Præcis strækningsøkonomi uden tilskud (Trafikpolitik)
I en tidligere tråd henviste den altid flittige Thomas B. Nielsen til DSBs "strækningsregnskaber":
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=69299#p69299
Der var en del mangler mente flere. Nu er der kommet nogle ret præcise tal som kan hentes på folketingets hjemmeside som bilag 66 - 2013-2014:
http://www.ft.dk/samling/20131/almdel/TRU/bilag/66/1304950/index.htm?/samling/20131/alm...
Bemærk at de enkelte strækningers kontraktbetaling ikke er vist
Bemærk ligeledes at strækningerne København/Aarhus - Hamburg/Berlin samt CNL 472/473 heller ikke er vist.
Hvis man roder lidt i tallene i bilag 66 viser det sig bl.a. at S-tog giver et underskud på kr. 935 mio. før kontraktbetalinger. Hvis kigger i det oprindelige link fra Thomas kan man finde bilag 327 - Hovedregnskabet for DSB. Her står der at S-tog havde et overskud på kr. 470 mio. i 2013.
Det kræver vist en regnemaskine eller en statsrevisor for at gennemskue hvor stort en kontraktbetaling DSB S-tog får for at køre med.
Bemærk også "underskuddet" på strækningen København - Aarhus