Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 13/12 2013, 22:04 (4007 dage siden)

Regionstog har i brev af 30. april 2013 henvendt sig til Lolland Kommune, da Regionstog af trafiksikkerhedsmæssige årsager ønsker at om- eller nedlægge 7 baneoverkørsler på Lollandsbanen mellem Maribo og Søllested. Regionstog forventer, at en om- eller nedlægning af baneoverkørslerne muliggør, at toghastigheden på strækningen kan øges.

Klima-, Miljø- og Teknikudvalget i Lolland Kommune har meddelt Regionstog, at man ikke tillader at nedlægge overgangene Skidenstræde i Ryde, Ågabsvej ved Maribo Ladegård og Hunse Å ved Brovejen i Maribo.

Teknik- og Miljømyndighed anbefaler, at kommunen meddeler Regionstog, at de 3 overgange (Skidenstræde, Ågabsvej og Hunse Å) ikke kan nedlægges jf.
naturbeskyttelseslovens § 26a, stk. 3, og at Regionstog må finde alternative løsninger til trafiksikring af de 3 baneoverkørsler, og at de ejendomme som berøres erhvervsmæssigt fortsat har en fornuftig overkørselsmulighed.

Danmarks Naturfredningsforening Lolland bemærker, at enhver reduktion af overgangsmuligheder ved baneoverkørslerne er en forringelse af adgangen til naturen specielt for vandre- og cykelturismen. Friluftrådet kreds Storstrøm har sendt en indsigelse mod nedlæggelse af Hunse Å, da overgang er en del af det overordnede stisystem omkring Maribo og stien har lokalhistorisk interesse.
Naboerne til Ågabsvej har indsamlet 147 underskrifter, og 4 naboer til Skidenstrædet har sendt høringssvar. Fælles er, at borgerne ikke ønsker overgangene nedlagt, da de har stor betydning for den lokale befolknings vandre- og cykelbefordring.

Inden endelig stillingtagen udsættes sagen med henblik på yderligere afklaring. Endvidere afholdes nyt møde med Regionstog med politisk deltagelse af Klima-, Miljø- og Teknikudvalget.
Regionstog finansierer om- eller nedlæggelse af overkørslerne. Men har udtrykt forventning om kommunal medfinansiering af Hunse Å på grund af løsningens kompleksitet. Der vil blive fremsendt en særskilt sag herom på et senere udvalgsmøde i Klima-, Miljø- og Teknikudvalget

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af gamle ole, 15/12 2013, 11:47 (4005 dage siden) @ Anders Madsen

Og i Guldborgsundende, nyk.-Saxkøbing er der jo heller ikke for mange tilbage, bortset fra se "store" veje, og her på Falster ryger overskæringen jo i Eskilstrup også. Den er jo næsten historisk som egnens eneste dobbeltsporede DSB-overskæring.

Ole

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af Anders Madsen, 4/4 2014, 17:06 (3895 dage siden) @ gamle ole

Opfølgning på om- eller nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ tilhørende Regionstog.

Klima-, Miljø- og Teknikudvalget i Lolland Kommune behandlede den 11. december 2013 en sag om omlægning eller nedlæggelse af baneoverkørsler tilhørende Regionstog.
Sagen blev udsat, da der var behov for yderligere afklaring, samt et ønske
om at afholde møde med Regionstog. Som opfølgning på beslutningen blev der
afholdt møde med Regionstog den 22. januar 2014.
På mødet blev det besluttet:
• At der arbejdes videre med undersøgelse af overgangsmulighederne ved
Hunseå.
• At Ågabesvej indstilles nedlagt, da der kan findes alternative adgangsveje
i området.
• At Ridecentret Østergaards benyttelse af overgangen ved Skidenstræde
undersøges nærmere, før der træffes endelig beslutning. Ridecenteret
Østergaards brug af overgangen ved Skidenstræde er undersøgt og har vist, at
overgangen udover gående og cyklende også benyttes dagligt af ryttere.

Klima-, Miljø- og Teknikudvalget indstiller, at overgangene
ved Skidenstræde og Hunseå ikke nedlægges, da overgangen vurderes at have
væsentlig rekreativ betydning, og der ikke kan findes eller etableres
tilfredsstillende alternative adgangsmuligheder. Der foretage overvejelser
vedr. den fremtidige trafiksikkerhed.
Overgangen ved Ågabesvej nedlægges, da der kan findes tilfredsstillende
alternative adgangsmuligheder.

Regionstog ønsker i stedet for at anlægge en gangtunnel ved Ågabesvej mellem Brovejen og Maribo søerne.

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af Anders Madsen, 6/4 2014, 14:35 (3893 dage siden) @ Anders Madsen

Nu er der måske en tunnel-løsning på vej vedr. om- eller nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ.

“En tunnel til 2,5-3 millioner kroner vil kunne sikre den fremtidig adgang fra Brovejen i Maribo til stisystemer ved Nørresø. Den nuværende usikrede overgang over skinnerne er blandt de tre, som Regionstog gerne vil have nedlagt.
- Den nuværende løsning er ikke hensigtsmæssig, siger infrastrukturchef Niels Møller, Regionstog.
Det medgiver formand for Lolland Kommunes klima, miljø og teknikudvalg, Henrik Høegh.
- Men overgangen er meget trafikeret, så vi mener ikke, at vi kan nedlægge den uden at erstatte den med noget andet.
Derfor har kommunen i første omgang afslået Regionstogs ønske om at nedlægge overgangen. Hos Regionstog har man fået lavet et projektforslag, og det vil man præsentere kommunen for på et møde efter påske. Forslaget indeholder blandt andet, at også handicappede vil kunne komme under skinnerne. Prisen er op til tre millioner kroner, og der er ikke nogen aftale om, hvordan den skal betales”.
Kilde: Lolland-Falsters Folketidende d. 4. april 2014

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af Anders Madsen, 13/6 2014, 17:32 (3825 dage siden) @ Anders Madsen

Tunnelprojekt forslag under jernbanen ved Hunse Å i Maribo.

Klima-, Miljø- og Teknikudvalget besluttede den 2. april 2014, at Lollandsbanens jernbaneovergang ved Hunse Å i Maribo ikke kan nedlægges.
Overgangen ved Hunse Å fungerer i dag som en vigtig stiforbindelse mellem Nørresø og Søndersø i Maribo. Fra Brovejen giver overgangen via et stisystem adgang til det rekreative areal ved Nørresø og til kolonihaver.

Som opfølgning har Regionstog og Lolland Kommune arbejdet på at finde en teknisk egnet løsning, som gør det muligt at krydse jernbaneovergangen. Muligheden for en bro-overføring og en tunnel-underføring er undersøgt.
Kommunens forvaltning har netop besluttet, at en tunnel er den foretrukne løsning, da anlægsudgifterne er skønnet lavest og da den er geoteknisk mulig. Dernæst vil en gangbro få en højde på omkring 8 meter, hvilket visuelt vurderes at virke meget dominerende i bybilledet.

Med sigtet, at forbedre adgangen fra det åbne land og til det rekreative område ved Nørresø arbejdes der ydermere på, at omdanne den nedlagte banestrækning efter Maribo-Holeby banen fra Rødbyvej under Vestre Landevej til Hunse Å til en gang- og cykelsti. Regionstog ønsker i den forbindelse at overdrage denne banestrækning mellem Rødbyvej og Vestre landevej til Lolland Kommune. (denne strækning bliver i kommunens forvaltning fejlagtigt benævnt som et nedlagt roespor!)

Kommunens teknik- og miljømyndighed indstiller, at der arbejdes videre med en tunnelløsningen og på nuværende tidspunkt har anlægsprojektet en samlet pris på 3,6 mio. kr.


[image]
Denne strækning under Vester Landevej mellem Maribo og Holeby skal måske omdannes til en gang- og cykelsti. Foto under sporoptagningen d. 26. juni 2008. (AM)

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ - afgørelse

af Anders Madsen, 9/3 2015, 12:18 (3556 dage siden) @ Anders Madsen

Regionstog henvendte sig sidste år til Lolland Kommune, da banen af trafiksikkerhedsmæssige årsager ønsker at om- eller nedlægge flere baneoverkørsler på Lollandsbanen. Regionstog forventer, at en om- eller nedlægning af baneoverkørslerne muliggør, at toghastigheden på strækningen kan øges.

Kommunen besluttede sidste år, at den ubevogtede overgang på Ågabsvej ved Erikstrup måtte nedlægges. Nu er der kommet malurt i bægeret. Lolland Kommune er underkendt af Natur- og Miljøklagenævnet vedr. overgangen. Både Ældresagen, Aktiv Fritid i Maribo og Erikstrup / Ågabet Landsbylaug klagede til Natur- og Miljøklagenævnet med henvisning til overgangens betydning for nogle naturskønne rundture i Maribos omegn.

Natur- og Miljøklagenævnets ophævelse af Lolland Kommunes nedlægningstilladelse kan ikke indbringes for anden myndighed, og overgangen synes på den måde reddet.

[image]
Folketidende d. 4. marts 2015

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af Anders Madsen, 13/7 2015, 13:09 (3430 dage siden) @ Anders Madsen

Regionstog henvendte sig sidste år til Lolland Kommune, da banen af trafiksikkerhedsmæssige årsager ønsker at om- eller nedlægge flere baneoverkørsler på Lollandsbanen. Regionstog forventer, at en om- eller nedlægning af baneoverkørslerne muliggør, at toghastigheden på strækningen kan øges.

Kommunen besluttede sidste år, at den ubevogtede overgang på Ågabsvej ved Erikstrup måtte nedlægges. Nu er der kommet malurt i bægeret. Lolland Kommune er underkendt af Natur- og Miljøklagenævnet vedr. overgangen. Både Ældresagen, Aktiv Fritid i Maribo og Erikstrup / Ågabet Landsbylaug klagede til Natur- og Miljøklagenævnet med henvisning til overgangens betydning for nogle naturskønne rundture i Maribos omegn.

Natur- og Miljøklagenævnets ophævelse af Lolland Kommunes nedlægningstilladelse kan ikke indbringes for anden myndighed, og overgangen synes på den måde reddet.

[image]
Folketidende d. 4. marts 2015

Denne langvarige sag slutter ikke med overstående afgørelse. Lolland Kommune har nu truffet en foreløbig beslutning om at nedlægge jernbaneovergangen ved Ågabsvej i Maribo og kommunen har udsendt en afgørelse med indsigelsesmulighed:

Foreløbig afgørelse om lukning af jernbaneovergang ved Ågabsvej:
http://www.lolland.dk/Politik/Hoeringer/Nyheder/Foreloebig-afgoerelse-om-lukning-af-jer...

Avatar

Nej til nedlæggelse af baneoverkørsler på LJ

af kenkari ⌂, Roskilde, 13/7 2015, 19:51 (3430 dage siden) @ Anders Madsen

Denne langvarige sag slutter ikke med overstående afgørelse. Lolland Kommune har nu truffet en foreløbig beslutning om at nedlægge jernbaneovergangen ved Ågabsvej i Maribo og kommunen har udsendt en afgørelse med indsigelsesmulighed:

Foreløbig afgørelse om lukning af jernbaneovergang ved Ågabsvej:
http://www.lolland.dk/Politik/Hoeringer/Nyheder/Foreloebig-afgoerelse-om-lukning-af-jer...


Hvor mange overkørsler mangler endnu at blive nedlagt før hastigheden kan sættes op på Lollandsbanen?


Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak