Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 21:14 (4059 dage siden)

Der er udsendt rettelsesblade til TIB (Ø) i anledning af, at Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner den 15. december 2013.

Her kan vi se ændringen (nu og fra 15. december 2013):

[image]
Nugældende TIB.

[image]
TIB gældende fra 15. december 2013.

Det bringer mig frem til følgende spørgsmål: Ny Ellebjerg får - i lighed med f.eks. Nørreport - fire spor, som togene kan afgå fra. Hvad hedder disse spor/hvad kommer de til at hedde? Hedder de 1, 2, 3 og 4 eller hvad? Jeg kan ikke finde svaret herpå nogen steder. Men måske leder jeg de forkerte steder?

Det svar jeg leder efter, er det svar, som kunden får, når kunden spørger om, fra hvilket spor toget til X-købing kører.

Jeg kan godt se, at fjerntogssporene i Ny Ellebjerg hedder henholdsvis "2. hovedspor" og "1. hovedspor" og at det derfor vil være logisk i relation til kunderne, at kalde dem "spor 2" og "spor 1". Men så skal S-togssporene vel hedde "spor 3" og "spor 4".

Hvad hedder de fire spor på Nørreport i dag? Jeg kan ikke finde svaret i TIB og jeg kan ikke finde svaret under køreplaner, afgangstavler eller trafikinformation på DSB henholdsvis Banedanmarks hjemmeside.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af LasseG, 2/12 2013, 21:35 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det bringer mig frem til følgende spørgsmål: Ny Ellebjerg får - i lighed med f.eks. Nørreport - fire spor, som togene kan afgå fra. Hvad hedder disse spor/hvad kommer de til at hedde? Hedder de 1, 2, 3 og 4 eller hvad? Jeg kan ikke finde svaret herpå nogen steder. Men måske leder jeg de forkerte steder?

Der vil nu være 6 spor...

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB).

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 21:50 (4059 dage siden) @ LasseG

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB)

Kære Lasse

Det er nok mig, der er ved at blive gammel (55 år i går). Jeg kan godt i TIB se, at Ringbanen hedder spor 11 og spor 12. Og jeg kan også godt i TIB se, at sporene på stationerne Bavnehøj og Åmarken hedder 2 og 1. Men det betyder vel ikke, at sporene på fri bane hedder det samme? For spor på fri bane hedder vel ikke noget, med mindre der er tale om noget vekselspor og dermed angivelse af hovedsporenes numre?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af LasseG, 2/12 2013, 21:57 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB)


Kære Lasse

Det er nok mig, der er ved at blive gammel (55 år i går). Jeg kan godt i TIB se, at Ringbanen hedder spor 11 og spor 12. Og jeg kan også godt i TIB se, at sporene på stationerne Bavnehøj og Åmarken hedder 2 og 1. Men det betyder vel ikke, at sporene på fri bane hedder det samme? For spor på fri bane hedder vel ikke noget, med mindre der er tale om noget vekselspor og dermed angivelse af hovedsporenes numre?

Nej men det gør de her.

(For den så gerne vil have billededokumentation kan jo google "Ny ellebjerg" og finde nedenstående ;) )
http://da.wikipedia.org/wiki/Ny_Ellebjerg_Station

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 22:13 (4059 dage siden) @ LasseG

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB)


Kære Lasse

Det er nok mig, der er ved at blive gammel (55 år i går). Jeg kan godt i TIB se, at Ringbanen hedder spor 11 og spor 12. Og jeg kan også godt i TIB se, at sporene på stationerne Bavnehøj og Åmarken hedder 2 og 1. Men det betyder vel ikke, at sporene på fri bane hedder det samme? For spor på fri bane hedder vel ikke noget, med mindre der er tale om noget vekselspor og dermed angivelse af hovedsporenes numre?


Nej men det gør de her.

(For den så gerne vil have billededokumentation kan jo google "Ny ellebjerg" og finde nedenstående ;) )
http://da.wikipedia.org/wiki/Ny_Ellebjerg_Station

Kære Lasse

Nu hedder Køgebugtbanens spor på Ny Ellebjerg trinbræt vel ikke spor 1 og 2, fordi det står i Wikipedia, men fordi det står et eller andet autoritativt sted og det er sidstnævnte sted, jeg leder efter. Og jeg kan som sagt ikke finde det i TIB.

For så vidt angår Nørreport har en venlig sjæl meddelt mig, at fjerntogssporene på Nørreport hedder 1 og 2 og S-togssporene 3 og 4 - men stadig uden henvisning til TIB. Forholdet undersøges nærmere af "min kilde" i morgen.

Tilbage til Ny Ellebjerg: Hvis Køgebugtbanens spor fremover stadig skal hedde 1 og 2 og Ringbanens 11 og 12, hvad skal sporene på strækningen Københavns Godsbanegård-Vigerslev så hedde? I dag hedder de "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Det vil nok ikke være en god idet at kalde dem f.eks. spor 3 og 4, for det vil jo ikke være konsistent med "2. hovedspor" og "1. hovedspor" og vil vel kunne skabe nogle utilsigtede forvekslingsmuligheder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af LasseG, 2/12 2013, 22:22 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Lasse

Nu hedder Køgebugtbanens spor på Ny Ellebjerg trinbræt vel ikke spor 1 og 2, fordi det står i Wikipedia, men fordi det står et eller andet autoritativt sted og det er sidstnævnte sted, jeg leder efter. Og jeg kan som sagt ikke finde det i TIB.

Kære Thomas

Hvis du kigger i billederne, vil du tydeligt se at sporene hedder 1 og 2.

http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:NyEllebjergStation-5.jpg

Tilbage til Ny Ellebjerg: Hvis Køgebugtbanens spor fremover stadig skal hedde 1 og 2 og Ringbanens 11 og 12, hvad skal sporene på strækningen Københavns Godsbanegård-Vigerslev så hedde? I dag hedder de "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Det vil nok ikke være en god idet at kalde dem f.eks. spor 3 og 4, for det vil jo ikke være konsistent med "2. hovedspor" og "1. hovedspor" og vil vel kunne skabe nogle utilsigtede forvekslingsmuligheder?

På Flintholm har man både spor 1+2 og 11+12 (S-tog) samt spor 1+2 (Metro) - så man kan jo også vælge denne dejlige løsning på Ny Ellebjerg ;)

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 2/12 2013, 22:22 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ringbanen hedder 11 og 12 og Køge-bugt hedder 1 og 2 (som det også fremgår af TIB)


Kære Lasse

Det er nok mig, der er ved at blive gammel (55 år i går). Jeg kan godt i TIB se, at Ringbanen hedder spor 11 og spor 12. Og jeg kan også godt i TIB se, at sporene på stationerne Bavnehøj og Åmarken hedder 2 og 1. Men det betyder vel ikke, at sporene på fri bane hedder det samme? For spor på fri bane hedder vel ikke noget, med mindre der er tale om noget vekselspor og dermed angivelse af hovedsporenes numre?


Nej men det gør de her.

(For den så gerne vil have billededokumentation kan jo google "Ny ellebjerg" og finde nedenstående ;) )
http://da.wikipedia.org/wiki/Ny_Ellebjerg_Station


Kære Lasse

Nu hedder Køgebugtbanens spor på Ny Ellebjerg trinbræt vel ikke spor 1 og 2, fordi det står i Wikipedia, men fordi det står et eller andet autoritativt sted og det er sidstnævnte sted, jeg leder efter. Og jeg kan som sagt ikke finde det i TIB.

For så vidt angår Nørreport har en venlig sjæl meddelt mig, at fjerntogssporene på Nørreport hedder 1 og 2 og S-togssporene 3 og 4 - men stadig uden henvisning til TIB. Forholdet undersøges nærmere af "min kilde" i morgen.

Tilbage til Ny Ellebjerg: Hvis Køgebugtbanens spor fremover stadig skal hedde 1 og 2 og Ringbanens 11 og 12, hvad skal sporene på strækningen Københavns Godsbanegård-Vigerslev så hedde? I dag hedder de "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Det vil nok ikke være en god idet at kalde dem f.eks. spor 3 og 4, for det vil jo ikke være konsistent med "2. hovedspor" og "1. hovedspor" og vil vel kunne skabe nogle utilsigtede forvekslingsmuligheder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Et af billederne på Wikipedia, viser en tavle hvor der står 'spor 1', henvendt til publikum. Et andet billede viser S-togs sporene som spor 11 og 12. Jeg antager at det sidste spor hedder '2'?
Det er altså ikke kun teksten på Wikipedia, men også tilhørende billed dokumentation, der benævner det som spor 1-2 og 11-12.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 22:34 (4059 dage siden) @ BlackThorneDK

Et af billederne på Wikipedia, viser en tavle hvor der står 'spor 1', henvendt til publikum. Et andet billede viser S-togs sporene som spor 11 og 12. Jeg antager at det sidste spor hedder '2'?
Det er altså ikke kun teksten på Wikipedia, men også tilhørende billede dokumentation, der benævner det som spor 1-2 og 11-12.

Jeg betvivler ikke, hvad der står i Wikipedia eller hvad der fremgår af billederne i Wikipedia og jeg betvivler heller ikke at Køgebugtbanes spor på Ny Ellebjerg trinbræt er nummereret 1 og 2. Jeg spørger blot: I hvilken autoritativ kilde står det? F.eks. TIB, SIN, TKØ eller et sikkerhedscirkulære eller et helt femte sted, som vil være de normale autoritative steder at lede. Jeg kan som sagt ikke finde det noget sted.

På Flintholm har man både spor 1+2 og 11+12 (S-tog) samt spor 1+2 (Metro) - så man kan jo også vælge denne dejlige løsning på Ny Ellebjerg ;)

Ja, se dét lyder interessant.

Jeg vil dog stadig synes, at det må være uhensigtsmæssigt at have 2 x spor 1 og 2 i Ny Ellebjerg. Især når man betænker, at nogle af togene i teorien kan tænkes at køre det samme sted hen (Køge).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Jens V, 2/12 2013, 22:40 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Nu hedder Køgebugtbanens spor på Ny Ellebjerg trinbræt vel ikke spor 1 og 2, fordi det står i Wikipedia, men fordi det står et eller andet autoritativt sted og det er sidstnævnte sted, jeg leder efter. Og jeg kan som sagt ikke finde det i TIB.

For så vidt angår Nørreport har en venlig sjæl meddelt mig, at fjerntogssporene på Nørreport hedder 1 og 2 og S-togssporene 3 og 4 - men stadig uden henvisning til TIB. Forholdet undersøges nærmere af "min kilde" i morgen.

TIB opererer ikke med "spornumre" på trinbrætter, eftersom de ingen sikkerhedsmæssig betydning har. Et trinbræt ligger ved et (eller flere) hovedspor, som derimod har en (sikkerhedsmæssig) betegnelse jf. TIB.

På stationerne opereres med spornumre i TIB, fordi de spiller en sikkerhedsmæssig rolle - ikke fordi de har betydning passagererne. :-)

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 22:54 (4059 dage siden) @ Jens V

Et trinbræt ligger ved et (eller flere) hovedspor, som derimod har en (sikkerhedsmæssig) betegnelse jf. TIB

Kære Jens

Enig. I TIB kan man se, at de to spor mellem Københavns Godsbanegård og Vigerslev benævnes "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Men i samme TIB kan man ikke se noget tilsvarende for de to spor mellem Bavnehøj og Åmarken.

TIB opererer ikke med "spornumre" på trinbrætter

Enig. Og når man kalder Køgebugtbanens spor ved Ny Ellebjerg for spor 1 og 2, er det af hensyn til kunderne og ikke fordi det står i TIB. For der står jo netop ikke i TIB, at Køgebugtbanens spor mellem Bavnehøj og Åmarken hedder "2. hovedspor" og "1. hovedspor".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 23:01 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Vi kunne jo også løfte diskussionen væk fra Ny Ellebjerg og gøre den lidt mere generel:

Hvis man vil finde ud af, hvilke numre de enkelte spor på en station har, kan man slå op i TIB.

Hvis man vil finde ud af det tilsvarende for et trinbræt, kan man ikke slå op i TIB*). Og spørgsmålet er så: Hvor slår man så op henne?

*)Der er dog en undtagelse og det er trinbrætter, der ligger på en strækning med vekselspor. Her kan man slå spornumrene op i TIB.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Jens V, 2/12 2013, 23:03 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Enig. I TIB kan man se, at de to spor mellem Københavns Godsbanegård og Vigerslev benævnes "2. hovedspor" og "1. hovedspor". Men i samme TIB kan man ikke se noget tilsvarende for de to spor mellem Bavnehøj og Åmarken.

Nej, for 1., 2., 3., 4.,... n. hovedspor hedder de kun, når der er vekselspor. På dobbeltspor hedder det højre hhv. venstre (hoved)spor.

Du spurgte til Nørreport. Her hedder "fjernsporene" 1. og 2. hovedspor, mens S-togssporene er dobbeltspor (højre/venstre spor) - se f.eks. SIN(Ø) 10.1., planen på sidste side.

Og her er vi igen på den fri bane, hvorfor spornumrene, der vises for passagererne, er irrelevante i sikkerhedssammenhæng.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af LasseG, 2/12 2013, 23:05 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg betvivler ikke, hvad der står i Wikipedia eller hvad der fremgår af billederne i Wikipedia og jeg betvivler heller ikke at Køgebugtbanes spor på Ny Ellebjerg trinbræt er nummereret 1 og 2. Jeg spørger blot: I hvilken autoritativ kilde står det? F.eks. TIB, SIN, TKØ eller et sikkerhedscirkulære eller et helt femte sted, som vil være de normale autoritative steder at lede. Jeg kan som sagt ikke finde det noget sted.

Det har jeg ikke sagt noget om, jeg svarede blot på:

Det svar jeg leder efter, er det svar, som kunden får, når kunden spørger om, fra hvilket spor toget til X-købing kører.

-

På Flintholm har man både spor 1+2 og 11+12 (S-tog) samt spor 1+2 (Metro) - så man kan jo også vælge denne dejlige løsning på Ny Ellebjerg ;)


Ja, se dét lyder interessant.

Jeg vil dog stadig synes, at det må være uhensigtsmæssigt at have 2 x spor 1 og 2 i Ny Ellebjerg. Især når man betænker, at nogle af togene i teorien kan tænkes at køre det samme sted hen (Køge).


Ja det er bestemt en dårlig løsning og viser bare et af de problemer der er ved den totale adskillelse der er - i det hele taget kunne Metroen godt nok lære meget om kundeinformation i forhold til s-tog, ikke fordi s-tog er perfekt.

Men da alt i dette tilfælde er banedanmarks infrastruktur sker det nok ikke her.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Jens V, 2/12 2013, 23:11 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

*)Der er dog en undtagelse og det er trinbrætter, der ligger på en strækning med vekselspor. Her kan man slå spornumrene op i TIB.

Det tror jeg ikke, at du skal tage for givet, hvis du dermed mener "passager-spornumrene"... :-)

Nogen ved sikkert, hvordan sporene - overfor de rejsende - er nummereret i Hedehusene. Her ligger - hvis min hukommelse ikke svigter mig - stationsbygningen ved 4. hovedspor, som altså traditionelt set ville have været "spor 1". Har man byttet rundt dér?

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Jens V, 2/12 2013, 23:20 (4059 dage siden) @ Jens V

Nogen ved sikkert, hvordan sporene - overfor de rejsende - er nummereret i Hedehusene. Her ligger - hvis min hukommelse ikke svigter mig - stationsbygningen ved 4. hovedspor, som altså traditionelt set ville have været "spor 1". Har man byttet rundt dér?

Har lige tjekket. Svaret på mit eget spørgsmål er "ja"... der tælles 4, 3, 2, 1 væk fra stationsbygningen. Parallelt altså med hovedsporsnumrene.

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 23:21 (4059 dage siden) @ Jens V

*)Der er dog en undtagelse og det er trinbrætter, der ligger på en strækning med vekselspor. Her kan man slå spornumrene op i TIB.


Det tror jeg ikke, at du skal tage for givet, hvis du dermed mener "passager-spornumrene"... :-)

Nogen ved sikkert, hvordan sporene - overfor de rejsende - er nummereret i Hedehusene. Her ligger - hvis min hukommelse ikke svigter mig - stationsbygningen ved 4. hovedspor, som altså traditionelt set ville have været "spor 1". Har man byttet rundt dér?

Kære Jens

Jeg ved ikke, hvordan det er i Hedehusene. Men vi må da håbe, at der er konsistens, således at 1. hovedspor er spor 1, 2. hovedspor er spor 2 osv. osv.

Jeg stopper her. Ikke fordi diskussionen ikke er interessant. For det er den. Men jeg skal faktisk i seng.

Til gengæld er jeg klar til at diskutere videre i morgen;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Rolf Jensen, Nexø, 2/12 2013, 23:25 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

For så vidt angår Nørreport har en venlig sjæl meddelt mig, at fjerntogssporene på Nørreport hedder 1 og 2 og S-togssporene 3 og 4 - men stadig uden henvisning til TIB. Forholdet undersøges nærmere af "min kilde" i morgen.

Hej Thomas

Jeg har arbejdet på Nørreport, og ja fjentogssporene hedder:
spor 1 (mod Østerport)
spor 2 (mod København H)

S-tog:
Spor 3 (mod Østerport)
Spor 4 (mod Vesterport)

Hilsen
Rolf

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Jens V, 2/12 2013, 23:26 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg ved ikke, hvordan det er i Hedehusene. Men vi må da håbe, at der er konsistens, således at 1. hovedspor er spor 1, 2. hovedspor er spor 2 osv. osv.

Har lige tjekket. Der er overensstemmelse mellem "passager-spornumrene" og hovedsporsnumrene.

Go' nat :-)

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/12 2013, 23:31 (4059 dage siden) @ Jens V

Jeg stopper her. Ikke fordi diskussionen ikke er interessant. For det er den. Men jeg skal faktisk i seng

Under tandbørstning kom jeg til at tænke på: Kan vi ikke lokke "vores mand i Ny Ellebjerg" til at slå et smut ned til det nye trinbræt og se, om ikke der er sat spornumre op - og eventuelt tage et billede?

Endnu engang godnat;-).

Med venlig hilsen

Thomazzzzz......

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Rolf Jensen, Nexø, 2/12 2013, 23:32 (4059 dage siden) @ Jens V

Nu vi er ved alt det der spor halløjsa, så bliver det først rigtigt sjovt på Dybbølsbro, der er inddelt således:

Spor 3 og 5 er mod København H.
Spor 4 og 6 er mod Enghave/Sydhavn

Hedehusene spornummer ombytning

af h087 ⌂, køge, 2/12 2013, 23:43 (4059 dage siden) @ Jens V

:-)

hej

hedehusene 1956
[image]

hedehusene 1991
[image]

mener at der blev byttet om på spornumre, da S banen blev ført videre til Tåstrup

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Svend, 3/12 2013, 00:00 (4059 dage siden) @ Rolf Jensen

Spor 3 og 5 er mod København H.
Spor 4 og 6 er mod Enghave/Sydhavn

Det er jo sådan set ret logisk:
Tidligere benævnte man højre nærtrafikspor Valby-Kh 3. hovedspor og højre nærtrafikspor Kh-Valby 4. hovedspor. Disse spornumre gik igen på Dybbølsbro T (som var og er beliggende på den fri bane). Da Køgebugt-banen blev indviet i 1972 , blev det indadgående spor nummereret spor 5 (på Dybbølsbro T) og da det - langt om længe - lykkedes at få bygget et nyt udadgående spor, fik det nummer 6. Hokus, pokus :-)

--
Svend

Hedehusene spornummer ombytning

af Svend, 3/12 2013, 00:05 (4059 dage siden) @ h087

Spornummereringen følger (nu) princippet om at laveste nummer er tættest på vandet (altså Øresund) ligesom på stationerne nord for Taastrup/Høje Taastrup. Men du må finde en sporplan som viser stationens sporlayout, inden der blev bygget to ekstra spor mellem Høje Taastrup og Roskilde (da den endnu var togfølgestation).

--
Svend

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Fysikeren, 3/12 2013, 10:28 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har to bud på spornumre. Men om de holder er en anden side af sagen.

1) De får nummer 13 og 14 i direkte forlængelse af spor 11 og 12.
2) De får nummer 23 og 24 idet sporerne på Vigerslev station i retning mod Kalvebod er spor 21 og 22.

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/12 2013, 13:14 (4059 dage siden) @ Svend
redigeret af Holger Sørensen, 3/12 2013, 13:33

Sporene hed 1 - 3, med 1 nærmest stationsbygningen (den gamle måde at nummerere spor på, på stationer udenfor Kystbanen, Valby og ---? med spor 1 nærmest hovedbygningen). Spor 3 var ikke velegnet til tog med passagerudveksling, da der ikke var en fast perronforkant, men perronen skrånede ned mod sporet.

Hvad spor 0 var ved jeg ikke, men muligvis ét af godssporene.
Bliver undersøgt da vi har tegninger m.m. over stationen.

Spornummereringen blev ændret med ibrugtagningen af det nye dobbeltspor Htå - Ro.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af steenth, 3/12 2013, 14:00 (4059 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stopper her. Ikke fordi diskussionen ikke er interessant. For det er den. Men jeg skal faktisk i seng


Under tandbørstning kom jeg til at tænke på: Kan vi ikke lokke "vores mand i Ny Ellebjerg" til at slå et smut ned til det nye trinbræt og se, om ikke der er sat spornumre op - og eventuelt tage et billede?

Endnu ikke. De er stadig ved at klargøre den til åbningen.

Mvh
Steen

Hedehusene spornummer ombytning

af h087 ⌂, køge, 3/12 2013, 14:35 (4059 dage siden) @ Holger Sørensen

:-)

tak for det Holger

desværre har jeg kun sporplan fra Hedehusene 1916 og en langt nyere,
og der er desværre ikke spornummre på.

Hedehusene 1916

spor 0 kan jeg ikke finde noget om - ej heller på foto - så mon ikke det er bare på skemaet at spor 0 er opført - det gælder også på andre stationer der er nævnt i togplan 9 ved andre stationer der heller ikke har et spor 0

[image]

[image]

men et eksempel på spornumreombytning på Tåstrup station, da S - banen bliver forlænget dertil

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/12 2013, 15:16 (4058 dage siden) @ h087

Sporplaner, betjeningsplaner m.m. over Hedehusene både med mekanisk anlæg og relæsikringsanlæg gennemgået. Der optræder intet spor 0.

Det kan bemærkes at det eneste sted der optræder et spor 0 er i Taastrup.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Fysikeren, 3/12 2013, 15:31 (4058 dage siden) @ steenth

Jeg kommer jævnligt forbi, og har længe spejdet efter netop de skilte. Jeg lover at lige så snart jeg ser noget, så siger jeg det videre.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Gjæst, 3/12 2013, 18:04 (4058 dage siden) @ Jens V

Nej, for 1., 2., 3., 4.,... n. hovedspor hedder de kun, når der er vekselspor. På dobbeltspor hedder det højre hhv. venstre (hoved)spor.

Det holder vist ikke helt.

Jeg har engang set sporene på S-banen fra København H i retning mod vest/syd benævnt 3., 5. og 4. hovedspor, og det var længe inden anlægget af 6. hovedspor København H-Skelbæk hvor man lavede den der pseudo-vekselspors-signalopstilling.

Hedehusene spornummer ombytning

af Gjæst, 3/12 2013, 19:04 (4058 dage siden) @ Holger Sørensen

Spornummereringen blev ændret med ibrugtagningen af det nye dobbeltspor Htå - Ro.

Jeg troede at det var vekselspor.

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/12 2013, 20:35 (4058 dage siden) @ Gjæst

Uanset hvad Du kalder det og tramper rundt i, så hedder det altså spor 1 - 4, med spor 4 nærmest stationsbygningen. Skal vi ikke stoppe dette ordskvalder, alle ved da at der er tale om vekslespordrift, men spornummereringen blev ændret, da det nye dobbeltspor blev ibrugtaget som vekselspordrift sammen med det oprindelige.
Det var vist også det et spørgsmål gik ud på hvornår spornummereringen blev ændret, og ikke noget med driftsformen.
Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/12 2013, 21:17 (4058 dage siden) @ Fysikeren

Jeg kommer jævnligt forbi, og har længe spejdet efter netop de skilte. Jeg lover at lige så snart jeg ser noget, så siger jeg det videre

Mange tak.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hedehusene spornummer ombytning

af Gjæst, 3/12 2013, 21:32 (4058 dage siden) @ Holger Sørensen

... men spornummereringen blev ændret, da det nye dobbeltspor blev ibrugtaget som vekselspordrift sammen med det oprindelige.

Det kan ikke være både dobbeltspor og vekselspor på en gang, enten dobbeltspor eller vekselspor.

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 3/12 2013, 21:39 (4058 dage siden) @ Gjæst

Fortsat kværulanteri. At jeg skrev dobbeltspor var kun for at tidsfæste det, og som nævnt før intet med driftsformen at gøre.
Hvis jeg havde skrevet de nye spor eller de to nye spor, havde det vel også været forkert efter din mening af én eller anden årsag, som du kunne finde på.
Snip, snap, snude, så er den historie ude!!!

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Hedehusene spornummer ombytning

af Gjæst, 3/12 2013, 22:03 (4058 dage siden) @ Holger Sørensen

Hvis jeg havde skrevet de nye spor eller de to nye spor, havde det vel også været forkert efter din mening af én eller anden årsag, som du kunne finde på.

Nu lyder du mopset.

Forskellen mellem dobbeltspor og vekselspor er blevet belyst i efterhånden en del tråde her i forum, så det har du givetvis set før.

Hvad er der forkert ved at ønske at man bruger de rigtige betegnelser såsom sporskifte i stedet for skiftespor?

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Rask Ingemann Lambertsen, 3/12 2013, 22:23 (4058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas Boberg Nielsen skrev mandag 02. december, 2013, 21:14:

Hvad hedder disse spor/hvad kommer de til at hedde? Hedder de 1, 2, 3 og 4 eller hvad? Jeg kan ikke finde svaret herpå nogen steder. Men måske leder jeg de forkerte steder?

Det svar jeg leder efter, er det svar, som kunden får, når kunden spørger om, fra hvilket spor toget til X-købing kører.

Du ville i hvert tilfælde have følt dig snydt, hvis du havde regnet med at opklare det på stedet for halvanden måned siden. Her er et udsnit af et fotografi jeg tog fra perronen ved spor 2 (Køge Bugt banen) d. 17. oktober kl. 16:47:

[image]

Der var hverken spornummerskilte eller stationsnavneskilte at se.

Med venlig hilsen
Rask Ingemann Lambertsen

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 4/12 2013, 09:38 (4058 dage siden) @ Gjæst

Både dette, og du/dig (nu kan Du selv vælge hvad der er korrekt efter din mening)
er taget til efterretning.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/12 2013, 09:50 (4058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En kilde med "insiderviden" (og så har jeg vist ikke afsløret for meget, thi kildebeskyttelse skal forvaltes med omhu) fortæller mig, at 2. hovedspor i relation til passagererne med stor sandsynlighed vil blive benævnt "spor 24" og at 1. hovedspor tilsvarende vil blive benævnt "spor 23".

Så må vi så se, om det bliver det endelige resultat.

Afslutningsvist en tanke (i min jagt på at finde ud af, hvor trinbrætters spornumre kan slås op): Hvis jeg ringer til DSB: "Goddag, jeg skal med toget fra Ny Ellebjerg til Nykøbing Falster tirsdag den 17. december kl. 15.42. Hvilket spor kører toget fra?"

Hvilket "værk" slår DSB-medarbejdere så op i for at fortælle mig, at toget kører fra spor 24?

Nu ved jeg jo godt, at DSB-medarbejderen ikke slår op i noget "værk"; men at oplysningen sandsynligvis ligger i et IT-system af en eller anden slags og blot popper op på medarbejderens skærm. Men en eller anden må jo have tastet oplysningen ind i systemet og indtastningen må jo have en kilde. Og hvad er kilden? Kan nogen finde "Cirkulære over spornumre på trinbrætter på strækninger uden vekselspor?":-D

Vi var i øvrigt også inde på emnet her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Bjarke Hvass, Valby, 4/12 2013, 10:25 (4058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Alternativt kunne du søge information om spornummer på Rejseplanen. En søgning i dag giver følgende resultat:
[image]

Om det så er korrekt eller ej må tiden vise.
Spornummer for S-togene kan i Rejseplanens app kun vises ca. 5 timer frem i tiden.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Niels Bak, 4/12 2013, 10:45 (4058 dage siden) @ Bjarke Hvass

Når jeg søger på rejseplanen for sidste halvdel af december og for januar, så får jeg ingen fjerntog op. Hvornår begynder togene at standse ved stationen?

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Fysikeren, 4/12 2013, 10:48 (4058 dage siden) @ Niels Bak

16. december. Ved søgning slå S-tog fra, og sæt gangafstanden ned, for at undgå, at den vil have dig til at gå til Valby.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Bjarke Hvass, Valby, 4/12 2013, 10:51 (4058 dage siden) @ Niels Bak

Der er en afgang pr. dag mellem den 16. december og 20. december.

[image]

I modsatte retning står der ankomst i spor 2:
[image]

Avatar

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/12 2013, 10:51 (4058 dage siden) @ Niels Bak

Hvornår begynder togene at standse ved stationen?

En venlig sjæl har mailet mig nedenstående afgangstavle.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Fysikeren, 4/12 2013, 10:57 (4058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der skulle også være tre tog den anden vej ind mod København H, et fra Slagelse og to fra Nykøbing F.

Ny Ellebjerg trinbræt (fjern) åbner 15. december 2013

af Niels Bak, 4/12 2013, 11:03 (4058 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak til jer alle tre. Jeg havde ikke lige overvejet en betjening med fire daglige afgange :-| , og havde ikke søgt i det relevante tidsrum...

Hedehusene spornummer ombytning

af h087 ⌂, køge, 5/12 2013, 06:20 (4057 dage siden) @ Svend

:-) :-)

men intet er skidt for noget, med mindre det er godt for noget andet - idet man så begynder at lede
fandt så i dyngerne en sikringsplan af Hedehusene 1961, der mangler dog en bid - men på udsnittet kan ses at der står spor 1 ved hovedbygningen/ centralapparatet.

mener at det engang var kutyme at starte spornumre ved centralapp. !!!????

og yderligere fandt jeg en skematisk sporplan af Glostrup 1966 med vidreføring af spor mod Tåstrup og med midtliggende vendespor for S-tog samt en fra Tåstrup 1966 hvor der er påtegnet "nyt spor er under bygning" videre mod Høje Tåstrup + der var en skematisk Vigerslev udfletning 1952 !! :-) :-) :-)

[image]

[image]

[image]


mvh
henning h087
gad vide hvad en finder mere i dyngerne

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Hedehusene spornummer ombytning

af Holger Sørensen, Hedehusene, 5/12 2013, 09:13 (4057 dage siden) @ h087
redigeret af Holger Sørensen, 5/12 2013, 09:32

Ja, det kan man godt sige, da man statede ved stationsbygningen, hvor capp jo ofte også stod indendøre i bygningen eller i et signalhus i forbindelse med bygningen. Men det var hovedreglen, at man statede ved hovedbygningen uanset hvor capp stod. Eksempelvis Slagelse, hvor der jo var en Kmp mellem spor 2 og 3, men spor 1 var ved hovedbygningen. Men der var mange af den slags med Kmp andre steder end ved hovedbygningen. Undtagelser var dog klassisk bl.a. Skodsborg og Rungsted Kyst uden selvstændig Kmp, hvor sporet nærmest Øresund altid var spor 1 uanset hvor hovedbygningen lå.

Med forbehold for at jeg har skrevet noget, der vil blive misforstået af nogle!! Men det vil så vise sig; hovedreglen er dog generelt rigtig nok.

Du får i øvrigt senere en "hel" udgave af den viste plan.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Ny Ellebjerg-status: Stadig ingen skilte

af Fysikeren, 8/12 2013, 19:32 (4053 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dette er måske en lidt ikke-besked, men var forbi Ny Ellebjerg i dag. Løftet om at tage billede osv. når jeg ser perronskilte eller lign. er ikke glemt, og i dag var jeg forbi. Der var ingen skiltning og betonklodserne stod stadig langs perronkanten.

Køreplanen i begge retninger

af Casper, 8/12 2013, 23:56 (4053 dage siden) @ Niels Bak

På funktionen http://persoenlicherfahrplan.bahn.de

kan man lave en personlig køreplan og på den måde får man alle forbindelser med. Man skal fravælge togskifte (Kein Umstieg).

[image]

[image]

42.. udgår fra Nyk. F og 4314 udgår fra Slagelse.

Forudsat at alle tog standser i Høje Tåstrup så er det 4 tog den ene vej og 3 tog den anden vej, kun mandag-fredag.

En meget beskeden ibrugtagning af den store investering. Måske er man ikke parat til at ændre så meget, men var bundet til at indvie stationen i 2013, som det var fastlagt?

For det er vel planen at mange flere tog skal standse i Ny Ellebjerg.

Køreplanen i begge retninger

af Fysikeren, 9/12 2013, 06:34 (4053 dage siden) @ Casper

Når den nye bane åbner til Ringsted er det planen at der skal være tre standsende tog i timen i hver retning; to til Næstved over Køge og Haslev samt et til Odense.

Køreplanen i begge retninger

af Frank Poulsen, 9/12 2013, 10:47 (4053 dage siden) @ Casper

Man kunne jo også bare gå ind og kigge på den gammeldags køreplan direkte? http://www.dsb.dk/global/pdf/koereplaner/regionaltog/k14/sjaelland-internet-.pdf

Der kan man ved lidt gennemgang at se at på følgende sider er der stop i Ny Ellebjerg:

Side 24-25 (Tognummer 4245)
Side 24-25 (Tognummer 4347)
Side 24-25 (Tognummer 4249)
Side 24-25 (Tognummer 4253)
Side 30-31 (Tognummer 4202)
Side 30-31 (Tognummer 4206)
Side 32-33 (Tognummer 4314)
Side 46-47 (Tognummer 4245)
Side 46-47 (Tognummer 4249)
Side 48-49 (Tognummer 4253)
Side 52-53 (Tognummer 4202)
Side 52-53 (Tognummer 4206)

Så det giver da lidt flere end det i har fundet synes jeg :)

Køreplanen i begge retninger

af Frank Poulsen, 9/12 2013, 11:04 (4053 dage siden) @ Frank Poulsen

Det er lige gået op for mig at samme tog står flere steder. Det havde jeg ikke lige fanget. Jeg beklager.

Ny Ellebjerg-status: skilte!

af steenth, 9/12 2013, 15:51 (4052 dage siden) @ Fysikeren

Jeg var lige forbi og så dette fra Gammel Køge Landevej, som nu er fastholdt med min mobil:
[image]

Det er åbenbart i dag de sætte skilte op.

Mvh
Steen

Avatar

Ny Ellebjerg. Køreplanen i begge retninger

af Ove Nygaard, 9/12 2013, 16:26 (4052 dage siden) @ Frank Poulsen

Hej alle I dygtige banefolk.

Tusind tak. Nu tror jeg, at vi alle er opmærksomme på, at Ny Ellebjerg åbner den 15. december 2013. Den var ikke med i "min ungdoms remse", da jeg gik på jernbaneuniversitetet i Sølvgade ANNO 1951 - 1954 og årene efter. Til gengæld er der røget slet ikke så få stationer ud af "remserne" fra den gang. :-D
Som et af banens slogans hed i min ungdoms vår:" Aldrig færdig, altid på vej".

Bedste banehilsener

Ove af Erritsø

Ny Ellebjerg-status: skilte!

af Fysikeren, 9/12 2013, 17:45 (4052 dage siden) @ steenth

Ser ud som om, at der står 23 på det nordlige spor og 24 på det sydlige. Det er jo det omvendte i forhold til denne besked samt logikken, at spor 21 og 22 findes på sydsiden af det, der ser ud til at være spor 24. Tager kamera med, når jeg kommer forbi stationen på onsdag.

Køreplanen i begge retninger

af Niels Bak, 10/12 2013, 12:28 (4052 dage siden) @ Fysikeren

Stop i Ny Ellebjerg giver trods alt også mere mening for tog fra den nye Ringstedbane, når den åbner. Regionaltog fra Roskilde, som man gerne vil give et "forstadsstop", er det mere logisk at køre omkring Valby, der nok genererer mange flere passagerer, og så bruge den nye bane over Vigerslev/Ny Ellebjerg til intercity- og lyntog, der ikke stopper mellem Høje Taastrup og Hovedbanen.

De syv tog i den nye køreplan stopper i Ny Ellebjerg i myldretiden, hvor det sikkert er svært at få plads i køreplanen til flere stop i Valby - og måske er det også lidt til ære for indvielsen. Det er i hvert fald så få, at det ikke er noget der vil bygge en synderlig stærk passagerbase op. Jeg ville i hvert fald ikke have synderlig lyst til at satse på f.eks. at nå dem med en forbindelse fra ringbanen, for skulle toget være kørt, når jeg når frem, så kører der først et i morgen...

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak