Med dobbelt stangrække
MZ 1422 med 2045 mellem Hasselager og Århus 1973
Hvis der dengang skulle være en enkelt container, kunne man godt transportere den på en Ks-vogn.
af Georg Schmidt, Højbjerg, 19/1 2011, 09:52 (5103 dage siden)
MZ 1422 med 2045 mellem Hasselager og Århus 1973
Hvis der dengang skulle være en enkelt container, kunne man godt transportere den på en Ks-vogn.
af Svend Jensen, 19/1 2011, 15:09 (5103 dage siden) @ Georg Schmidt
Meget fint billede af et langt godstog! Kan du måske prøve at lave størrelsen på billedet så den passer med siden her? Så bliver det nemlig ikke komprimeret og så undgår du alle de "hakker", der kommer i billedet ved komprimeringen.
af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 15:49 (5103 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej
Uha..Her kan man se en Mz II uden udstøds-lyddæmper på taget. De blev påbygget Mz I/II i løbet af 1970'erne/80'erne. Jeg tænker tit på hvordan de gamle Mz'ere lød uden lyddæmper...hmmm..?
Ellers et dejligt langt godstog på en snorlige strækning en masse Gs'ere..
Hilsen
Peter
af Georg Schmidt, Højbjerg, 19/1 2011, 16:11 (5103 dage siden) @ Peter H
Hej Peter
Jeg synes den ser så dejlig "clean" ud uden al det tingel tangel som blev monteret på taget senere hen. Jeg kan love dig, at vi kunne høre dem når de kørte i den modsatte retning op ad bakken til Hasselager med 1200 tons på krogen. Nu kører det hele ude på E 45 i en lang række, og en toprenoveret jernbane ligger stort set ubrugt hen hele natten. Da jeg var vagthavende på Århus rangerbanegård i firserne, havde vi op til 500 godsvogne i døgnet, nu er der kun rust eller ukrudt og henstillede IC 4-tog.
Hilsen Georg
af Peter H, Nærum, 19/1 2011, 16:48 (5103 dage siden) @ Georg Schmidt
Hej
Det kan jeg godt forestille mig, at der var ekstra lyd fra Mz'erne den anden vej
Og ja, det er ærgeligt at al godset er flyttet fra jernbane til asfalt, fatter ikke hvorfor man ikke kan finde ud af det i Danmark?? Er det fordi Danmark er blevet for lille til?
Jeg synes det kunne være skønt at slippe for de evige mange, og ikke mindst store lastbiler alle steder på vejene. Det er en af mine fremtidsdrømme, at få godset tilbage på sporet, hvor det hører hjemme.
Alle de store lastbiler på vejen gør også trafikken mere farlig, specielt for de cyklene og gående.
Mhv
Peter
af Henrik Thomsen , Holte, 19/1 2011, 17:31 (5103 dage siden) @ Peter H
Hejsa!
Hvis du vil høre en Mz uden dæmper, skal du gå ind på You-tube, på henriktog's, dvs min konto og se de spanske 333. De lyder præcis som de gamle Mz. Det var årsagen til at jeg tog til Spanien seks gange.
af Peter H, Nærum, 21/1 2011, 11:28 (5101 dage siden) @ Henrik Thomsen
Hej Henrik
Ok, så de spanske "Mz'ere" har altså ingen lyddæmper? Jamen så må jeg da lige ind på youtube og snuppe en lytter
Hilsen
Peter
af Dampfmeisteren , 19/1 2011, 18:23 (5103 dage siden) @ Peter H
Drømmen om at få godset tilbage på skinnerne, tror jeg at du deler med mange andre jernbaneentusiaster.
Problemet er blot at der er utroligt mange barrierer for godstransport på jernbane på mindre distancer (< 1000 km).
1. Kunde til kunde.
Godset skal kunne komme på skinnehjul hele vejen fra forsender til modtager. Ellers bliver omkostningerne til omladning for store og tidstabet for stort. Eftersom spor og sporskifter er dyre i drift og vedligeholdelse nu om dage (da normerne er strammet op) kræver det store godsmængder at kunne tjene nok til at betale for sporvedligehold. Godssporene alle vegne er derfor forsvundet og vil være ekstremt dyre at reetablere, fordi normerne kræver at man kan køre med strækningshastighed på alle spor.
2. Kanaler.
På hovedstrækningen København - Padborg er der er ikke megen ekstra kapacitet. Langsomtkørende og ikke mindst langsomt bremsende godstog "fylder" meget på jernbanen og skaber problemer for øget godstransport.
3. Markedsvilkår
Det skal give overskud at køre gods. Derfor er det lagt ud til private operatører. Imidlertid er det ikke billigt at udstyre lokomotiver til kørsel på hovedbanerne. Der er en grund til at alle MY/MX bliver brugt ved sporombygning og ikke til at køre godstog på hovedbanerne. Der er simpelthen ingen økonomi i at køre 3 godsvogne fra Århus til København.
Jeg tror den eneste mulighed for at få mere gods tilbage på skinnerne er ved at forbyde lastbiltrafik eller begrænse den ved indførelse af høje kørselsafgifter.
Men er vi som samfund parat til betale prisen for dette?
Den eneste der kan betale for dyrere transport er os, som forbrugere.
Er vi villige til at betale mere for vores mælk og andre fødevarer samt øvrige varer?
Det tror jeg ikke vi er.
mvh. Christian
af Svend Jensen, 20/1 2011, 05:48 (5102 dage siden) @ Dampfmeisteren
Det tror jeg helt klart vi er. Vi har simpelthen ikke råd til at lade være og det er det der er problemet. Politikerne tænker hele tiden kun næste valgperiode, næste valgperiode, næste valgperiode. De tænker aldrig f.eks. 50 eller 100 år frem i tiden. Hvis ikke vi snart begynder at omstille os til en langt mere CO2 venlig transport i form af elektricificerede jernbaner med ellokomotiver der kører på strøm fra vedvarende kilder, så kommer det til at koste os rigtig rigtig dyrt på lang sigt. Dine børn og børnebørn kommer til at betale for, at vi i dag ikke vil betale det, det reelt koster at transportere varer. Lige nu skubber man bare omkostningerne foran sig, det skal gøres før eller siden.
af Dampfmeisteren , 20/1 2011, 18:02 (5102 dage siden) @ Svend Jensen
Jamen transport koster jo netop det den koster.
Olieprisen er givet ved verdensmarkedsprisen + masse afgifter, der luner godt i den slukne statskasse. Hold dette op mod strøm fra vindmøller, der skal subsidieres godt og grundigt for at det kan løbe rundt.
Og hvad gør man når det ikke blæser og man gerne vil på arbejde alligevel?
Hvad man også ofte glemmer er at en elektrificeret jernbane er meget dyrere i vedligeholdelse end en "normal" jernbane. De færreste vedligeholdelsesarbejder kan udføres uden kørestrømsafbrydelser og jordinger, hvilket fører til at der skal bruges flere folk til arbejdet til dyre natpenge.
mvh. Christian
af Svend Jensen, 21/1 2011, 15:11 (5101 dage siden) @ Dampfmeisteren
Du må meget undskylde, men jeg kan ikke tage det seriøst, at du linker til noget Bjørn Lomborg har skrevet. Der er vel snart ingen, der tager ham seriøst mere, jeg gør ikke i hvert fald. Det er noget useriøst forplumret vrøvl han kommer med, oftest baseret på statistik, som man kan få til at arte sig, som man vil (jeg arbejder selv rigtig meget med statistik!), hvis man ikke har helt rent mel i posen.
På sigt er det jo netop ikke prisen for transport. Man regner jo lige præcis ikke de omkostninger ind der på sigt er forbundet med transporten. I dag koster det det olie/diesel, afskrivning på køretøjet incl. lidt til skattefar, løn og reperationer koster, nix weiter. Men sandheden er jo, at reelt set er omkostningen langt højere. Der er udgifter til oprydningen efter den produktion der har været af køretøjet, oprydning efter alle de tungmetaller, og andre giftige stoffer dæk og udstødning frigiver, udgifter til sygehusvæsen og vejvæsen (delvist dækket af afgifter i dag) når noget går galt og når køretøjet slider på vejen, og ikke mindst de voldsomt store udgifter der vil være til oprydning efter det CO2 transportsektoren har udledt og vil udlede i fremtiden. Der vil være udgifter i forbindelse med langt flere oversvømmelser, voldsomt vejr, nedkøling om sommeren, kolonorme ændringer i flora og fauna etc. etc. Disse bliver i dag ikke på nogen måde afspejlet i det, det koster at transportere vores varer og det er virkelig en fejl af dimensioner, skabt af kortsigtet politik og folk der ikke kan tænke længere end til sin egen navle. Hvis man tog disse omkostninger ind i transportberegninger er jeg ikke det mindste i tvivl om, at eltog til hver en tid ville vinde omkostningsmæssigt (og sikkert også ofte på hastighed).
Det er ligesom om danskere (og mange andre folkeslag) ikke kan tænke på andet end biler, lastbiler og motorveje. Det er blevet en slags universalløsning, lidt ligesom kodimagnyler. Gad vide om det ligger i generne eller hvad det er der er galt...
af jmp, 21/1 2011, 15:35 (5101 dage siden) @ Svend Jensen
At asfaltmafiaen vinder i Danmark, er nok mest et politisk spørgsmål.
I Tyskland har fremsynede politikere (fra begge fløje) indset, at godset i videst mulig omfang skal over på jernbanen. Derfor har de vedtaget restriktioner for lastbilkørsel (begrænsninger i weekender, km-afgifter, ingen modulvogntog osv.). Det virker -- i Tyskland er godsmængden på jernbane konstant stigende; både for DB og de "private" operatører.
I Danmark er vi havnet i en grøft, hvor der absolut ikke må lægges forhindringer i vejen for det private erhvervsliv. Og dermed kører godset på asfalten.
Jan
af Henrik Thomsen , Holte, 19/1 2011, 17:45 (5103 dage siden) @ Peter H
Her har du lyden: http://www.youtube.com/watch?v=4WsArsMHCcA , det er noget der vil noget! Lad os håbe de får pillet den dæmper af på 1401.
af Svend Jensen, 20/1 2011, 05:50 (5102 dage siden) @ Henrik Thomsen
Det lyder eddermame lækkert!
af Peter H, Nærum, 21/1 2011, 11:37 (5101 dage siden) @ Henrik Thomsen
Hej
Uha....det lød godt!
Det ser ud til at de spanske 333'ere har el-bremse for jeg kan se at de har en ekstra vetilator + luftindtag i den modsatte ende af, hvor de 3 store køleventilatorer sidder.
Hilsen
Peter