Durch Für Gegen Ohne Wieder Um. Er man "jernbanemand" og nogen siger "Klarskov", vil jernbanemanden straks aflire remsen "Lov, Ring, Klarskov, Orehoved". For det var de fire standsningssteder, der i forbindelse med K82 pr. 23. maj 1982 måtte lade livet, for at der kunne etableres timedrift København H-Nykøbing Falster.
I vinteren 1981-1982 var jeg stadig "ung" og havde ikke rigtig lagt mig fast på, hvilken del af min jernbaneinteresse, jeg brændte mest for. (Det har så siden udkrystalliseret sig i de emner, som ses nederst på siden.)
Men tilbage til vinteren 1981-1982. På dette tidspunkt havde jeg mere eller mindre fået fotograferet de stationer og strækninger, som min underbevidsthed fortalte mig, jeg havde lyst til at fotografere. Men når så det blev meddelt, at fire standsningssteder på én og samme strækning nu skulle lade livet, besluttede jeg mig for at få dem fotograferet.
På det tidspunkt boede jeg i i Støvring. Jeg havde i kraft af min ansættelse ved DSB frikort til 2. klasse. Det var lidt dyrt at skulle køre i bil fra Støvring til Sydsjælland og Falster, så det endte med, at jeg tog toget til Næstved. (Jeg må være taget af sted aftenen før med nattoget, for eller kunne jeg ikke have været i Orehoved kl. ca. 10.) I Næstved lejede jeg en bil og fotograferede ovennævnte standsningssteder og tog toget hjem igen. Så jeg brugte et par dage af mit liv og "mange" penge på at tage de ti billeder, som I nu får at se nedenfor.
Nu mange år efter kan jeg så konstatere, at lige præcis de fire standsningssteder ikke efterfølgende blev en del af min primære jernbaneinteresse. Så efter at negativerne nu har siddet i et ringbind i snart 32 år, er det vist på tide, at de bliver scannet og kommer ud i det fri.
Jeg har ikke den eksakte dato for billedernes optagelse, lige som jeg (åbenbart) ikke gjorde notater på turen. Et eller andet sted i den absolut usorterede del af mit arkiv har jeg sikkert lejekontrakten på den bil, jeg lejede i Næstved. Og når den engang dukker op, skal I få den eksakte dato. Men indtil da må I nøjes med at vide, at vi er i januar eller februar 1982.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Orehoved set mod syd.
Orehoved set mod nord. Sydgående tog i spor 2 trukket af MY 1150. Der må have været kuk i toggangen, for så vidt kan jeg se, at klokken ca. 10.12 og omkring det pågældende tidspunkt var der kun sydgående tog fra Orehoved kl. 8.57 og 11.46. Men kan det tænkes, at det ikke er hvidt lys, vi ser på lokomotivet, men rødt lys? For så kan det (næsten) passe med et nordgående tog kl. 10.03. Jeg synes i øvrigt heller ikke, at jeg kan se en lokomotivfører?
Klarskov set mod nord.
Klarskov set fra nord fra Dalkærvej.
Lundby set mod nord. Lundby var ikke nedlægningstruet og jeg ikke, hvorfor jeg kørte ind omkring Lundby og tog dette billede af MZ 1423(?) og ukendt MZ på vej mod syd.
Detalje fra ovenstående. Så vidt jeg kan se, står der 1423; men mon ikke eksperterne kan afgøre det?
Ring set mod nord. Ring havde to perroner for henholdsvis syd- og nordgående tog og der var adgang fra Ringvej.
Ring. Læskur på østsiden af jernbanen.
Lov set mod nord. Den enlige rejsende skal med tog 5035, der blev kørt af LJ-materiel Slagelse-Nakskov.
Alle ovenstående fotos: Januar-februar 1982. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.