Bne 281.

Det tyske rejsebureau IAO-Apfelpfeil havde en anselig vognpark, da det krakkede i 1980, herunder også nogle Zickzackwagen. OHJ-HTJ anskaffede som sikkert bekendt vogne herfra, typisk 26,4 m vogne, men også en enkelt ex WLAs4üge, nemlig Apfelpfeils DB Wgü 51 80 09-42 907-8 (tidl. DSG nr. 20310 - DB 51 80 06-56 310-1).

Denne "Gesellschaftswagen" blev istandsat ved OHJ som alm. personvogn med rejsegodsrum under anvendelse af bl.a. "TGOJ-flysæder" fra den forulykkede OHJ B 236.

[image]
OHJ Bne 381 (tegn. nm 1984).

Vognen, der også benyttedes i de gennemgående tog til/fra København, blev udrangeret i 1994.

[image]

[image]
OHJ Bne 281 i Holbæk 22.10.1982 (nm).

[image]
OHJ Bne 281 interieur, Holbæk 15.10.1984 (nm).

[image]
OHJ 45 - Bne 281 - HTJ Bn 72 - Bl 230 i Roskilde, 13.05.1984 (nm).

Belv I interesseret i mere om Apfelpfeils vogne generelt, så se her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,3664580,3665480#msg-3665480 .

Tilgiv, at jeg således "afsporede" emnet lidt; men hellere det end intet ;-) ?

Bedste hilsener
Niels

En "dansk" sovevogn - supplement

af Niels Munch, 21/1 2011, 19:43 (5063 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 21/1 2011, 20:05

Jens Bruun-Petersen skriver i sin bog "Internationale tog via Rødby Færge" (banebøger 1998 - ISBN 87 88632 74-1):

- at der efter åbningen af Fugleflugtslinien for første gang kom DSG-sovevogne til DK, og at det udelukkende var 26,4 m lange vogne, bygget i 1958 og derefter,

- at der i visse perioder i 60-erne blev suppleret med ældre vogne, bygget til "Mitropa" i 1937, med 11 kupéer.

Der var i alle tilfælde tale om vogne med traditionel indretning (sidegang og tværstillede køjer), i oprangeringsplanerne angivet som "WLABm". Det er således sandsynligt, at de kortere Zickzack-vogne med deres ukonventionelle indretning ikke kørte i DK.

Mon ikke dit spørgsmål, Lars, er foranlediget af dette website fra LEMKE:

http://www.lemkecollection.de/shop/index.php?page=product&info=3479

hvor jeg må antage, at "DSB" er fejlskrevet for "DSG".

Mere om Apfelpfeil-vogne kan bl.a. ses her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,373100 .

Bedste hilsener
Niels

En "dansk" sovevogn - supplement

af Lars, 22/1 2011, 15:01 (5062 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke dit spørgsmål, Lars, er foranlediget af dette website fra LEMKE:

http://www.lemkecollection.de/shop/index.php?page=product&info=3479

hvor jeg må antage, at "DSB" er fejlskrevet for "DSG".

Jo, lige netop.

Jeg har ikke hørt/fundet noget om disse vogne i DSB-regi, og antog også at det var DSG som de andre på siden,(bl.a. fordi der også står DB) den slåfejl er ret almindelig.

Men der findes faktisk fotos af DSG-vogne med teksten "Sovevogn" på siden, så man kan jo aldrig vide, derfor ville jeg lige checke med eksperterne her.

Jeg takker for svarene.

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak