En time kortere Århus-Hamborg muligt uden det koster noget (Generelt)
Det er organisationen Trekantsområdet, der har fået Atkins til at kigge på strækningen Århus-Hamborg, som i dag tager fire en halv time. Og det kan gøres op mod fem kvarter hurtigere blot ved at organisere tingene bedre lyder det i konklusionen.
Nyheden er omtalt i flere medier (DR, Vafo, JV...) med mere eller mindre blind afskrift fra Trekantsområdets pressemeddelelse
Nu er Trekantsområdet jo en lobby- og reklameorganisation for kommunerne i området, og de gør heller ikke deres troværdighed nogen tjeneste ved ikke at lægge rapporten ud, men kun pressemeddelelsen.
Lidt fakta er der dog:
"Tal fra rapporten
Ca. 27 minutter kan spares ved, at toget fra Aarhus mod Hamburg kører med samme hastighed, som de hurtigste tog på strækningen allerede gør.
Ca.17 minutter kan spares ved at reducere antallet af stop til fem mellem Aarhus og Hamburg
Ca.25 minutter kan spares ved at ændre køretidstillægget. Det er den usikkerhedsmargen, man giver togførerne for at overholde køreplanen. UIC, der er jernbaneselskabernes internationale samarbejdsorganisation, anbefaler et køretidstillæg på 5 %. Men DSB og DB har valgt en køretidsreserve på hele 19 % på strækningen mellem Aarhus og Hamburg.
Yderligere rejsetidsforbedringer på op mod 15-27 minutter med allerede besluttede eller planlagte forbedringer i perioden 2015-25 – herunder dobbeltspor i Sønderjylland, elektrificering og nye signaler samt timemodellens baneudretninger i Østjylland."
Det lyder jo som noget af en nobrainer. Referatet melder dog ikke noget om, om det vil koste nye tog at øge hastigheden, som jo ikke kan fås for nul kroner (jeg ved ikke hvilket materiel, der køres med i dag. For år tilbage var det lokomotivtrukne tyske vogne) Og når man tænker på hyleriet over tog, der skal køre uden om Vejle - bl.a. fra samme organisation - så held og lykke med at skære syv af de 12 stop væk. I hvert fald har man behændigt undgået at nævne hvilke stop, der skal elimineres. Ellers havde man næppe fået både Horsens, Vejle, Fredericia, Kolding og Haderslev kommuner til at stå bag. Det bliver næppe dem alle fem, der bliver de fem stop, der overlever...