Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos (Generelt)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/10 2013, 17:59 (4092 dage siden)

I dag blev indsættelsen af skinnebussen LB SM 2, fejret hos VBV med et meget velbesøgt åbent hus-arrangement. Den blev leveret til Langelandsbanen i 1952, er fra serie 2 og har en Leyland-motor.

Her er lidt fotos, vejret måtte siges at være noget nær perfekt. Der er først et link;

http://www.veteranbanen.dk/viewpage.php?page_id=1

Mvh
Claus

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Svend, 13/10 2013, 18:24 (4092 dage siden) @ Claus E. Hansen

Og sådan så LB SM 2 ud for mere end 50 år siden

[image]
LB Sm 2 ©HBDS

Måske det - trods det sort hvide billede - kunne inspirerer de dygtige folk til at kigge lidt på de anvendte litreringer og farven på mavebæltet ;-)

[image]

--
Svend

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Jens Møller, København S, 13/10 2013, 20:15 (4092 dage siden) @ Svend

Det ser da også ud som om vinduerne i dørene er blevet ændret lidt, idet de synes mere runde både foroven og forneden. Udskæringen til brændoliepåfyldning ser også ud til at være rykket nærmere indgangsdøren.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

HBS Sm 214

af UTJ, 13/10 2013, 20:20 (4092 dage siden) @ Jens Møller

Der er formentlig sket et og andet i Hillerød - og mon ikke dørene er mere GDS Sm 5 end LB Sm 2.........Faktisk passer omgivelserne fantastisk godt til en GDS-motorvogn. Bemalingen er dog mest af alt en HBS Sm 214. Men hvor er det dejligt at se et nyrestaureret køretøj, for der bliver vist længere og længere tid mellem "nyhederne".

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Asger Christiansen, 13/10 2013, 21:17 (4092 dage siden) @ Jens Møller

Foto fra Vrads station i dag. To køreklare Scandia-skinnebusser - hvem havde nu ventet det i 2013.

[image]

Avatar

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 13/10 2013, 23:16 (4092 dage siden) @ Asger Christiansen

Foto fra Vrads station i dag. To køreklare Scandia-skinnebusser - hvem havde nu ventet det i 2013.

Jeg kommer til at spekulere på hvor mange er der så af dem? De 2 her (med originale motorer?) og så NSJK's "Sølvgris".

Andre? Evt. nogen på vej?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Aj, 14/10 2013, 08:33 (4092 dage siden) @ Michael Deichmann

SVJ Sm 7 er i gang med at blive renoveret, og i Høng brgynder vi snart på VGJ Sm 6
Af deskinnebusser der er kørende og på vej er det kun en med Frichs motor (HBS Sm 212)
Aj

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af UTJ, 14/10 2013, 09:49 (4092 dage siden) @ Asger Christiansen

Foto fra Vrads station i dag. To køreklare Scandia-skinnebusser - hvem havde nu ventet det i 2013.

[image]

Lækkert - det er jo lige til at simulere togkrydsning i Vrads, også selv om det nok ikke har foregået ud for stationsbygningen i HBS-tid.

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Svend, 14/10 2013, 10:24 (4092 dage siden) @ Aj

Dejligt at høre og se, at der passes godt på disse skinnebusser. Desværre glemte DJK m.fl. i skyndingen at få bevaret nogle typiske skinnebusbivogne, men så meget mere dejligt at høre, at de i Bryrup har fundet en "rumpeged", som endda sættes i stand. Hvilken bane stammer den fra?

--
Svend

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af OD, Od ⌂, 14/10 2013, 10:30 (4092 dage siden) @ Svend

Dejligt at høre og se, at der passes godt på disse skinnebusser. Desværre glemte DJK m.fl. i skyndingen at få bevaret nogle typiske skinnebusbivogne, men så meget mere dejligt at høre, at de i Bryrup har fundet en "rumpeged", som endda sættes i stand. Hvilken bane stammer den fra?

Måske den her: http://www.oledinesen.dk/danmark-veterantog/?album=204&gallery=296&pid=10595

Mvh. Ole

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Poul Andersen, 14/10 2013, 11:01 (4092 dage siden) @ UTJ

[image]

Selv om det var LB Sm 2 der tiltrak sig opmærksomheden, må HBS Sm 212 "på hjemmebane" ikke glemmes.
Som det ses, var belægningen over 100 %, - havde det bare været sådan i HBS´s tid.

Mvh.
Poul.

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af UTJ, 14/10 2013, 11:05 (4092 dage siden) @ Poul Andersen

[image]


Selv om det var LB Sm 2 der tiltrak sig opmærksomheden, må HBS Sm 212 "på hjemmebane" ikke glemmes.
Som det ses, var belægningen over 100 %, - havde det bare været sådan i HBS´s tid.

Det er da dejligt at se at publikum også kan lokkes over i 'busserne'. Det kan jo blive så stor en succes at man kan forlænge til Fogstrup - og jo, der er ingen grund til at drømme nu, for det kan også lade sig gøre om 20-30 år. Heldigvis.

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af KimC, 14/10 2013, 13:24 (4091 dage siden) @ UTJ

Det er da dejligt at se at publikum også kan lokkes over i 'busserne'. Det kan jo blive så stor en succes at man kan forlænge til Fogstrup - og jo, der er ingen grund til at drømme nu, for det kan også lade sig gøre om 20-30 år. Heldigvis.

