Ifølge Nordjyske Stiftstidende d.d. lover transportministeren, at der i 2016 fortsat vil være direkte tog mellem Vendsyssel og København, selv om Nordjyske Jernbaner fra 2016 overtager den regionale kørsel Frederikshavn-Hobro. Ministeren understreger, at forhandlingerne fortsætter.
(Politiske forhandlinger er noget pudsigt noget. Hun kan vel kun love det, hvis hun kan skaffe et politisk flertal for det.)
Avisartiklen citerer i øvrigt Karsten Lauritsen (V) for følgende:
Interessant. Så er det lige jeg spørger: Hvornår har det været på tale "at sende strækningen i udbud". Mon ikke han er fejlciteret? For som jeg har forstået det, vil man "give" kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud og dermed uden at sikre, at af alle jernbaneselskaber i hele verden skulle lige præcis Nordjyske Jernbane være bedst og billigst. (Kæphest returneres hermed til stald).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jeg har forelagt ovenstående for Karsten Lauritzen (V), der har sendt mig nedenstående svar. Jeg er lidt skuffet over svaret. For det første forholder Karsten Lauritzen sig ikke til, at han er citeret for, at kørslen sendes i udbud. Kørslen sendes netop ikke i udbud og det sikres derfor ikke, at kørslen sker bedst og billigst. Endelig skuffer det mig, at en liberal politiker vil give kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud. Men manden er jo opstillet og valgt i Hjørring, der nu sikres halvtimesdrift med tog mellem Hjørring og Aalborg. Det kan man da kalde sognepolitik.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
"Kære Thomas
Tak for din henvendelse.
Artiklen, som du omtaler i dit indlæg til Jernbanen.dk, tager udgangspunkt i et svar på et spørgsmål, jeg stillede transportministeren vedr. forsøg med brug af andre operatører end DSB på lokale banestrækninger. Ifølge ministerens besvarelse er hensigten bl.a. at opnå en mere sammenhængende lokaltrafik, effektiviseringsgevinster samt en styrkelse af den lokale indflydelse. Ideen om at inddrage andre aktører end DSB i relation til løsning og håndtering af den lokale kollektive trafik finder jeg fornuftig.
Endvidere har jeg nedenfor indsat linket til ministerens besvarelse af det pågældende spørgsmål, så du kan læse denne i sin helhed:
http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/spm/848/svar/1083265/1292815.pdf
Med venlig hilsen
Karsten Lauritzen
Retsordfører (V)
MF
Medlem af Folketinget (V)
Christiansborg
DK-1240 København K.
Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 45 05"