Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Fortsat direkte tog Vendsyssel-København fra 2016 (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/10 2013, 09:16 (4053 dage siden)

Ifølge Nordjyske Stiftstidende d.d. lover transportministeren, at der i 2016 fortsat vil være direkte tog mellem Vendsyssel og København, selv om Nordjyske Jernbaner fra 2016 overtager den regionale kørsel Frederikshavn-Hobro. Ministeren understreger, at forhandlingerne fortsætter.

(Politiske forhandlinger er noget pudsigt noget. Hun kan vel kun love det, hvis hun kan skaffe et politisk flertal for det.)

Avisartiklen citerer i øvrigt Karsten Lauritsen (V) for følgende:

[image]

Interessant. Så er det lige jeg spørger: Hvornår har det været på tale "at sende strækningen i udbud". Mon ikke han er fejlciteret? For som jeg har forstået det, vil man "give" kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud og dermed uden at sikre, at af alle jernbaneselskaber i hele verden skulle lige præcis Nordjyske Jernbane være bedst og billigst. (Kæphest returneres hermed til stald).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Fortsat direkte tog Vendsyssel-København fra 2016

af Svend, 28/10 2013, 13:36 (4053 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Findes der mon et køreplansoplæg indeholdende både de lokale tog og IC/ICLyn fra Aalborg og nordpå?

--
Svend

Fortsat direkte tog Vendsyssel-København fra 2016

af Tolpen, 4/11 2013, 12:26 (4046 dage siden) @ Svend

Findes der mon et køreplansoplæg indeholdende både de lokale tog og IC/ICLyn fra Aalborg og nordpå?

Ja, der findes flere...Konceptet lander nok på at et DSB Lyntog kører helt til Frederikshavn hver tredie time eller lignende - herunder muligvis tilpasset Læsefærgens tider i Frederikshavn, så man kan "bruge" DSBs kapacitet når der er mange lejrskolerejser eller lignende, og dermed måske spare lidt på "forstækrningsreserverne" hos NJ.

Et udbud på nye togsæt til NJ skulle være undervejs.

T

Avatar

Regional kørsel på BDK-net i Nordjylland sendes ikke i udbud

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2013, 19:35 (4047 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Nordjyske Stiftstidende d.d. lover transportministeren, at der i 2016 fortsat vil være direkte tog mellem Vendsyssel og København, selv om Nordjyske Jernbaner fra 2016 overtager den regionale kørsel Frederikshavn-Hobro. Ministeren understreger, at forhandlingerne fortsætter.

(Politiske forhandlinger er noget pudsigt noget. Hun kan vel kun love det, hvis hun kan skaffe et politisk flertal for det.)

Avisartiklen citerer i øvrigt Karsten Lauritsen (V) for følgende:

[image]

Interessant. Så er det lige jeg spørger: Hvornår har det været på tale "at sende strækningen i udbud". Mon ikke han er fejlciteret? For som jeg har forstået det, vil man "give" kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud og dermed uden at sikre, at af alle jernbaneselskaber i hele verden skulle lige præcis Nordjyske Jernbane være bedst og billigst. (Kæphest returneres hermed til stald).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg har forelagt ovenstående for Karsten Lauritzen (V), der har sendt mig nedenstående svar. Jeg er lidt skuffet over svaret. For det første forholder Karsten Lauritzen sig ikke til, at han er citeret for, at kørslen sendes i udbud. Kørslen sendes netop ikke i udbud og det sikres derfor ikke, at kørslen sker bedst og billigst. Endelig skuffer det mig, at en liberal politiker vil give kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud. Men manden er jo opstillet og valgt i Hjørring, der nu sikres halvtimesdrift med tog mellem Hjørring og Aalborg. Det kan man da kalde sognepolitik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Kære Thomas

Tak for din henvendelse.

Artiklen, som du omtaler i dit indlæg til Jernbanen.dk, tager udgangspunkt i et svar på et spørgsmål, jeg stillede transportministeren vedr. forsøg med brug af andre operatører end DSB på lokale banestrækninger. Ifølge ministerens besvarelse er hensigten bl.a. at opnå en mere sammenhængende lokaltrafik, effektiviseringsgevinster samt en styrkelse af den lokale indflydelse. Ideen om at inddrage andre aktører end DSB i relation til løsning og håndtering af den lokale kollektive trafik finder jeg fornuftig.

Endvidere har jeg nedenfor indsat linket til ministerens besvarelse af det pågældende spørgsmål, så du kan læse denne i sin helhed:

http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/spm/848/svar/1083265/1292815.pdf

Med venlig hilsen

Karsten Lauritzen
Retsordfører (V)

MF

Medlem af Folketinget (V)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 45 05"

Regional kørsel på BDK-net i Nordjylland sendes ikke i udbud

af Niels Bak, 4/11 2013, 13:11 (4046 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det ligner godt nok et "sekretærsvar" som KL ikke selv har forholdt sig til.

Men det kan også være at det er et godt eksempel på det man med et lidt sært hybridudtryk kalder dobbeltspeak. Altså at han af politiske årsager helt med vilje har kaldt det udlicitering selv om han godt ved bedre. Dermed får han tilfredsstillet udliciteringsglade vælgere i baglandet, som ikke er specielt godt inde i den konkrete sag, men blot læser hen over tingene i en fart, men undgår at tage slagsmålet med diverse interessenter i Nordjylland - eller for den sags skyld sidde med aben, hvis en udlicitering giver problemer. NJ er en kendt størrelse på godt og ondt, og vil næppe give ballade.

Regional kørsel på BDK-net i Nordjylland sendes ikke i udbud

af LasseG, 4/11 2013, 13:33 (4046 dage siden) @ Niels Bak

Det ligner godt nok et "sekretærsvar" som KL ikke selv har forholdt sig til.

Helt enig, det kunne være dejligt hvis Thomas ville spørge igen med henvisning til at han glemte at svare på spørgsmålet ;)

Regional kørsel på BDK-net i Nordjylland sendes ikke i udbud

af Gjæst, 4/11 2013, 19:50 (4046 dage siden) @ LasseG

Helt enig, det kunne være dejligt hvis Thomas ville spørge igen med henvisning til at han glemte at svare på spørgsmålet ;)

Det hjælper intet. Se blot i nyhedsudsendelserne på tv hvor ofte politikere som interviewes, snakker om noget helt andet end hvad de bliver spurgt om.

Jeg håber hver gang på at nyhedsjournalisten slukker for den uregerlige politikers varmluft-talestrøm med kommentaren "Desværre, NN kunne ikke holde sig til det der blev spurgt om, så vi har sendt ham/hende på en lille rundtur i nyhedsverdenen".

Avatar

Regional kørsel på BDK-net i Nordjylland sendes ikke i udbud

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/6 2014, 22:25 (3834 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ifølge Nordjyske Stiftstidende d.d. lover transportministeren, at der i 2016 fortsat vil være direkte tog mellem Vendsyssel og København, selv om Nordjyske Jernbaner fra 2016 overtager den regionale kørsel Frederikshavn-Hobro. Ministeren understreger, at forhandlingerne fortsætter.

(Politiske forhandlinger er noget pudsigt noget. Hun kan vel kun love det, hvis hun kan skaffe et politisk flertal for det.)

Avisartiklen citerer i øvrigt Karsten Lauritsen (V) for følgende:

[image]

Interessant. Så er det lige jeg spørger: Hvornår har det været på tale "at sende strækningen i udbud". Mon ikke han er fejlciteret? For som jeg har forstået det, vil man "give" kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud og dermed uden at sikre, at af alle jernbaneselskaber i hele verden skulle lige præcis Nordjyske Jernbane være bedst og billigst. (Kæphest returneres hermed til stald).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Jeg har forelagt ovenstående for Karsten Lauritzen (V), der har sendt mig nedenstående svar. Jeg er lidt skuffet over svaret. For det første forholder Karsten Lauritzen sig ikke til, at han er citeret for, at kørslen sendes i udbud. Kørslen sendes netop ikke i udbud og det sikres derfor ikke, at kørslen sker bedst og billigst. Endelig skuffer det mig, at en liberal politiker vil give kørslen til Nordjyske Jernbaner uden udbud. Men manden er jo opstillet og valgt i Hjørring, der nu sikres halvtimesdrift med tog mellem Hjørring og Aalborg. Det kan man da kalde sognepolitik.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

"Kære Thomas

Tak for din henvendelse.

Artiklen, som du omtaler i dit indlæg til Jernbanen.dk, tager udgangspunkt i et svar på et spørgsmål, jeg stillede transportministeren vedr. forsøg med brug af andre operatører end DSB på lokale banestrækninger. Ifølge ministerens besvarelse er hensigten bl.a. at opnå en mere sammenhængende lokaltrafik, effektiviseringsgevinster samt en styrkelse af den lokale indflydelse. Ideen om at inddrage andre aktører end DSB i relation til løsning og håndtering af den lokale kollektive trafik finder jeg fornuftig.

Endvidere har jeg nedenfor indsat linket til ministerens besvarelse af det pågældende spørgsmål, så du kan læse denne i sin helhed:

http://www.ft.dk/samling/20121/almdel/tru/spm/848/svar/1083265/1292815.pdf

Med venlig hilsen

Karsten Lauritzen
Retsordfører (V)

MF

Medlem af Folketinget (V)

Christiansborg
DK-1240 København K.

Tlf. +45 33 37 55 00
Dir. +45 33 37 45 05"

Politik er noget underligt noget. Karsten Lauritzen (V) er valgt i Hjørring. Han synes (derfor?), at det er en god idé, at Nordjyske Jernbaner skal køre Skagen/Hirtshals-Hjørring-Aalborg-Skørping uden udbud.

Enten er han blevet "klogere" eller også har han ikke vidst, hvad han talte om. Der er (nu) vist ingen tvivl om, at Venstre synes, at kørslen på nævnte strækning skal i/bør komme i udbud. Men læs selv:
http://www.ft.dk/samling/20131/lovforslag/l136b/bilag/9/1378378.pdf

Bemærk i øvrigt, at Hobro nu officielt er gledet ud af planerne, således at kørslen fra Vendsyssel til Himmerland nu skal vende i Skørping og ikke i Hobro.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak