Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Bilby (Billedegætterier)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/10 2013, 10:05 (4063 dage siden)

Hvor blev de biler fremstillet, som i de sidste år blev leveret af dette nu afbrudte sidespor?

Og skal vi nu ikke have lidt sjov for flere ved ikke lige at skrive svaret hvis du ved det up front, men lege lidt med nogle antydninger først?

[image]

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bilby

af UTJ, 12/10 2013, 10:51 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

Slottet i byen er plyndret af svenskerne og samme slot brændte i 1859. På sin vis har dette bilmærke noget ned hestedroskernes motoriserede efterfølger at gøre. Tror dog at sidesporet med denne beliggenhed også har været i brug af et savværk som havde mindst en egen godsvogn, som ej var optaget i nogen trafikbanes fortegnelse.

Bilby

af Niels Munch, 12/10 2013, 11:26 (4063 dage siden) @ UTJ

..... og Kaptajn Petersen grundlagde savværket direkte op til jernbanen samme år, som banen åbnede - 5 år efter slotsbranden.

M.v.h.
Niels

Bilby

af h087 ⌂, køge, 12/10 2013, 11:28 (4063 dage siden) @ UTJ

Hej

og byen har også haft alternativt navn indtil ca 1910, efter slottet
og savværket som UTJ omtaler ses her på en sporplan fra stedet i 1954
[image]

og importøren af bilmærket er et rimeligt berømt navn, som selv jeg har hørt om og kender - ( også bilmærket, mine forældre havde også en sådan ) , selvom jeg aldrig har haft kørekort eller interesseret mig særligt meget for biler, bortset fra Rolls Royes, Fairlaine 500 og Fiat 850, og i tresserne kom jeg faktisk forbi stedet 10 - 12 gange om ugen

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Bilby

af h087 ⌂, køge, 12/10 2013, 11:41 (4063 dage siden) @ h087

hej igen

og her som bilimportør på en sporplan fra ca 1977

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Bilby

af Steen Heick @, 12/10 2013, 12:12 (4063 dage siden) @ h087

omtalte bilimportør havde en samlefabrik på Østerbro for et andet bilmærke
Film om denne fabrik på EUSCREEN
Hilsen Steen

Bilby

af UTJ, 12/10 2013, 13:33 (4063 dage siden) @ h087

Sporet blev i øvrigt i en hel del år brugt til overtallige personvogne i weekenderne. Kørt til fra en havneby, der ikke havde plads til dem alle sammen, når der også skulle rangeres med godsvogne.

Bilby

af Gjæst, 12/10 2013, 12:03 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

Eneste bilby jeg kender, er Glostrup, men det passer vist ikke med et slot der brændte og banens åbningsår.

Bilby

af Gjæst, 12/10 2013, 12:06 (4063 dage siden) @ Gjæst

Eneste bilby jeg kender, er Glostrup ...

Åh, ja, der var også en GM samlefabrik et sted, var det ikke i Sydhavnen?

Bilby

af mss ⌂, 12/10 2013, 16:01 (4063 dage siden) @ Gjæst

Korrekt. Der var hele to samlefabrikker i Sydhavnen: GM/Ford og Citroén.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Bilby

af h087 ⌂, køge, 12/10 2013, 12:13 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

hej
:-)

Michael spurgte om
Hvor blev de biler fremstillet, som i de sidste år blev leveret af dette nu afbrudte sidespor?

Landet hvor de blev fremstillet har været verdensmester i fodbold :-D

og vi har tævet dem et par gange - også ved et europamesterskab - :-D :-D :-D :-D :-D :-D - lige det år var et herligt år :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Bilby

af Egon Schmidt, 12/10 2013, 13:04 (4063 dage siden) @ h087

Det skulle da ikke være Tyskland
Egon

Bilby

af h087 ⌂, køge, 12/10 2013, 13:50 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

hej

byen de fremstilles i har faktisk det samme bogstav 4 gange i navnet

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen

Bilby

af Allan C., 12/10 2013, 14:51 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

Og skal vi nu ikke have lidt sjov for flere ved ikke lige at skrive svaret hvis du ved det up front, men lege lidt med nogle antydninger først?

[image]

Set ud fra billedet så er det vist ikke det rigtige sidespor på billedet, det førte nemlig ikke ned til den fabrik du tænker på :-D

Vh
Allan

Bilby

af ped, 12/10 2013, 15:26 (4063 dage siden) @ Allan C.

Jeg bliver snart stjernetosset....

Untertürkheim er vel i nærheden af Istanbul eller er den gal....

Bilby

af Steff, 12/10 2013, 15:50 (4063 dage siden) @ ped

Nej ped, jeg ved ikke om du er stjernetosset;-) , men jeg ved med sikkerhed, at der også udgik aldeles fantastiske væskekølede rækkemotorer til onkel Herman! Flere kunne godt bruge sådanne nu!

--
Steffen Dresler

Bilby

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/10 2013, 16:01 (4063 dage siden) @ Steff

Bohnstedt Petersen i Hillerød.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Bilby

af Allan C., 12/10 2013, 16:55 (4063 dage siden) @ Holger Sørensen

Bohnstedt Petersen i Hillerød.

Helt rigtig..

Det vidst sidespor var bare ikke det der gik ned til Bohstedt Petersen...

Det på billedet gik ned til drejeskive og remise i Hillerød

Vh
Allan

Bilby - Løsningen.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/10 2013, 20:05 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu har I vist hygget jeg nok! Det rigtige svar er selvfølglig Stuttgart (4 "t"er) og bilmærket er Daimler-Benz, og firmaet der lå øvert i billedet er Bohnstedt Petersen, der i de sidste år de var i Business importerede dette ædle mærke.
Jeg kørte dagligt forbi fra 1970 - 73 og er ret sikker på at begge spor faktisk blev brugt af Bohnsted-Petersen. Det kan godt være at der også var en drejeskive, det kan jeg simpelthen ikke huske, men jeg har set sporplaner i bogen om GDS hvor der er en drejeskive deromkring.
Og ja, det er Hillerød station selv om der godt nok ikke er mange holdepunkter.

Iøvrigt var det Ford og Citroen der havde samlefabrikker i Sydhavnen (fra 1924). GM havde på Ydre Nørrebro (Aldersrogade). Fra 1919 - 1924 lå Ford også derude - i Hejmdalsgade.

God restweekend! ;-)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Bilby - Løsningen.

af Holger Sørensen, Hedehusene, 12/10 2013, 21:44 (4063 dage siden) @ Michael Deichmann

Supplement til Bilby - løsningen:
Billedet er taget fra perrongangbroen i den nordlige ende af Hillerød. Det afbrudte spor til højre er det der gik til drejeskiven; inden drejeskiven var der så spor til remisen, hvor bl.a. kongevognen havde til huse mellem sine ture ud i landet.
Bohnstedt Petersen lå langt i baggrunden uden for billedets øverste kant.

Til venstre også uden for billedets kant ligger så spor og perroner til Lille Nord og GDS. Og yderligere til venstre for disse spor GDS's værksted. Og ligeledes til venstre for sporene for Lille Nord og GDS lå så godspladsen med læssespor og læssevej og rampe.

Bilby - Løsningen: Hillerød

af Svend, 13/10 2013, 18:35 (4062 dage siden) @ h087

Forøvrigt gik der også et sidespor ind til en forholdsvis ny bygning på den anden side broen over banen, altså længere i retning mod Fredensborg (men stadig inde på stationen). Den bygning (og sporforbindelse) tilhørte da vist også Bohnstedt-Petersen?!
Se:
ttp://www.bohnstedtpetersen.dk/Fotogalleri_2.htm billede b12
og
http://www.bohnstedtpetersen.dk/images/hilleroed/images/hilleroed_8.gif

--
Svend

Bilby - Løsningen.

af Steen Heick @, 13/10 2013, 18:22 (4062 dage siden) @ Michael Deichmann

og Bohnstedt-Petersen havde i 30 erne samlefabrik for DKW i Sundkrogsgade, hvortil delene kom med bane fra Tyskland
Hilsen Steen

Bilby - Løsningen.

af toylsbjerg, Rønnede, 14/10 2013, 17:30 (4061 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Jeg har ikke nået at deltage i denne gætteleg!
da jeg har været her!?
[image]
Jeg ville ellers have bragt fgl billeder som svar!
[image]
[image]
[image]
som jo nok ville have fået Fåborg frem på lystavlen!!:-D
Iøvrigt er der en del forvirring ,omkring begrebet samlefabrikker!
Der har kun været 3 egentlige samlefabrikker;(med samlebånd)i Danmark!
Nemlig 2 x Ford ( Heimdalsgade og Sydhavnsgade) og 1 x Gm ( Aldersrogade)
Resten var Samleværksteder, der fremkom som følge af
skattelovgivningen i 1930 erne!:-P
Med venlig hilsen
Thyge

Bilby - Løsningen.

af Holger Cordtz, Kolding, 14/10 2013, 19:16 (4061 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Jeg har ikke nået at deltage i denne gætteleg!
da jeg har været her!?
[image]

Har du været ved Dagebüll mole ?

Mvh
Holger Cordtz

Bilby - Løsningen.

af toylsbjerg, Rønnede, 14/10 2013, 19:25 (4061 dage siden) @ Holger Cordtz

Hej igen!
JA!
[image]
Vt71A og Vt71B + 3akslet varmevogn 105 og 3 DB Boggievogne!
og der var ingen røg fra udstødningen!!!
Mvh
Thyge

Bilby: Nu sidespor med SL og så tilbage til jernbaner!

af ped, 13/10 2013, 20:03 (4062 dage siden) @ Michael Deichmann

Efter mange omveje og sidespor (ikke alle rigtige!) blev det gættet, at vi skulle til Daimler Benz /Mercedes Benz i Untertürkheim i Stuttgart.

Mange køretøjer har de produceret og bortset fra et mørkt kapitel med krigsmateriel, har de fleste af bilerne været smukke.

Efter min mening er der dog ingen der kommer i nærheden af 300 SL...

[image]

Begge de viste modeller kunne godt tænde en ellers jernbaneinteresseret dreng...

Mange tror fejlagtigt, at SL betyder "Sport Leicht" eller "Sport Light", men det er naturligvis noget vrøvl; - SL betyder Sophia Loren!

De berømte racerkørere Stirling Moss, Juan Manuel Fangio & Karl Kling kom engang forbi det engang nedbrændte slot.

[image]

SÅ ER DET NOK!
Tilbage til jernbanerne:
UTJ skrev
Sporet blev i øvrigt i en hel del år brugt til overtallige personvogne i weekenderne. Kørt til fra en havneby, der ikke havde plads til dem alle sammen, når der også skulle rangeres med godsvogne.
Har du mere info om dette eller har du Henning?

venligst

ped

Bilby: Nu sidespor med SL og så tilbage til jernbaner!

af UTJ, 13/10 2013, 20:30 (4062 dage siden) @ ped

UTJ skrev
Har du mere info om dette eller har du Henning?

UTJ hentød til den eller de stammer som fredag aften blev kørt til Hillerød fra Helsingør og tilbage søndag aften (?) til mandag morgens kystbanetog fra Helsingør til København. Når man kørte Bn-vogne til Hillerød kunne man passende bruge lokomotivet til aftengodstoget til København. Da der også var godsvogne i Hillerød blev Bn-vognene ofte hensat på 'bilsporet' i Hillerød.

Kystbanen havde dengang en del myldretidsstammer som blev brugt mod København og som var opstillet i Helsingør natten over. Og som altid har Helsingør station været for lille, særligt dengang der var overførsel af godsvogne.

Alt efter hukommelsen og mon ikke nogle har køreplaner, oprangeringer mv fra slut 1970'erne.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak