Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Desiro kontra Lint

af Bent Olsen, 18/1 2011, 11:44 (5128 dage siden)

Er der stor forskel på Desiro fra DSB og Lint togene fra Arriva?
(Kørekomfort og indretning o.l.)
Mvh
Bent:-)

Desiro kontra Lint

af Christian_3120@hotmail.com, 18/1 2011, 12:05 (5128 dage siden) @ Bent Olsen

man sidder ikke godt i lint togene, så er desiro bedre.

Desiro kontra Lint

af Erik Kjærgaard, 18/1 2011, 12:32 (5128 dage siden) @ Bent Olsen

Ja, de kommer fra hver sin leverandør.
Prøv selv forskellen i praksis. Så får du din helt egen vurdering.
Husk dog, at det ikke alene er DSB, der har leaset Desiro. Nordjyske Jernbaner har egne tog af Desiro, som efter min mening er meget behagelige at køre i.
Venlig hilsen
Erik Kjærgaard

Desiro kontra Lint

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/1 2011, 16:45 (5127 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Det er smag og behag om det er bedst at sidde i en Desiro eller i en Lint. Foretrækker selv Linten.

Men der er naturligvis nogen forskelle på dem. Også i indretningen generelt, udover designet af dem.

Men en ting har de begge i hvert fald til fælles, og det er at de er dette århundredes svar på Lynetterne og MR-togene.

Mvh
Claus

Desiro kontra Lint

af Leon, 18/1 2011, 20:03 (5127 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja og det er ikke lykkes særlig godt, i hvert fald ikke angående sæderne.

Desiro kontra Lint

af ole, 19/1 2011, 07:57 (5127 dage siden) @ Leon

-næh, og man skal helst være bjergbestiger for at bevæge rundt i dem (Lint)

Desiro kontra Lint, aptering, lidt baggrundsviden

af Steff, 19/1 2011, 07:29 (5127 dage siden) @ Bent Olsen

Godmiddag!

LINT vs. DESIRO, aptering, lidt baggrundshistorie.

Jeg skal ikke kunne afgøre, hvad der sammenligningsmæssigt er godt eller dårligt ved de to typer tog, da jeg personligt kun har kørt en gang i hver af typerne og det var stående.

ARRIVA fik i sin tid et ”vink med en vognstang” om, at de tog de skulle til at anskaffe som en del af licitation de havde vundet, ikke måtte være komfortmæssigt dårligere end det værende udgangspunkt, nemlig DSB litra MR/MRD. Altså ikke som, men BEDRE.
Ministeriet havde i præmisserne for udliciteringen bl.a. lagt vægt på, at bydere, der kom med nye tog, ville have en fordel, når valget skulle træffes. Set med ministeriets øjne, var NYE tog det samme som bedre komfort for de rejsende.
De tog ARRIVA (type LINT) skulle købe/lease var alle ”hyldevare” beregnet for tysk standard. Så i princippet skulle ARRIVA kun bestemme farverne. Med plads/siddemæssigt var sæderne i standardudgaven dårligere end tilsvarende dansk hos DSB. Derfor blev ARRIVA LINT (vinket med vognstangen) udstyret med tysk type 1. kl. sæder og betræk for LINT typen.

Det er jo så en objektiv afgørelse af, hvad der er bedst, MR/MRD contra LINT og nu LINT contra DESIRO. Men hér (MR/MRD vs. LINT) var det altså en politisk afgørelse.

Men selv et på daværende tidspunkt udmærket MR/MRD regionaltogssæt kan komme til kort, hvis det anvendes til andet end beregnet. Det KUNNE være en blandet fornøjelse – selv på 1. klasse – at kører i ”ENGLÆNDEREN” fra Kh til Es med de små hjul. Det var jo i øvrigt en lidt mærkelig konstellation med et delvist privatfinansieret (DFDS) tog. Men det var altså dengang MR førte 1. klasse med gul streg over vinduerne og havde engelsk ”flytekst” ved sæderne og selvfølgelig tog stewardesse!

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak