Efterårsfarver, men hvor ? (Billedegætterier)
Så blev det efterår, men hvor er vi ?.
Mvh.
Poul.
Så blev det efterår, men hvor er vi ?.
Mvh.
Poul.
hej
den "skæve" ?
mvh
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Hvis du har været til Festivas i Bryrup idag, har du sikkert passeret "den skæve"
Gætter på Nr. Nebel - Nymindegab.
Det er Høng-Gørlev på Sjælland ik
Det er Høng-Gørlev på Sjælland ik
Som ivrig skinne-rust-analytiker kan jeg udelukke at der har været kørt på de skinner i år, end ikke med skinnecykel. Og der har da unægteligt været kørt på Høng Gørlev med mere end bare en skinnecykel i år..
Det kan være Grindstedbanen, men også T-T banen, sidstnævnte har jeg gået igennem flere gange, men genkender ikke stedet, fordi der ikke er nogen "landkending", eller måske fordi det slet ikke er den bane.
Kan se, at mit tidligere indlæg med løsningen er slettet, men det er rigtigt gættet på "den skæve", nærmere betegnet i Kroager.
Mvh.
Poul.
hej
og Krogager sporplan 1955-56
mvh
henning h087
og mange andre stationssporplaner fra den "skæve" ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?board=31.0
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
og Krogager sporplan 1955-56
Det er lidt pudsigt. Jeg ligger (ja, ligger) på et hotelværelse i Varde med ømme ben efter i dag at have gået i skærverne på "den skæve" fra km 31,4 nord for Krogager til km 13,9 Glejbjerg = 17,5 kilometer i skærver. Godt nok i verdens bedste vandrestøvler, men alligevel.
Og hvorfor så det? Tjo, man er jo jernbanenørd og det "forpligter" jo at have en hjemmeside, der hedder www.laurbjerg-bramming.dk. I 2002-2005 gik/løb jeg fra Laurbjerg til lidt nord for Krogager (i etaper!) og har nu i otte år manglet de sidste "sølle" ca 30 kilometer fra nord for Krogager til Bramming. Så i dag har den stået på Krogager-Glejbjerg og i morgen Glejbjerg-Bramming.
Jeg fik fotograferet stationerne Laurbjerg-Bramming i 1978-1979. Og godt for det. For i dag er det praktisk talt umuligt at fotografere stationsbygningerne fra sporsiden. De er simpelthen groet fuldstændig til i "den grønne mur", som vi har drøftet i andre tråde.
Billederne fra 1978-1979 samt de 480 billeder fra i dag (det skal jo gøres grundigt, når det skal gøres) og billederne fra i morgen vil, når jeg får kræfter til det, blive lagt på www.laurbjerg-bramming.dk (der i øvrigt 24 timer i døgnet er modtagelig for billedbidrag fra andre fotografer - såvel gamle som nye fotos. Indtil videre stor tak til Georg Schmidt, Vigand Rasmussen, Thomas D. Rithmester, med flere, der har doneret billeder, som jeg desværre endnu ikke har haft kræfter til alle at uploade).
Men et enkelt billede kan det da blive til fra i dag:
Hvis I kigger på Hennings sporplan fra Krogager, hvor nord (Grindsted) er mod højre og syd (Bramming) er mod venstre, kan I se, at der mod nord er et blindspor, der ender i en grusbunke/enderampe.
Den ser i dag sådan ud:
Klik på billedet for højere opløsning.
Til Poul: Hvor i Krogager er dit billede taget og i hvilken retning?
Og en lille bonus: Strækningen Bramming-Grindsted er kilometreret fra Bramming og mod nord med kilometersten for hver 200 meter - alle til højre for sporet. Sporet er lagt med 12 meter skinner, sandsynligvis fra 1914, og der går 20 sveller på 12 meter spor og der er dobbeltsvellestød. Hver svelle "koster" 2 underlægsplader og 6 svelleskruer - undtagen de 2 ud af de 20 sveller, der indgår i stødet. I disse sveller er kun brugt 4 svellerskruer. Ak ja, det er sådanne observationer man kan gå og foretage sig for at tiden ikke skal falde for lang. Det tog lige under 8 timer at gå de 17,5 kilometer. Det fortæller lidt om, hvor "hårdt" det er at spadsere i skærver. Særligt interesserede kan selv regne ud, hvor mange sveller, svelleskruer m.v., der er anvendt på strækningen Bramming-Grindsted og som måske skal i "optagningsudbud" engang i fremtiden.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Nordenden af Krogager station mandag den 14. oktober 2013. Fotografen har vendt linsen mod nord. Til højre skimtes nordenden af blindsporet, der ender i en grusbunke/enderampe. Bemærk i øvrigt, at "der er lys i lygten" til venstre i billedet. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Mit billede vist i går, er netop taget i overkørsel 37 a. i retning mod Grindsted.
Og hermed samme sted, men i retning mod Bramming.
- God tur videre i morgen.
Mvh.
Poul.
sent godaften Thomas
kan "trøste" dig med at det så "kun" er 13, 8 km i morgen - og god tur
men sporplan af Glejberg fra 1956, hvor fjerkræ-slageriets spor er interesant - men om der kan findes spor af det - tja - det får vi vel at se ( på sporplanen fra 1980 er det taget op !! )
og her i sidetrukket tilstand
og så efter lidt traveri på 5, 2 km kommer du så hertil
Vejrup, hvor sporplanen har årstallet 1958, revideret 1980
også her i 2 udgaver
spørgsmålet er så om der kan findes spor der hvor det afbrudte sidespor forenede sig med hovedsporet
og så lige et HBDS foto af stationsbygningen i 1969
så er der kun sølle ( 2, 7 km ) Vester Bjerndrup som jeg desværre ikke har en sporplan af ( tigge tigge foto deraf, gerne en slags oversigtfoto, såfremt et sådan kan lade sig tage + også gerne et af Glejbjerg og Vejrup )
og derefter der der så en bette tur på 6, 2 km til Bramminge, men den kan vi altid vende tilbage til når fusserne er kommet sig.
skal så ærligt indrømme - godt det ikke er mig - men ok - benene kunne heller ikke holde til det idag.
kan dog huske at som gul spejder (DDS) i Hg i tresserne (63-64) - ja der var der et kilometermærke på 40, 60, 75 og 100 km - og den på 100 km ( indenfor 12 eller 16 timer ) fik man da sig.
og et dulighedstegn der hed vandringsmand - den var på 300 km indenfor 4 eller 5 dage ) - og alt skulle dokumenteres, endvidere skulle alt der skulle bruges, så som telt, økse, spade mm slæbes på ryggen, og dengang var der ikke noget der hed letvægttelte, man kunne så bygge bivuak istedet, og ved at kombinere det med at bygge en bro over et vandløb over en å, ja så kunne man redde sig et mærke der hed pioner, og man kunne også samtidigt erhverve sig dulighedstegnet kok, idet alt mad skulle tilberedes over bål, tændt med 2 tændstikker - så - en får helt ondt i fødderne og ryggen ved tanke om det. - men vi gennemførte det ( 2 mand )
men trods alt så ønskes du en god tur - en glæder sig til at se resultaterne på et tidspunkt
med fø´else og venlig hilsen
henning h087
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Nordenden af Krogager station mandag den 14. oktober 2013. Fotografen har vendt linsen mod nord. Til højre skimtes nordenden af blindsporet, der ender i en grusbunke/enderampe. Bemærk i øvrigt, at "der er lys i lygten" til venstre i billedet. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Bag enderampen kan ses noget der ligner et kort provisorisk perron. Er det noget der har været brugt af VTV, eller er det en ældre sag?
Nordenden af Krogager station mandag den 14. oktober 2013. Fotografen har vendt linsen mod nord. Til højre skimtes nordenden af blindsporet, der ender i en grusbunke/enderampe. Bemærk i øvrigt, at "der er lys i lygten" til venstre i billedet. Klik på billedet for højere opløsning. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Bag enderampen kan ses noget der ligner et kort provisorisk perron. Er det noget der har været brugt af VTV, eller er det en ældre sag?
Modsat på visse andre godsbaner, var alle perroner på de tidligere stationer mellem Bramming og Grindsted fjernet, derfor blev der disse steder opsat viste meget korte provisoriske træperron til brug for VtV´s veterantog.
Mvh.
Poul.
Det der er anderledes ved området omkring Glejbjerg Station er at det på sin vis stadig er eksisterende. Pladsen foran Bygningen fx. Den ligger jo ikke direkte ud til hovedgaden med på en sidevej hvor man kører ned til stationen. På perronsiden har du stadig hele vidden idet der stadig er skov på den anden side. Det ene af de 2 træhuse over mod skoven eksisterede stadig indtil engang i 90erne. Den mod nord. Jeg kan huske ( årgang 76 ) at den lå ved stien ( det er det jo i alt fald blevet til) der går langs skoven og imellem de træer og buske som med tiden voksede op foran den egentlige skovbryn. Rød med hvidmalede vinduer. Fortsatte man ad stien drejede den op i skoven og mødte den blinde vej som man kan se på kortet øverst i højre hjørne. Der lå det vi kaldte krudthuset. Et lille firkantet murstenshus uden vinduer og med en jerndør. følger man stien til ca. der, i forlængelse af troljesporet, hvor området (trækker sig sammen) stod der, til venstre skjult imellem buske, en vandpumpe. Ja den står der sikkert stadig. Jeg har ikke tænkt over om man har kunne se sporføringen til slagteriet, men vi børn, og for den sags skyld voksne, benyttede af og til stien, der går sammen vej, over til det gamle slagteri, for at skyde genvej ud til Boldingvej, som går op til hovedgaden længere mod syd. Når vi kom derover så kunne vi jo kigge hen på rampen ved slagteriet og regne ud at skinnerne havde gået derover. Det eksistere stadig, så Thomas kan tage billeder af dette.
Nå ja jeg kan fortælle det, fordi vi indtil 1990 boede i Hovedgaden med privaten og ESSO tank på den ene side af hovedgaden og Volvo salg og udstillingslokale på den anden side (tredje grund mod syd hvis man tæller fra stationen. Kan for øvrigt huske at godstoget af og til stoppede op ved stationen i 80erne og 90erne. Hvorfor så det?
Der lå en bager overfor grund nr. 2 mod syd! Haha.
Det der er anderledes ved området omkring Glejbjerg Station er at det på sin vis stadig er eksisterende. Pladsen foran Bygningen fx. Den ligger jo ikke direkte ud til hovedgaden med på en sidevej hvor man kører ned til stationen.
--
Ja nemlig og det er blevet endnu kønnere idet ejerene, for et par år siden, har fået pladsen sat i stand og også gjort privat, idet der jo ellers altid har været færdsel derned forbi og ud til venstre og over skinnerne som tidligere nævnt. Pakhuset brændte for øvrigt i slutfirserne så kun murene stod tilbage. Men den er jo genopbygget igen. Vist på samme tid at den del som forbinder pakhuset med stationsbygningen blev lukket til og der kom vinduer i ( 1. og 2. vindue kan lige anes på billedet)
Vester Bjerndrup som jeg desværre ikke har en sporplan af ( tigge tigge foto deraf, gerne en slags oversigtfoto, såfremt et sådan kan lade sig tage
Kære Henning
Jeg har lagt lidt nye og et enkelt gammelt billede på Vester Bjerndrup trinbræts hjemmeside:
http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/5-grindsted-bramming/km-06-2-vester-bjerndrup
Bedste hilsner
Thomas
Min far er født i Bjerndrup i Elmely og min farbror havde en af de 2 mindre gårde til venstre for vejen før overskæringen. Så vidt jeg husker lå perronen på østsiden af banen og jeg er næsten sikker på, at der var et læskur. Vi er vist også en gang kørt fra Vester Bjerndrup til Esbjerg, men jeg var kun 8 da trinbrættet blev nedlagt - jeg var dog allerede dengang (og tidligere) vild med jernbaner.
Her som 5-årig i lyntoget på vej til Bramming eller Esbjerg.
Hej Thomas
siger mange tak
håber at fødderne ikke tog for megen skade.
tror at perronen lå som vist på oversigtsbilledet fra 1954
i tkpl fra 1952 lå Vester Bjerndrup T i km 22,6 fra Esbjerg
i en nyere hvis målt fra Bramminge så km 6,2
og det passer jo også med billedet fra overkørslen hvor kilometersten 6, 2 ses
"Hugger" så lidt til strækning 34 : Vester Bjerndrup T (Bjt) i sporplaner på rundremisen med link til din side
har kigget mine nyere strækningssporplaner ( 1970 - 2000 ) igennem - og der er desværre heller ikke noget fra strækningen ved Vester Bjerndrup - og længdeprofil stadig ikke dukket op, hvis jeg har den, men .....
mvh
henning h087
PS hvornår blev Vester Bjerndrup nedlagt ?
den er i tkpl 1952 men ikke i tkpl 1956
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Jeg har lagt lidt nye og et enkelt gammelt billede på Vester Bjerndrup trinbræts hjemmeside:http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/5-grindsted-bramming/km-06-2-vester-bjerndrup
Du efterlyser nummeret på vogterhuset på din hjemmeside.
Vogterhuset må have haft nummer 5.
I km 6,2 var der i 1957 jf. "Togplan 17" et kolonneskur.
Mon ikke det er det skur vi ser på dit luftfoto fra 1954. Jeg kunne forestille mig at efter nedlæggelsen af trinbrættet året før, har man valgt at bruge det gamle venteskur som kolonneskur.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
Jeg har lagt lidt nye og et enkelt gammelt billede på Vester Bjerndrup trinbræts hjemmeside:http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/5-grindsted-bramming/km-06-2-vester-bjerndrup
Du efterlyser nummeret på vogterhuset på din hjemmeside.
Vogterhuset må have haft nummer 5.
I km 6,2 var der i 1957 jf. "Togplan 17" et kolonneskur.
Mon ikke det er det skur vi ser på dit luftfoto fra 1954. Jeg kunne forestille mig at efter nedlæggelsen af trinbrættet året før, har man valgt at bruge det gamle venteskur som kolonneskur.
Kære Thomas
Jeg siger mange tak. Ja, ved at kigge lidt i Togplan 17 af 2. juni 1957, er jeg også kommet frem til, at vogterhuset må have nr. 5.
Bedste hilsner
Thomas
PS hvornår blev Vester Bjerndrup nedlagt ?
den er i tkpl 1952 men ikke i tkpl 1956
Kære Henning
I følge en sekundær kilde blev trinbrættet nedlagt i 1956. Jeg har nogle huller i min samling af "Meddelelser fra Generaldirektoratet", 1956, så jeg kan ikke bekræfte årstallet i skrivende stund. Men det kommer på et tidspunkt.
Bedste hilsner
Thomas
Vester Bjerndrup som jeg desværre ikke har en sporplan af
I dag fandt jeg på Landsarkivet for Nørrejylland nok det tætteste, vi kommer på en "sporplan" for Vester Bjerndrup trinbræt.
Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
http://www.laurbjerg-bramming.dk/home/5-grindsted-bramming/km-06-2-vester-bjerndrup
Skitse over Bjerndrup trinbræt 10. oktober 1941. Som det fremgår, lå trinbrættet nordøst for overkørslen. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-723/Thomas Boberg Nielsen.
dælmedylmemigdagodtgået
en siger mange tak for dykket i arkivkasserne og har sakset og lagt ind på sporplansarkivet i rundremisen
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=867.msg2301#msg2301
mvh
henning h087
ps - en har spurgt - og en har løseligt gået arkivkasser og arkivhardiske igennem - og der skulle pt så løseligt være ca 540 + 1860 sporplaner, sidespor, strækningsudsnit. havnesporplaner og jeg ved ikke hvad sporplaner + mv i arkivet - og aligevel er der ikke alt ( mangler blandt andet fra de DSB overtagne strækninger på Fyn, Slangerupbanen, Værslevbanen og andre enkelte stationer på forskellige strækninger + har meget lidt fra privatbanerne ) - så hvis nogen .... !!! ??? - så der er nok at lægge ud af ( har vel pt lagt lidt over 200 stk ind på www.rundremisen.dk og stadig mange at finde/få fat på - og det vil så tage sin tid, men er da kun 63+ ( ifølge timesedler 85 ( overarbejde ) og efter at have sat sig i stolen 315 ) og har tænkt mig at blive 112 ( noget med at få noget tilbage fra staten - som jeg mener retteligt tilhører mig ) og lige netop det vil tage sin tid
--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk
Vester Bjerndrup T (Bjt) blev nedlagt 21.05.1955.
(Kilde: Danmarks Rejseforbindelser)
Vh
Morten
På Det Kongelige Biblioteks luftfotosamling er dette billede dukket op.
Vester Bjerndrup trinbræt set mod Grindsted, 1948-1952 ©Aalborg Luftfoto/Det Kongelige Bibliotek, ID: AAL_BL43-A1_140_029 (Klik på billedet for at se originalen)
Stedet og huset ligner sjovt nok meget sted og hus på dette billede
--
mvh
Lars
Esbjerg
Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.
Læs mereEntreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.
Læs mere