Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hjælp til ID af Guldbæk-billeder - #3 LØSNING (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/11 2013, 23:39 (4029 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Jeg har nu brugt hele formiddagen og en stor del af dagen i går på at finde ud af hvor billederne af "hesteslagteriet" er taget og via mange omveje endte jeg på en hjemmeside der hedder "esbjerg billedarkiv" og minsandten om ikke det gav pote.

Bygningerne har intet med jernbane at gøre; det er "De offentlige Slagtehuse" beliggende Exnersgade 2 i Esbjerg (tæt på banegården). Bygningerne er i dag væk og erstattet af moderne kontorbyggeri.

På dette udsnit af luftfoto kan ses hvor JGC stod da han tog det første billede.
[image]

Beklager at det ikke havde noget med jernbane at gøre.

Under oprydning fandt jeg denne sporplan fra Esbjerg havnebane fra 1920. Jeg kan godt forstå, at Guldbæk fotograferede slagteriet. For det ville være nærliggende at tro, at slagteriet med den korte afstand til havnebanen/den sydlige del af Esbjerg station havde haft sporforbindelse. Men intet tyder herpå - jf. sporplanen. For egen regning tilføjes, at det i den grad undrer mig, at der ikke har været sporforbindelse. Det hører vist til undtagelserne i dansk jernbanehistorie, at et slagteri, der ligger så tæt på jernbanen, ikke har haft sporforbindelse.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af sporplan af Esbjerg havnebane/sydlige del af Esbjerg station 1920. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-274/Thomas Boberg Nielsen.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak