Regiosprinter på danmarksturne (+ 2 fotos) (Generelt)
Uha, kommer til at tænke på, at den blev forsøgt afsat til DSB Regionaltog i sin tid.
Hej Steff,
Sådan husker jeg ikke sammenhængen.
I Tyskland havde man et par år forinden vedtaget den såkaldte "Regionalisierungsgesetz", hvor ansvar for planlægning og køb af regional togtrafik (Schienenpersonennahverkehr, SPNV) blev uddelegeret til delstater, Länder og/eller Zweckverbände.
Man forudså en revitalisering af SPNV, og det tyske kollektive trafikforbund VDV specificerede nogle funktions- og priskrav til en ny generation af lette, diseldrevne sidebanetog.
Siemens/Duewag udviklede RegioSprinteren efter disse krav, og kort efter kom TALBOT i Aachen med sin TALENT-prototype.
Denne udvikling blev selvfølgelig fulgt tæt af privatbanerne samt af nogle gode folk i DSB Regionaltog, som bl.a. benyttede lejligheden til at vurdere de tog, der nu kom til Danmark.
NærumBanens første RegioSprinter blev betegnet som en forsøgsanskaffelse, hvor Trafikministeriet bl.a. forventede, at den blev forevist/prøvekørt hos de andre privatbaner, ligesom DSB blev koblet på.
LNJ Lm 21 i Hårlev, 09.1996 (nm).
Således kom den også til Østbanen en dag i september 1996, og efter overnatning på værkstedet i Hårlev kørtes den til Roskilde, hvor DSB-M tapede den ind i ledninger og måleudstyr. Jeg fulgte den til Roskilde, hvor pendlertalsquinden fra Lille Syd samt pendlertalsmanden fra Sydbanen - Steff, I presume - stødte til, og så gik turen tilbage ad Lille Syd, hvor jeg stod af i Køge, og videre .....
Samme måned var TALENT-prototypen i DK på vej til hhv. fra Sverige/Norge. Den blev prøvekørt på HHGB hhv. Østbanen, ligesom den under et ophold på Gb var genstand for førnævnte DSB-folks interesse.
TALENT-prototypen i Grønnehave, 09.1996 (nm).
Udviklingen på de tyske togfabrikker fortsatte i takt med udrulning af regionaliseringen, og i DK anskaffedes - foruden RegioSprinterne til NærumBanen - Siemens DESIRO til DSB og HHGB, senere til NJ, og LINT-41 til ARRIVA, Lokalbanen og Regionstog.
Vi var i øvrigt lidt inde på materieludviklingen i Tyskland *her*.
Bedste hilsener
Niels