Talent på Hobro havnebane 10. maj 1997 (Generelt)
Jeg har følgende TA på Talent toget:
TA 1542:
10.05.1997 - Ar-Ns-Ab-Hb-Ar
I forbindelse med overvejelserne om en nærbane omkring Aalborg var en af del-overvejelserne, hvilken udstrækning nærbanen skulle have. Det indgik i disse overvejelser, at nærbanen mod syd kunne inkludere Arden og Hobro. Som bekendt er nærbanen indtil videre kun nået til Skørping; men når Nordjyske Jernbaner i fremtiden (måske) skal til at køre nærbanetog i Himmerland, kommer (Mosskov), Arden, (Doense), ((Tobberup)) og Hobro måske med?
Tilbage i 1997 ønskede DSB at undersøge, om Hobro centrum kunne betjenes af et kommende nærbanetog og i forbindelse med ovenstående TA, inkluderedes kørsel Hobro station - Hobro centrum.
Hobro station lå ved jernbanens anlæggelse i 1869 - som måske bekendt - slet ikke i Hobro (sogn) men i Hørby (sogn) og ligger den dag i dag stadig "lidt uden for byen". Det var derfor nærliggende at lade et eventuelt nærbanetog få endestation i Hobro centrum, hvilket kunne ske ved anvendelse af Hobro havnebane.
Lørdag den 10. maj 1997 kørte Talent-togsættet således fra Hobro station til Hobro centrum og tilbage igen. Man kørte således ikke helt ned til havnen. Nedenstående 11 billeder stammer fra denne kørsel.
Inden Aalborg Nærbane (Lindholm-Skørping) blev indviet i december 2003, havde Hobro Kommune sørget godt og grundigt for, at der aldrig ville komme til at køre nærbanetog til Hobro centrum: For at sikre udvidelse af Arla-mejeriet i Hobro ønskede man jernbanebroen for havnebanen over Skivevej fjernet, således at Arla-mejeriet kunne få ændret sine ind- og udkørselsforhold. Hobro kommune valgte således arbejdspladser og skatteindtægter frem for kollektiv trafik, hvilket vel er/var forståeligt nok. Men når engang mejeriet lukker - og det gør det jo nok - ja, så er der næppe nogen, der vil smide millioner i at genopføre jernbanebroen over Skivevej og man vil for stedse være henvist til at skulle rumle i en bybus mellem Hobro centrum og Hobro station.
Havnebanetracéen mellem Hobro station og Hobro centrum er i øvrigt intakt; det er kun jernbanebroen over Skivevej og de få hundrede meter gennem mejeriet, der mangler.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Bemærk forgrunden, hvor der er fin plads til en perron.
Hvis overvejelserne om kørsel til Hobro centrum var blevet ført ud i livet, havde nærbanen sandsynligvis fået endestation her, hvor vi er ca 100 meter vest for gågaden. Det ville have været halsløs gerning at lade nærbanetoget fortsætte til placeringen 100 meter øst for gågaden (se længere nede).
Den fylder godt i gade(billedet). Hvis tanken om nærbane til Hobro centrum var blevet til noget, ville det have været festligt at have denne fætter kørende midt i gaden 4 gange i timen (2 ankomster og 2 afgange ved halvtimesdrift). Sønderborg go home. Bygningen med den gule underetage og den brune dør indeholder inde bag døren et af de lokale snabelvaskerier og bodegaens gæster kiggede skiftevis på øletiketterne og ud ad vinduet for at være helt sikker på, at de så, hvad de så.
Gågaden krydses.
Hertil og ikke længere. Togsættet holder på det sydøstlige hjørne af Havnegade/Nytorv, hvor der faktisk også er fin plads til en perron. Vi er ca 100 meter øst for gågaden.
Så er slutlygterne tændt i den anden ende af toget og det går tilbage mod Hobro station.
Ovenstående 11 fotos: Hobro havnebane lørdag den 10. maj 1997. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.