Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Finanslov 2014: Penge til letbane i Odense (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2013, 06:40 (4023 dage siden)

Der er i forbindelse med finanslov 2014 åbenbart sat 443 mio kr af til letbane i Odense. Beløbet dækker ikke det samlede projekt jf. her.

http://www.b.dk/politiko/her-er-finansloven-for-2014-0

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Finanslov 2014: Penge til letbane i Odense

af Niels Munch, 27/11 2013, 11:07 (4023 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Thomas,

Godt at se, det går fremad.

Da Lars Barfoed var transportminister, blev han bl.a. citeret for følgende:

"- Letbaner er blevet et modeord. Hvis nogen siger letbaner, skal man bøje sig i støvet, fordi det ikke er politisk korrekt at stille spørgsmålstegn ved det. Det gør jeg så nu. Jeg har ikke noget imod letbaner, hvor det samfundsøkonomisk er en fordel, men det er langt billigere at lave busser, der kører i egne bane, de fleste steder."

Kilde: http://www.b.dk/politik/barfoed-slagter-letbane .

Bedste hilsener
Niels

af UTJ, 27/11 2013, 11:32 (4023 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Godt at se, det går fremad.

Da Lars Barfoed var transportminister, blev han bl.a. citeret for følgende:

"- Letbaner er blevet et modeord. Hvis nogen siger letbaner, skal man bøje sig i støvet, fordi det ikke er politisk korrekt at stille spørgsmålstegn ved det. Det gør jeg så nu. Jeg har ikke noget imod letbaner, hvor det samfundsøkonomisk er en fordel, men det er langt billigere at lave busser, der kører i egne bane, de fleste steder."

Kilde: http://www.b.dk/politik/barfoed-slagter-letbane .

Jeg tror ikke at Hr. Barfoed har styr på historien. "Lette baner" er noget, der er opfundet omkring 1876, endda med egen lokomotivtype. Senere udbygget med "ultralette baner" i form af Lemvigbanen som første skud efter bl.a. østrigsk forbillede. Det nye er at letbanerne nu er flyttet fra landområderne og ind i bymæssig bebyggelse og dermed er smeltet sammen med det pt. håbløst umoderne ord "sporvogne".

[image]

Men Hr. Barfoeds udtalelse kunne vel lige så let være fremsat i 1880'erne.

af L.H. Jensen, 27/11 2013, 16:43 (4023 dage siden) @ UTJ

Jeg tror ikke at Hr. Barfoed har styr på historien. "Lette baner" er noget, der er opfundet omkring 1876, endda med egen lokomotivtype. Senere udbygget med "ultralette baner" i form af Lemvigbanen som første skud efter bl.a. østrigsk forbillede. Det nye er at letbanerne nu er flyttet fra landområderne og ind i bymæssig bebyggelse og dermed er smeltet sammen med det pt. håbløst umoderne ord "sporvogne".

[image]

Jo, det var vel også dengang, partiet havde sin storhedstid, om end under et andet navn. Siden er det vist stort set kun gået tilbage ...

Men du må jo så hjælpe med at "retlede" hr. Barfoed - han er vel din formand :-P

vh
LH

af UTJ, 28/11 2013, 10:01 (4022 dage siden) @ L.H. Jensen

Jo, det var vel også dengang, partiet havde sin storhedstid, om end under et andet navn. Siden er det vist stort set kun gået tilbage ...

Men du må jo så hjælpe med at "retlede" hr. Barfoed - han er vel din formand :-P

Ikke min, men i øvrigt er det umuligt at retlede folketingspolitikere, især på trafikområdet ;-)

af L.H. Jensen, 28/11 2013, 14:28 (4022 dage siden) @ UTJ

Ikke min, men i øvrigt er det umuligt at retlede folketingspolitikere, især på trafikområdet ;-)

Ja ja, opgive helt skal vi nu ikke - husk:
"Vandet huler Stenen, ikke ved Kraft men ved langsomt at falde ..." ;-)

vh
LH

af Gæst, 27/11 2013, 15:19 (4023 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er i forbindelse med finanslov 2014 åbenbart sat 443 mio kr af til letbane i Odense. Beløbet dækker ikke det samlede projekt jf. her.

Jamen, så jeg tager min gamle ble på igen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak