Der er flere ændringer sammenlignet med det eksistende vedtægter.
Udover DSB S-tog bliver binavn for altså underlagt DSB, forsvinder §2 om selskabets hjemsted. Efter de gældende vedtægter har DSB hjemsted i Københavns kommune. Det må ændres, før hovedsædet flyttes til Høje Taastrup.
DSBs formål uddybes el. udvides med: "Selskabet skal sikre, at der drives landsdækkende fjern- og regionaltrafik samt S-togs trafik i hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med transportministeren om passagertrafik udført som offentlig service jf. lov om jernbane".
Beslutninger om udbud og indgåelse af kontrakt om investeringer i rullende materiel skal godkendes af transportministeren. DSB skal hvert år indsende samlede investerings- og financieringsplaner for selskabet og alle dets datterselskaber til transportministeren til orientering, efter de er behandlet af DSBs bestyrelse.
Udover ændringen som følge af flytning af hovedsædet, ligner det et ønske om større kontrol med DSB.