Der er et helt godt overblik for passagererne i de skinnebusser, det er sikkert populært blandt passagererne. Hvis VBV en gang får råd, vil de snarere få repareret HV2 end forlænge banen til Fogstrup, uanset at landskabet Vrads-Fogstrup er meget tiltalende.

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af A. Nissen, 14/10 2013, 13:53 (4091 dage siden) @ Aj

Sm 212 er altså med original Frichs dieselmotor. Var der også Sm-ere, der originalt havde benzinmotorer? Jeg spørger fordi, jeg synes at mindes lyden af noget, der nok ikke var diesel. Kan du hjælpe her?

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af UTJ, 14/10 2013, 14:07 (4091 dage siden) @ KimC

Det er da dejligt at se at publikum også kan lokkes over i 'busserne'. Det kan jo blive så stor en succes at man kan forlænge til Fogstrup - og jo, der er ingen grund til at drømme nu, for det kan også lade sig gøre om 20-30 år. Heldigvis.


Der er et helt godt overblik for passagererne i de skinnebusser, det er sikkert populært blandt passagererne. Hvis VBV en gang får råd, vil de snarere få repareret HV2 end forlænge banen til Fogstrup, uanset at landskabet Vrads-Fogstrup er meget tiltalende.

Nu er det heldigvis således at det ene ikke udelukker det andet. Jeg tror også at det på nuværende tidspunkt er bedst med HV 2. Men på et senere tidspunkt kal det være ganske oplagt at forlænge banen - et godt eksempel på planlagt og støttet udbygning foregår på Gotland:
Gotlandstågets banutbyggnad

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af UTJ, 14/10 2013, 14:10 (4091 dage siden) @ A. Nissen

Det korte svar er nej

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Peter Sloots, 14/10 2013, 14:30 (4091 dage siden) @ UTJ

Det er da dejligt at se at publikum også kan lokkes over i 'busserne'. Det kan jo blive så stor en succes at man kan forlænge til Fogstrup - og jo, der er ingen grund til at drømme nu, for det kan også lade sig gøre om 20-30 år. Heldigvis.

Hov-hov - bare hold fingrene fra den dejlige cykelsti - men bevares lad gå om 20-30 år, da er jeg nok blevet for gammel til at cykle.

[image]

PS

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af h087 ⌂, køge, 14/10 2013, 14:52 (4091 dage siden) @ Peter Sloots

Hej

i stedet for enten/eller - kunne det så ikke være både og ???

cyckler og mennesker kan jo transporteres med tog - så vidt jeg da husker ;-)

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Avatar

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 14/10 2013, 16:06 (4091 dage siden) @ Peter Sloots

Hov-hov - bare hold fingrene fra den dejlige cykelsti - men bevares lad gå om 20-30 år, da er jeg nok blevet for gammel til at cykle.

[image]

Vi noterer os også den tætte trafik af glade cyklister, der nyder den fine udsigt oppe fra den gamle banedæmning...
(Ironi kan forekomme) :-P

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 14/10 2013, 17:00 (4091 dage siden) @ Michael Deichmann

På Limfjordsbanens hjemmeside er der omtale af 3 stk. Skinnebusser !

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Peter Sloots, 14/10 2013, 17:33 (4091 dage siden) @ Michael Deichmann

Vi noterer os også den tætte trafik af glade cyklister, der nyder den fine udsigt oppe fra den gamle banedæmning...
(Ironi kan forekomme) :-P

Nu har jeg løsningen; forlæng blot banen til Fogstrup, men byg lige en cykelsti ved siden af. Der burde være stier langs alle baner. Det ville gøre det lidt nemmere at komme på fotohold af togene, som her på Frederiksbanen mellem Veksø og Stenløse:
[image]

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af KimC, 15/10 2013, 07:27 (4091 dage siden) @ Michael Deichmann

Hov-hov - bare hold fingrene fra den dejlige cykelsti - men bevares lad gå om 20-30 år, da er jeg nok blevet for gammel til at cykle.

[image]

Vi noterer os også den tætte trafik af glade cyklister, der nyder den fine udsigt oppe fra den gamle banedæmning...
(Ironi kan forekomme) :-P

Eksponeringstiden var for lang til at afbilde den mindreårige knægt der kom drønende på en knallert med højere hastighed end noget IC4 tog kan drømme om nogensinde at komme til at køre.

Man kan jo også få cykler der kan køre på skinner. Eller tage cykler med i toget.

Spøg til side, hvis man virkelig ville lægge spor på den strækning, ville det give meget mindre jordarbejde at lægge en gang/cykelsti/knallerttestbane med en helt separat linjeføring. Jernbaner bryder sig ikke om skarpe kruver og store stigninger/fald, det kan de trafikanter som en sådan sti er tiltænkt bedre acceptere.

Åbent hus hos Bryrup-Vrads, indsættelsen af LB SM 2, fotos

af Lars, 15/10 2013, 19:39 (4090 dage siden) @ KimC

Spøg til side, hvis man virkelig ville lægge spor på den strækning, ville det give meget mindre jordarbejde at lægge en gang/cykelsti/knallerttestbane med en helt separat linjeføring. Jernbaner bryder sig ikke om skarpe kruver og store stigninger/fald, det kan de trafikanter som en sådan sti er tiltænkt bedre acceptere.

Hvad ville det mon koste at lægge spor på den strækning, det ville næppe være billigt...

--
mvh
Lars
Esbjerg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak